title
کد خبر: 220984
00
هشدار، کرونا هنوز تمام نشده است

اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیماری کووید ۱۹ همچنان در سطح منطقه ای و جهانی در حال گسترش است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مریم زمانیان بیان کرد: بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت از منطقه، مربوط به 6 آگوست 2022، تاکنونcase-fatality ratio (CFR) برای این بیماری در دنیا 1.1 درصد و برای 22 کشور منطقه مدیترانه شرقی (EMR) 1.52 درصد گزارش شده است.

وی تاکید کرد: از ابتدای این اپیدمی تاکنون، کشوری که بیشترین تعداد مبتلایان را در منطقه گزارش کرده است، جمهوری اسلامی ایران (7434945؛ 32.66 درصد از کل منطقه) و پس از آن عراق (2450637؛ 10.76 درصد) بوده است.

وی افزود: ایران همچنین بیشترین تعداد کل مرگ و میرهای مرتبط با کووید-19 (142398؛ CFR 1.92%) را در بین کشورهای منطقه گزارش کرده است که پس از آن پاکستان (30505؛ CFR 1.96%) و تونس (29105؛ CFR 2.57%) قرار دارند.

این اپیدمیولوژیست خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد آزمایش PCR در منطقه تاکنون در امارات متحده عربی و پس از آن در ایران و عربستان سعودی انجام شده است و میانگین نرخ مثبت تست ها برای منطقه 5.47 درصد است؛ WHO نرخ مثبت حدود 3 تا 12 درصد را به عنوان یک معیار کلی که نشان دهنده آزمایش کافی است توصیه می کند که در اکثر کشورهای منطقه به دست آمده است.

وی یادآور شد: در همین حال، واکسیناسیون COVID-19 در سراسر منطقه ادامه دارد و پاکستان بیشترین تعداد دوز تزریق واکسن را انجام داده است و پس از آن ایران و مصر قرار دارند.

وی تاکید کرد: در طول هفته اخیر نسبت به هفته قبل از آن 24 درصد کاهش موارد و همچنین 13 درصد افزایش مرگ های مرتبط در منطقه را شاهد بوده ایم و در حال حاضر در ایران نیز شاهد کاهش موقت و البته ناپایدار در موارد ابتلا، و در مقابل شیب افزایشی در موارد مرگ کووید-19 هستیم.

وی اظهار کرد: در صورت همخوانی قدرت و شدت موج کنونی کشور با موج کشورهای منطقه می بایست شاهد روند نزولی موارد ابتلا و پس از آن مرگ در کشور باشیم؛ اما ممکن است عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله ماسک و حضور در فضاهای سربسته در مراسم های اخیر تغییراتی در روند نزولی ایجاد کند که تبعات آن در طول دو هفته بعد از این ایام مشخص خواهد شد.

وی تاکید کرد: پدیده "ابتلای مجدد" به کرونا در زیرسویه های جدید اُمیکرون کوتاه تر از سایر واریانت ها و به حدود ۴ هفته رسیده است؛ برای مثال اگر فردی مبتلا به زیرسویه BA.1شده، ممکن است ۴ هفته بعد به همان زیرسویه یا زیرسویه های دیگر اُمیکرون از جمله BA.2 یا BA.4 یا BA.5 مبتلا شود.

زمانیان خاطرنشان کرد: اخیرا، در تعدادی از کشورها زیر گونه ای از امیکرون شایع شده است که علاوه بر آنچه که در کشور ما در حال حاضر به عنوان گونه غالب تشخیص داده شده است، می باشد. این زیرگونه، BA.2.75 نام دارد که برای اولین بار در May 2022 از هند گزارش شده است.

وی ادامه داد: این واریانت، دومین نسل زیر گونه BA.2 می باشد و بر اساس شواهد اولیه توانایی گریز از سیستم ایمنی این زیر گونه مشابه BA.4 می باشد ولی قابلیت انتقال آن بیشتر از BA.2 است.

وی افزود: شواهدی وجود ندارد که این گونه به بیماری شدیدتری منجر شود، اما به طور کلی هر زمان که یک ویروس بتواند افراد را با سرعت بیشتری آلوده کند، نگران کننده است، زیرا احتمال انتقال ویروس به افراد دارای بیماری زمینه ای و دارای نقص ایمنی و ابتلای آنها به نوع شدید بیماری و بستری شدن در بیمارستان افزایش می یابد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز