title
کد خبر: 220802
00
بهترین ظروف یک‌بارمصرف برای استفاده، ظروف گیاهی است

کارشناس کنترل مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: بهترین ظروف یک‌بارمصرف برای استفاده، ظروف یک‌بارمصرف گیاهی است.

به گزارش بهداشت نیوز، نوشین حسن‌زاده افزود: بهترین ظروف یک‌بارمصرف برای استفاده، ظروف یک‌بارمصرف گیاهی با منشأ نشاسته است که عیوب و مضرات ظروف یک‌بارمصرف عادی را ندارد و به لحاظ بهداشتی و هم‌زیست محیطی کاملاً مناسب هستند و در کشور ما به تولید انبوه نیز رسیده است.

حسن‌زاده تصریح کرد: ظروف یک‌بارمصرف سفیدرنگ و فوم دار برای مواد غذایی سرد، گرم و مرطوب مناسب هستند، ولی برای مواد غذایی داغ نباید استفاده شوند و استفاده از این ظروف مثلاً برای پیتزایی که در دمای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد طبخ می‌شود توصیه نمی‌گردد.

وی بیان کرد: ظروف یک‌بارمصرف با رنگ شفاف، روشن و شیشه‌ای رنگ باید برای مواد غذایی سرد استفاده شوند و تحت هیچ شرایطی نباید برای توزیع مواد غذایی داغ از آن‌ها استفاده کرد و از آن‌ها فقط برای مایعات و مواد غذایی خنک مثل شربت، شیر سرد، آبمیوه و آب استفاده می‌شود.

حسن‌زاده همچنین تأکید کرد: استفاده از این ظروف برای مواد غذایی و آشامیدنی با دمای بالای ۶۵ درجه سانتی‌گراد و مواد غذایی چرب ممنوع است چرا که باعث آزاد شدن مونومرها می‌شود و این مونومرهای شیمیایی، سلامت انسان‌ها را به مخاطره می‌اندازد و سرطان‌زا هستند.

کارشناس کنترل مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان بیان کرد: نکته مهم دیگر در استفاده از ظروف یک‌بارمصرف به نوع رنگی این ظروف مربوط می‌شود که استفاده از آن‌ها احتیاط بیشتری را می‌طلبد چرا که اصولاً جنس یک‌بارمصرف‌ها به‌گونه‌ای است که توانایی نگهداری رنگ را ندارند و هنگام تماس با چای یا غذای داغ ٬ رنگ حل می‌شود و یک لایه از آن همراه غذا یا چای وارد بدن می‌شود.

حسن‌زاده با بیان اینکه هنگام استفاده از ظروف یک‌بارمصرف مراقب باشید که این ظروف از مواد پلاستیکی بازیافتی تهیه نشده باشند، گفت: معمولاً ظروف یک‌بارمصرف بازیافتی کدر و تیره هستند و شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظروف پلاستیکی و یک‌بارمصرف برای مواد غذایی خشک زیان چندانی ندارد اما برای مواد غذایی مرطوب امکان انتقال منومر آزاد به داخل مواد غذایی و سپس بدن وجود دارد.

کارشناس کنترل مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: برای آشامیدن چای و نوشیدنی‌های داغ لیوان‌های مقوایی و کاغذی مناسب‌تر هستند.

وی تصریح کرد: به‌منظور پیشگیری از خطرات ناشی از ظروف یک‌بارمصرف، افراد باید هنگام استفاده از این ظروف نکاتی را رعایت نمایند از جمله اینکه ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف حاوی غذا را داخل ماکروفر قرار ندهند و بطری‌های یک‌بارمصرف حاوی آب آشامیدنی را داخل فریزر نگذارند.

حسن‌زاده همچنین گفت: جهت جلوگیری از عوارض ظروف یک‌بارمصرف باید از ظروف شیشه‌ای پیرکس و سرامیک برای حرارت دادن به غذاها استفاده کرد، جهت حرارت دادن به غذا داخل ماکروفر بهتر است از حوله‌های کاغذی به جای پوشش‌های شفاف نایلونی یا پلاستیکی استفاده شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز