title
کد خبر: 223083
00
چگونه با کودکان از چاقی و اضافه وزن حرف بزنیم؟

چاقی و اضافه وزن در هر سنی خطرناک است و در این میان تعامل و گفتگو با کودک برای مقابله با مشکل وزن و در عین حال اجتناب از منفی بودن تصویر شخصی وی از بدنش، می‌تواند چالش برانگیز باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، چاقی کودکان را می توان معضلی جهانی در بسیاری از کشورهای صنعتی دانست و موضوع فوق می تواند باعث آسیب به سلامت جسمی و روانی این افراد شود.

دکتر مارشا نویک، مدیر پزشکی برنامه وزن سالم برای کودکان و نوجوانان در بیمارستان کودکان پن در ایالات متحده در رابطه با نحوه تعامل با کودکان چاق گفت: والدین باید چاقی را به عنوان یک مشکل بهداشتی یا پزشکی ببینند، نه یک مساله مربوط به اراده! زیرا چاقی تقصیر کودک آنها نیست بلکه غذاهای فوق فرآوری شده در دسترس، مشکل ساز هستند. مراکز پاداش در مغز انسان با غذاهای فرآوری شده تحریک می شوند و احساسات و هوس خوردن را تحریک می کنند.

والدین می توانند با محدود کردن دسترسی به این نوع غذاها به کودکشان کمک کنند. آنها می توانند از قانون ۰-۱-۲-۵  به عنوان راهنما استفاده کنند. این قانون شامل پنج وعده میوه و سبزیجات در روز، دو ساعت یا کمتر استفاده از صفحه نمایش در روز، یک ساعت یا بیشتر فعالیت بدنی در روز و مصرف صفر نیز برای نوشیدنی‌ های شیرین و نوشابه است.

دکترنوویک در این رابطه گفت: کودکانی که ساعت‌ ها صرف تماشای صفحه نمایش می ‌کنند، زمان کمتری را صرف بازی و انجام فعالیت‌ های بدنی کرده در حالی که فعالیت بدنی برای سلامتی لازم است.

کودکانی که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند در خطر ابتلا به مشکلات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات خلقی و همچنین بیش از ۳۰۰ مشکل پزشکی از جمله بیماری قلبی، دیابت و سرطان هستند.

 زمانی که یک کودک بیش از حدی که پزشکان سالم می‌دانند، وزن اضافه می ‌کند، می‌تواند دچار چاقی شود. پزشکان از شاخص توده بدنی یا همان برای اندازه گیری چربی بدن بر اساس نسبت وزن به قد افراد استفاده می کنند. هنگامی که شاخص توده بدنی کودک بالای ۸۵ باشد، پزشکان ممکن است نگران شوند، زیرا چاقی خطر ابتلا به سایر مشکلات پزشکی را افزایش می دهد.

از سوی دیگر وضعیت اجتماعی و اقتصادی نیز می تواند به چاقی کمک کند، زیرا مطالعات نشان داده است که کودکان در جوامع اقلیت و کودکانی که با ناامنی غذایی زندگی می کنند با افزایش خطر چاقی روبرو هستند.

اگر متوجه شدید که فرزندتان در هماهنگی با سایر کودکان مشکل داشته یا اگر دیدید که آنها شروع به مبارزه با مشکلات سلامت روانی و عزت نفس می کنند، با مشاوران مراقبت های اولیه کودک خود صحبت کنید.

نویک در این رابطه گفت: مراقب سردرد، یبوست، خروپف و سوزش سر دل کودکان باشید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز