title
کد خبر: 220782
00
زئونوز را جدی بگیریم

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت: بر طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت بیماری هایی که بطور طبیعی بین انسان و حیوان انتقال می یابد بیماریهای مشترک انسان و دام (زئونوز) نامیده می شوند بنابراین جدی گرفتن آنها با دانستن راه های انتقال و پیشگیری از آن ضروری می باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، جام دکتر ستاره جامی افزود: این گروه از بیماری ها از جنبه اقتصادی، بهداشت عمومی و به خصوص انتقال توسط ناقلین دارای اهمیت بوده و در بسیاری از کشورها تلفات و خسارات سنگینی ایجاد می نماید؛ متاسفانه در قرن ۲۱شاهد بیماری های نوپدیدی هستیم که ناشی از حیوانات است.

وی با اشاره به برخی از بیماریهای زئونوز که در ایران شایع بوده و مشکلات اقتصادی و بهداشتی فراوانی را موجب می شود؛ تصریح کرد: بیماری های نظیر بروسلوز(تب مالت)، سالک، تب هموراژیک، هاری و حیوان گزیدگی، لپتوسپیروز و .. از جمله بیماری های زئونوز می باشد.

دکتر جامی مهار بیماری های زئونوزرا با همدلی، همکاری مستمر و هرچه دقیق تر مردم و مسئولین ضروری دانست و بیان کرد: افزایش آگاهی عمومی افراد در رابطه با انواع بیماری ها از جمله زئونوز ها، آگاهی عموم مردم از خطرات این عفونت ها و بیماری ها و نحوه مراقبت از آنها از طریق رسانه های عمومی و برنامه های آموزشی بسیار حائز اهمیت است.

وی در پایان عنوان نمود: آموزش مردم و‌گروه های درمعرض خطر درخصوص اهمیت این بیماری ها، استفاده از وسایل حفاظت فردی در مشاغل پرخطر، رعایت اصول بهداشتی و ضدعفونی مراکز نگهداری حیوانات، رعایت اصول سالم سازی شیر و لبنیات، حفاظت فردی در مقابل گزش حشرات را می توان ازجمله راه های پیشگیری از بیماری های زئونوز نام برد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز