title
کد خبر: 223154
00
پای پرانتزی تا این سنین در کودکان طبیعی است

دکتر ریحانی در پاسخ این سوال که آیا انحنای پای کودکان طبیعی است، گفت: یک بخش از انحنای پای کودکان مربوط به رشد طبیعی کودک است، در کودکان تا سن سه سالگی این ویژگی طبیعی است و باید به خانواده  اطمینان درمانی داد. او گفت حداکثر تا سه سالگی زانو ها از حالت پرانتزی به حالت طبیعی باز می گردند، در این راستا از ۳ الی ۷ سالگی به حالت ضربدری و مجدداً به حالت طبیعی برمی گردند.

به گزارش بهداشت نیوز، برنامه مادر کودک همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما مورخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ مجری برنامه میزبان دکتر احمدرضا ریحانی جراح ارتوپد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و در خصوص پای پرانتزی و کف پای صاف در کودکان به گفتگو پرداختند.

دکتر ریحانی در پاسخ این سوال که آیا انحنای پای کودکان طبیعی است، گفت: یک بخش از انحنای پای کودکان مربوط به رشد طبیعی کودک است، در کودکان تا سن سه سالگی این ویژگی طبیعی است و باید به خانواده  اطمینان درمانی داد. او گفت حداکثر تا سه سالگی زانو ها از حالت پرانتزی به حالت طبیعی باز می گردند، در این راستا از ۳ الی ۷ سالگی به حالت ضربدری و مجدداً به حالت طبیعی برمی گردند.

در صورت وجود اشکال در انحنای زانو ها بعد از سن ۷ سالگی نیاز به ویزیت متخصص ارتوپد می باشد. در مسیر این تغییرات، منظم بودن عکس صفحات رشد در رادیولوژی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: وضعیت اندام اسکلتی افراد از یک الگوی توارثی تبعیت می کند در این بین تغییرات ستون فقرات نیز بیشتر ژنتیکی است، او گفت: در علم رادیولوژی عملکرد عضو از اهمیت ویژه ای برخوردار است اگر این عضو فعالیت مراجعه کننده را دچار مشکل کرده باشد نیاز به توجه بیشتر ارتوپد می باشد. معمولاً در خانواده پدری و یا مادری بخشی از این تغییرات توارثی را مشاهده می کنیم.

دکتر ریحانی با وابسته کردن کودکان به ابزار های جانبی (مانند کفش طبی) موافق نیود و گفت: در صورتی که صافی کف پا باعث درد کف پا شود، نیاز به استفاده از کفی طبی داریم.

وی در رابطه با استفاده از وسایل کمک ارتوپدی(مانند بریسهای ستون فقرات) تاکید کرد:  این وسایل معمولاً ۸۵ الی ۹۰ درصد موثر نیستند اما یک آسیب بزرگ را به همراه دارند: کودکی که از سنین کم  به بستن این وسایل اجبار می شود، اعتماد به نفس خود را از دست می دهد، نابودی اعتماد به نفس کودک به ازای تغییر شکل جزئی از اندامها به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

این جراح ارتوپد در پاسخ به این سوال که آیا کف پای صاف اصلاح می شود گفت: خیر، این پدیده سرشتی، تغییر پذیر نیست بلکه باید بچه ها را به فعالیت وا داشت (فعالیت های طبیعی مانند پیاده روی در دشت و دمن، کوهنوردی و....) با فعالیت در طبیعت فشار بر استخوان ها و مفاصل افزایش میابد، درنتیجه شکل گیری و استخوان سازی سرعت میگیرد. همچنین با فشار بر استخوان ها آنها را وادار به برداشت کلسیم از خون و استخوان سازی می کنیم.

دکتر ریحانی ورزش شنا را به ۲ دلیل، حرکت وپایداری از بهترین ورزش ها دانست: حرکت و پایداری با هم در تناقض هستند و خداوند این دو ویژگی متضاد را در بدن فرد قرار داده است تا بتواند به طور عمودی راه برود و هدف این است که سر بر روی لگن و پاها قرار گیرد که باعث مقاومت و تعادل اندامها می گردد. پایداری و حرکت که با هم در تناقض هستند اما یکدیگر را نیز تقویت می کنند.

در فعالیت شنا پایداری و حرکت  تقویت می شوند (استخوان ها که پایدارکننده اسکلت ما هستند وعضلات و مفاصل، حرکت دهنده)

تقویت این دو خصیصه طبیعی، تنها در آب امکان پذیر است، در آب ۵۰ درصد وزن کاهش می یابد و همچنین مقاومت آب باعث تقویت عضلات میشود

کارشناس برنامه تاکید کرد: کودکانی را که کف پای صاف دارند به ورزش هایی مانند فوتبال ترغیب نکنید برعکس آن ها را به ورزش شنا تشویق کنید زیرا در هنگام ورزش شنا پایداری و حرکت را همزمان تجربه میکنند که افزایش قدرت استخوانی، مفاصل و استخوانها را به دنبال دارد.او به این افراد، انجام ورزش هایی مانند دوچرخه سواری،تنیس روی میز وشنا را که فشار زیادی بر کف پا وارد نمی‌کنند،توصیه کرد.

وی استعدادسنجی ورزشی را (سنجش فیزیکی کودک) که بر اساس فیزیک (اسکلت وعضلات) و توانایی های یک کودک انجام می شود، برای هدایت کودکان به انجام ورزش های مناسب ضروری دانست.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز