title
کد خبر: 223115
00
چه زمانی کبد چرب به سرطان تبدیل می‌شود؟

محققان ژاپنی، رویکرد جدیدی را برای جداسازی سلول های ستاره ای کبدی از تومورهای مرتبط با کبد چرب موش و انسان، کشف کرده اند.

به گزارش بهداشت نیوز، چاقی، نقش پررنگی در ایجاد طیف وسیعی از بیماری ها دارد. استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)، نوعی بیماری کبد چرب که ممکن است به سرطان تبدیل شود، به ویژه در بین افراد دارای اضافه وزن، بسیار شایع است.

تاکنون درمان موثری برای بیماران NASH یافت نشده است. دلیل این امر، می تواند عدم وجود روش ‌های مناسب و کارآمد برای جداسازی و تجزیه و تحلیل ویژگی‌ های سلول ‌های ستاره ‌ای کبدی (HSCs)، باشد که نقش مهمی در پیشرفت فیبروز کبدی مرتبط با NASH و سرطان کبد دارند.

دانشمندان دانشگاه متروپولیتن اوزاکا توانسته اند با رویکرد جدید خود در انجام پرفیوژن سرد آنزیمی، HSC ها را از تومورهای مرتبط با کبد چرب موش و انسان، جدا کنند.

محققان توضیح داده اند، در ریزمحیط تومور، HSC ها با آزاد کردن عواملی که ایمنی ضد تومور را سرکوب می ‌کنند، منجر به توسعه سرطان کبد مرتبط با چاقی می شوند.به گزارش سیناپرس، از این رو، جداسازی و مشخص کردن HSC ها در شرایط مختلف، پیش نیازی برای روشن کردن نقش آنها در پیشرفت سرطان در نظر گرفته می ‌شود.

پژوهشگران اضافه کردند: روش فعلی برای جداسازی HSC، شامل انجام پرفیوژن از طریق بزرگ سیاهرگ زیرین است که متأسفانه در کبدهای چرب به دلیل تجمع بافت چربی یا چربی بدن قابل مشاهده نیست. این روش همچنین در دمای 37 درجه سانتی‌گراد انجام می ‌شود، که ممکن است منجر به بیان ژن‌ های مرتبط با استرس گرمایی شود که خود می تواند به ارائه نادرست ساختارهای بافتی بیانجامد.

به منظور رفع این محدودیت ها، تیم تحقیقاتی تلاش کرد HSC ها را از کبد موش ‌های تغذیه شده با رژیم غذایی معمولی و موش‌ های سرطانی تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب، جدا کند.HSC ها در هر دو ناحیه تومور و غیر تومور جمع آوری شدند. پژوهشگران، از محلول های آنزیمی، در دمای 6 درجه سانتیگراد استفاده کردند و پرفیوژن را از طریق سیاهرگ باب کبدی موش ها انجام دادند.

در نتیجه، محققان موفق به جداسازی  HSCها با بازده و خلوص بالا شدند. استفاده از آنتی بادی علیه CD49a، که در طول آزمایش، به عنوان یک نشانگر سطح HSC قابل اعتماد شناسایی شد، امکان مشاهده و جمع آوری HSC ها با بیان CD49a بالا، را فراهم کرد.

محققان اظهار  کردند:امیدواریم که یافته های ما،  ابزارهایی برای بررسی نقش HSC ها در ایجاد و پیشرفت سرطان فراهم کرده و همچنین به توسعه درمانی برای سرطان کبد مرتبط با NASH، کمک کند.

یافته های محققان در مجله Cellular and Molecular Gastroenterology and Hepatology منتشر شده اند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز