title
کد خبر: 221154
00
از فابینگ چه می‌دانید؟

اگر از محل کار، خسته به منزل بر می گردیم و سر میز یا سفره شام، بی توجه به حضور همسر، فرزند یا فرزندان، با تلفن همراه خود مشغول هستیم و با کلمات مبهم به آنان پاسخ می دهیم، گرفتار «فابینگ» هستیم. وقتی در مهمانی ها و دورهمی ها، بعد از احوالپرسی، با تلفن همراه خود مشغول می شویم، یعنی گرفتار فابینگ هستیم.

به گزارش بهداشت نیوز، اعظم شهبازخانیا، کارشناس واحد آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوینبا بیان اینکه در عصر حاضر، تلفن همراه از رایج‌ترین عوامل تغییر اجتماعی محسوب می‌شود و در واقع انسان در روابط روزمره به جای دیدن آدم ها و وقت گذرندان با آنان از ابزاری واسطه‌ای به نام تلفن همراه استفاده می‌کند؛ تصریح کرد: مهم ترین نشانه ابتلای یک فرد به این اختلال، شاید همان نگاه های مداوم و دزدکی به تلفن همراه، موقع حرف زدن و تعامل با دیگران باشد؛ آن گونه که حتی در حال صحبت کردن فرد با دیگران یا دیگران با او، توجه فرد، مدام به گوشی تلفن همراهش است

فابینگ، با سه نشانه و تهدید کننده چهار نیاز اساسی انسان

کارشناس واحد آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قزوین؛ گفت: فابینگ چهار نیاز اساسی انسان، شامل: احساس تعلق داشتن، اعتماد به نفس، معنا دار بودن زندگی و احساس کنترل داشتن را تهدید می کند.

این کارشناس عنوان کرد: دچار شدن به فابینگ، سه نشانه دارد:

* همزمان دو مکالمه وجود دارد. یکی از طریق تلفن و یکی با شخص روبرو. فرد به احتمال زیاد هیچکدام از این دو مکالمه را با موفقیت انجام نمی دهد.

* فرد سر میز غذاخوری و یا سر سفره غذا یا دیگر موقعیت‌های اجتماعی با تلفن خود مشغول است. حتی قرار دادن تلفن همراه در کنار بشقاب غذاخوری علامت هشداری است که نشان می دهد به زودی ارتباطات خانوادگی دچار اختلال خواهد شد و یک مطالعه نشان داده است که تنها وجود تلفن در دست یا کنار فرد باعث می‌شود همسر، فرزند، خانواده، دوستان و همکارانش، کمتر با او ارتباط برقرار کنند. 

* بدون چک کردن تلفن نمی توان شام، نهار یا صبحانه را تمام کرد. این نشانه‌ای از دلهره و ترس واقعی در فرد است.  ترس از دست دادن تماس، پیام یا پُست جدیدی در شبکه های اجتماعی. 

اثرات منفی فابینگ، از کودکان، تا بزرگسالان

وی با اذعان به اینکه فابینگ، از کودکان تا بزرگسالان اثرات منفی دارد؛ گفت: در  کودکان، ضمن آنکه باعث یاد نگرفتن رفتار‌ها و مناسبات اجتماعی می شود، سبب انزوای اجتماعی، آسیب های جسمی، زورگیری، قلدری اینترنتی و بلوغ زودرس است. وی ادامه داد که در  بزرگسالان، باعث غفلت از وظایف، غافل شدن از فرزندان و خانواده، کاهش تعاملات اجتماعی، افزایش احساس تنهایی و افسردگی می شود.

برقراری قوانین در خانواده، راه جلوگیری از ایجاد فابینگ

شهبازخانیا، راهکارهای جلوگیری از ایجاد فابینگ را دور کردن تلفن از دسترس، قانونمند کردن استفاده از تلفن همراه، تداوم و گسترش روابط اجتماعی، کمک از روانشناس دانست.

وی با بیان اینکه خانواده، بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی در جامعه است و ورود و نفوذ زیاد تلفن همراه در آن، تغییر قوانین و الگوهای ارتباطی، ساختار قدرت، ساز و کارهای کنترل و اهداف و ارزش‌های خانوادگی را سبب شده است؛ گفت: شناخت اختلالات ناشی از استفاده از این تکنولوژی و راه های پیشگیری از آن، بسیار اهمیت دارد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز