title
کد خبر: 220804
00
آیا واکسن ب ث ژ بزرگسالان را نیز از سل محافظت می‌کند؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که واکسن ب ث ژ در برابر سل در کودکان زیر ۵ سال محافظت ایجاد می کند، اما نوجوانان و بزرگسالان برای حفظ ایمنی به محافظت بیشتری نیاز دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، واکسن سل ب ث ژ (bacille Calmette-Guérin) یکی از واکسن ‌هایی است که به طور گسترده در سراسر جهان تجویز می ‌شود. این واکسن با قدمتی نزدیک به ۱۰۰ سال تنها واکسنی است که تاکنون برای درمان سل تجویز شده است که سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر را مبتلا می کند.

علیرغم استفاده گسترده از واکسن ب ث ژ، هنوز بحث های قابل توجهی در مورد اثربخشی آن در پیشگیری از سل وجود دارد و اینکه این واکسن چه مدت می تواند مصونیت ایجاد کند.

متخصصان واکسن‌ های جدید سل را برای تکمیل واکسن ب ث ژ پیشنهاد می‌ کنند و معتقدند که سن نکته مهمی است که باید در جمعیت‌ های پرخطر در نظر داشت.  به گزارش سیناپرس، اکنون، یک مطالعه جدید به رهبری دکتر لئوناردو مارتینز (Leonardo Martinez) محقق دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون (BUSPH) بینش و وضوح جدیدی را در مورد این مسائل ارائه می دهد.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که واکسیناسیون ب ث ژ در بدو تولد و فقط در بین کودکان زیر ۵ سال محافظت قابل توجهی در برابر بیماری سل ارائه می کند اما این واکسن هیچ محافظتی در بین نوجوانان یا بزرگسالان ارائه نمی کند.

این نتایج نشان می دهد که محافظت واکسن ب ث ژ ممکن است با بزرگتر شدن کودکان شروع به کاهش کند و بنابراین، کودکان بالای ۱۰ سال و بزرگسالان باید یک واکسن تقویت کننده ب ث ژ و یا یک واکسن جدید مکمل دریافت کنند. به گفته محققان متأسفانه دوز تقویت کننده ب ث ژ کارایی محدودی دارد، بنابراین واکسن های جدید مورد نیاز است. 

مارتینز استادیار اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون می ‌گوید: بر خلاف بسیاری از واکسن‌ های mRNA  کرونا که می ‌دانیم بسیار مؤثر هستند، بحث ‌های گسترده ‌ای در مورد اثربخشی و مدت حفاظت واکسن ب ث ژ وجود دارد.

یافته های ما نشان می دهد که واکسیناسیون ب ث ژ در پیشگیری از سل در کودکان خردسال موثر است. از آنجایی که سل در کودکان یک بیماری بسیار ناتوان کننده و شدید است، واکسیناسیون ب ث ژ باید ادامه یابد. با این حال، از آنجایی که نتایج نشان می ‌دهد که واکسن در نوجوانان و بزرگسالان بی ‌اثر بوده است، مارتینز می ‌گوید: تقویت ایمنی برای جمعیت ‌های مسن ‌تر مورد نیاز بوده و واکسن ‌های جدید برای تکمیل واکسیناسیون ب ث ژ در محیط‌های پر خطر نیاز فوری جوامع امروز است.

به گفته محققان، این یافته ‌ها ارزیابی ‌های به ‌روزی را در مورد اثربخشی واکسن سل ارائه می ‌کنند، زیرا اکثر مطالعات منتشر شده قبلی در مورد این موضوع بیش از ۵۰ سال پیش، با نتایج متفاوت و عمدتاً در محیط ‌هایی با خطر نسبتاً کم بیماری انجام شده‌ اند.  

در این مطالعه، در بین تمام کودکان زیر ۵ سال، واکسیناسیون ب ث ژ فقط ۳۷ درصد مؤثر بود. محققان شواهد قطعی مبنی بر محافظت کننده بودن واکسن در کودکان بالای ۱۰ سال یا در میان بزرگسالان پیدا نکردند. گفتنی است که هنگامی که فقط بر سل ریوی تمرکز شد، واکسیناسیون ب ث ژ ۱۹ درصد مؤثر بود، با این حال این تأثیر تنها در بین کودکان خردسال وجود داشت.

محققان تاکید می کنند که سرمایه گذاری قابل توجه در ساخت واکسن سل برای کنترل سل جهانی بسیار مهم است. دکتر سی رابرت هورسبورگ (C. Robert Horsburgh) استاد اپیدمیولوژی و یکی دیگر از محققان این مطالعه می گوید: ما به واکسن های موثر علیه سل در بزرگسالان نیاز فوری داریم. 

شرح کامل این مطالعه و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی The Lancet Global Health منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز