title
کد خبر: 220875
00
 درمان جدید ناشنوایی ناشی از موهای گوش

در بسیاری از موارد، اختلال در رشد موهای موجود در گوش داخلی می تواند باعث آسیب دیدن شنوایی و حتی ناشنوایی شود. به تازگی پژوهشگران موفق به ابداع درمانی ژنتیکی برای پیشگیری از این عارضه شدند.

به گزارش بهداشت نیوز، ابداع تکنیک جدیدی با هدف درمان افرادی که سلول ‌های مویی نادرست رشد کرده یا آسیب‌ دیده در گوش‌ های داخلی خود دارند، نوید بخش ناشنوایی بالقوه معکوس است.

باید توجه داشت که سلول های مویی ریز گوش داخلی شما مسئول تشخیص صدا هستند. هنگامی که این موها به دلیل اختلالات ژنتیکی، صداهای بلند یا کهولت سن آسیب بینند، می توانند منجر به مشکلات شنوایی و حتی ناشنوایی شوند.
در حال حاضر، در یک سری آزمایش بر روی موش ها، محققان مستقر در موسسه Salk و دانشگاه شفیلد پروتئینی را شناسایی کرده اند که می تواند از طریق ژن درمانی به این سلول ها ارائه شود تا رشد آنها را تحریک کند. اگرچه این روش هنوز قادر به بازیابی شنوایی نیست ولی امید محققان برای درمان این مشکل را افزایش داده است.
اوری مانور (Uri Manor)، استادیار پژوهشی و مدیر مرکز بیوفوتونیکی پیشرفته Waitt در این رابطه می ‌گوید: کشف ما نشان می ‌دهد که عملکرد سلول‌ های مو را می ‌توان در سلول ‌های خاصی بازیابی کرد. من با کم شنوایی شدید تا عمیق به دنیا آمدم و احساس می کنم این یک هدیه فوق العاده است که بتوانم گزینه ای برای داشتن شنوایی برای مردم فراهم کنم.

ناشنوایی که در کودکان قبل از صحبت کردن رخ می دهد معمولاً به دلیل عوامل ژنتیکی است. یکی از این عوامل می ‌تواند منجر به اختلال در سلول ‌های موی حسی به نام استریوسیلیا  (stereocilia) شود که در روند شنیدن ما تاثیر داشته حتی می تواند و منجر به ناشنوایی می‌ شود.

سلول های موی استریوسیلیا در سراسر بخش حلزونی، ساختار لوله مانندی مارپیچی که در گوش داخلی ما وجود دارد، یافت می شود. نواحی با فرکانس پایین حلزونی گوش دارای استریوسیلیوم بلند تری هستند در حالی که نواحی با فرکانس بالا دارای استریوسیلیوم کوتاه تری هستند.

هنگامی که صداها وارد گوش می شوند، باعث ارتعاش مایع درون حلزون شده و به نوبه خود باعث ارتعاش استریوسیلیا می شود. این ارتعاشات، سیگنال هایی را به نورون ها می فرستند که در نهایت اطلاعات مربوط به صداهایی را که ما می شنویم به مغز منتقل می کنند.

این محققان در مطالعه قبلی خود دریافتند که ژن EPS8 در تعیین طول استریوسیلیای سلول های مو نقش مهمی داشته و بدون این ژن رشد موها متوقف شده و بسیار کوتاه می مانند.

در مطالعه دیگری، پروفسور والتر مارکوتی، از دانشگاه شفیلد، یکی از نویسندگان، نیز ارتباط بین EPS8 و توسعه استریوسیلیا را کشف کرد.
 پژوهشگران این دو تیم مطالعاتی با یکدیگر همکاری کردند تا

آزمایشی را طراحی کرده و مشخص کنند آیا افزودن EPS8 به سلول‌های موی استریوسیلیا می‌تواند باعث رشد مجدد آن‌ها و بهبود شنوایی در موش‌ها شود یا خیر.
آنها از یک تکنیک ژن درمانی رایج برای رساندن پروتئین به سلول های مو از طریق ویروس استفاده و سپس با استفاده از تکنیک های تصویربرداری دقیق، اثرات را بررسی کردند.
این تیم همچنین دریافتند که EPS8 طول استریوسیلیا را افزایش داده و عملکرد آنها را در سلول ‌های فرکانس پایین بازیابی می ‌کند  اگرچه این درمان به تنهایی برای بازگرداندن شنوایی موش کافی نیست.

دانشمندان همچنین دریافتند که به نظر می رسد سلول ها با افزایش سن توانایی خود را برای بازسازی از دست می دهند.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز