title
کد خبر: 223814
00
مراقبت بعد از جراحی لاغری اسلیو معده

اسلیو گاسترکتومی جراحی برای برداشتن بخشی از معده برای کمک به کاهش وزن است. این جراحی که به آن جراحی اسلیو معده نیز می گویند، مقدار غذایی که معده شما می تواند نگه دارد را محدود می کند.

به گزارش بهداشت نیوز ،جراحی اسلیو معده نوعی جراحی کاهش وزن است. این جراحی با نام اسلیو گاسترکتومی یا گاسترکتومی آستین عمودی (VSG) نیز شناخته می شود. جراحی اسلیو معده مصرف غذای شما را محدود می کند که منجر به کاهش وزن می شود. 

برشی که پزشک در شکم شما ایجاد کرده است احتمالا تا چند هفته پس از جراحی درد خواهد داشت. اگر بخیه دارید، پزشک این بخیه ها را در ویزیت بعدی شما می کشد.

از آنجایی که جراحی معده شما را کوچکتر می کند، هنگام غذا خوردن سریعتر سیر می شوید.

احتمالاً در چند ماه اول پس از جراحی وزن شما به سرعت کاهش خواهد یافت. با گذشت زمان، کاهش وزن شما کم می یابد. بیشتر کاهش وزن شما در 12 ماه اول پس از جراحی اتفاق می افتد. در این مدت قرار ملاقات های منظم با پزشک خواهید داشت تا وضعیت خود را بررسی کنید.

مهم است که به این جراحی به عنوان ابزاری برای کمک به کاهش وزن فکر کنید و شما همچنان باید رژیم غذایی سالم و ورزش منظم داشته باشید. این به شما کمک می کند به هدف وزن خود برسید و از به دست آوردن مجدد وزنی که از دست داده اید جلوگیری کنید.

معمولاً پس از این جراحی احساسات متفاوتی وجود دارد. با شروع کاهش وزن ممکن است احساس شادی یا هیجان داشته باشید. اما ممکن است از تغییراتی که باید در رژیم غذایی، فعالیت و شیوه زندگی خود ایجاد کنید، احساس ناراحتی یا ناامیدی کنید. اگر نگرانی یا سوالی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

این مطلب شما را با مراقبت های بعد از اسلیو معده آشنا می کند. اما باید بدانید هر فرد با سرعت متفاوتی بهبود می یابد. 

چگونه می توانید بعد از اسلیو معده در خانه از خود مراقبت کنید؟
فعالیت بعد از اسلیو معده 

- زمانی که احساس خستگی می کنید استراحت کنید. خواب کافی به بهبودی شما کمک می کند.

- سعی کنید هر روز پیاده روی کنید. هر روز کمی بیشتر از روز قبل پیاده روی را انجام دهید. کم کم میزان پیاده روی خود را افزایش دهید. پیاده روی جریان خون را افزایش می دهد و به پیشگیری از ذات الریه و یبوست کمک می کند.

- از بلند کردن هر چیزی که به شما فشار می آورد خودداری کنید. این ممکن است شامل کیسه های مواد غذایی سنگین و ظروف شیر، کیف یا کوله پشتی سنگین، کیسه های خاک گربه یا غذای سگ، جاروبرقی یا کودک باشد.

- ورزش بعد از اسلیو معده باعث بهبود سلامت متابولیک و بهبود سلامت کلی بدن می شود به خصوص اگر فرد درگیر عوارض چاقی از جمله چربی خون ، قند خون و غیره شده باشد. اما از انجام فعالیت‌های سنگین مانند دوچرخه‌سواری، دویدن، وزنه‌برداری یا ورزش‌های هوازی تا زمانی که پزشکتان بگوید ، خودداری کنید. در هر فعالیتی که ممکن است ضربه ای به شکم شما وارد شود، شرکت نکنید. این می تواند ورزش یا بازی با کودکان باشد.

- هنگامی که سرفه می کنید یا نفس عمیق می کشید، یک بالش را روی محل برش خود نگه دارید. این کار از شکم شما حمایت می کند و درد شما را کاهش می دهد.

- تمرینات تنفسی را طبق دستور پزشک در منزل انجام دهید. این به جلوگیری از ذات الریه کمک می کند.

- اگر پزشکتان قبول کرد، می توانید دوش بگیرید. برش را خشک کنید. در 2 هفته اول و تا زمانی که پزشک به شما اجازه دهد ، حمام نکنید.

- از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می توانید دوباره رانندگی کنید.

- احتمالاً باید ۲ تا ۴ هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید. این به نوع کاری که انجام می دهید و احساس شما بستگی دارد.

- از پزشک خود بپرسید که چه زمانی رابطه جنسی برای شما مناسب است.

رژیم غذایی بعد از اسلیو معده 
پزشک یا متخصص تغذیه دستورالعمل های خاصی را در مورد اینکه بعد از جراحی چه بخورید به شما می دهد. در حدود 14 روز اول، باید رژیم غذایی مایعات را دنبال کنید. ذره ذره می توانید غذاهای جامد را دوباره به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

با متخصص تغذیه در تیم مراقبت های بهداشتی جراحی چاقی خود در مورد چگونگی تغییر از رژیم غذایی مایع به جامد و اینکه چه چیزی برای شما بهتر عمل می کند صحبت کنید.

هنگامی که شروع به اضافه کردن غذاهای جامد نرم می‌کنید، با بخش کوچکی از غذای جامد در یک زمان (حدود 2 تا 3 لقمه) شروع کنید.

حداقل 4 بار در روز وعده های کوچک بخورید. اگر خیلی کم غذا می خورید، ممکن است لازم باشد 5 تا 6 بار در روز غذا بخورید.

در ابتدا، ممکن است غذاهای نرم را بهتر تحمل کنید. در اینجا برخی از آنها وجود دارد که می توانید امتحان کنید: تخم مرغ، ماهی، پنیر دلمه، پوره سیب زمینی، میوه تازه نرم (پوست کنده شده).

هر بار یک غذای جدید را امتحان کنید. اگر غذایی باعث ناراحتی می شود، آن را در دفترچه یادداشت کنید و بار دیگر غذا را امتحان کنید. به خوردن غذاهایی که برای شما مفید است ادامه دهید.

برخی از غذاها ممکن است باعث ناراحتی شوند زیرا بافت غذا پس از جراحی به سختی جویده می شود. به عنوان مثال، غذاهای سفت، جویدنی، رشته ای، چسبناک یا صمغی. تحمل شما نسبت به غذاهای مختلف ممکن است در طول زمان تغییر کند یا تغییر نکند.

مواد غذایی جامد و مایعات را جدا کنید. همراه غذا و میان وعده نوشیدنی نخورید. 30 دقیقه بعد از خوردن غذای جامد و قبل از نوشیدن صبر کنید. بین وعده های غذایی مایعات بنوشید.

از نوشیدنی های گازدار خودداری کنید.

از نوشیدن مایعات با نی خودداری کنید. این ممکن است به شما کمک کند هنگام نوشیدن هوای کمتری ببلعید.

اگر در مورد حرکات روده یا یبوست خود نگرانی دارید، با تیم مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

داروها بعد از اسلیو معده 
- پزشک به شما خواهد گفت که چه زمانی می توانید داروهای خود را مجدداً شروع کنید. - همچنین دستورالعمل هایی در مورد مصرف داروهای جدید به شما داده خواهد شد.

- اگر آسپرین یا رقیق‌کننده‌های خون دیگری مصرف می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که چه زمانی مصرف آن را دوباره شروع کنید. مطمئن شوید که دقیقاً متوجه شده اید که پزشک شما چه می خواهد انجام دهید.

- داروهای ضد درد را دقیقا طبق دستور مصرف کنید.

- اگر پزشک داروی تجویزی برای درد به شما داده است، آن را طبق دستور مصرف کنید.

- اگر از داروی مسکن استفاده نمی کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید.

- دو یا چند داروی ضد درد را همزمان مصرف نکنید مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد. بسیاری از داروهای مسکن حاوی استامینوفن هستند که همان تیلنول است. مصرف بیش از حد استامینوفن (تیلنول) می تواند مضر باشد.

اگر فکر می‌کنید داروی ضددرد معده شما را اذیت می‌کند:

- داروی خود را بعد از غذا مصرف کنید (مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد که این کار را نکنید).

- از پزشک خود برای یک داروی ضد درد متفاوت بخواهید.

- اگر پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرده است، آنها را طبق دستور مصرف کنید. فقط به این دلیل که احساس بهتری دارید مصرف آنها را قطع نکنید. شما باید دوره کامل آنتی بیوتیک را مصرف کنید.

مراقبت از برش بعد از اسلیو معده 
اگر نوارهای چسب روی محل برش دارید، آن را به مدت یک هفته بگذارید بماند.

محل را هر روز با آب گرم و صابون بشویید و خشک کنید. از پراکسید هیدروژن یا الکل استفاده نکنید، که می تواند روند بهبود را کند کند. اگر محل برش به لباس می مالد، می‌توانید آن ناحیه را با یک باند گازی بپوشانید. بانداژ را هر روز عوض کنید.

ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید.

مراقبت های بعد از عمل بخش مهمی از درمان و ایمنی شما است. مطمئن شوید که همه نوبت ها را با پزشک گرفته اید و به آنها مراجعه کنید و اگر مشکلی دارید با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید.  

چه زمانی باید برای کمک با اورژانس تماس بگیرید؟

هر زمان که فکر می کنید ممکن است به مراقبت اضطراری نیاز داشته باشید با 115 تماس بگیرید . به عنوان مثال، اگر:

- اگر از هوش رفتید.

- تنگی نفس دارید.

سریع با پزشک خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید اگر:

- دردی دارید که پس از مصرف داروی ضد درد بهتر نمی شود.

- شما نمی توانید مدفوع یا گاز را دفع کنید.

- شما درد معده دارید و نمی توانید مایعات بنوشید.

- بخیه های شل دارید یا برش شما باز می شود.

شما علائم لخته خون را دارید، مانند:

- درد در ساق پا، پشت زانو، ران یا کشاله ران.

- قرمزی و تورم در پا یا کشاله ران.

علائم عفونت دارید، مانند:

- افزایش درد، تورم، گرما یا قرمزی.

- رگه های قرمزی که از محل برش منتهی می شود.

- تخلیه چرک از محل برش

- تب

مراقب تغییرات در سلامت خود باشید و در صورت بروز هر گونه مشکل حتما با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز