title
کد خبر: 220512
00
توصیه های بهداشتی برای برگزاری آئین های عزاداری

معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همزمان با ایام سوگواری حضرت اباعبدالحسین(ع)، مهم ترین توصیه های بهداشتی برای برگزاری آئین های سوگواری حسینی را اعلام کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، همزمان با آغاز دهه نخست ماه محرم و برگزاری آئین های سوگواری حسینی، دستورالعمل مدیریت مهندسی بهداشت محیط در برگزاری آئین های ویژه این ایام از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، منتشر شد که در ادامه با توصیه های اعلام شده آشنا می شویم:

۱.       توصیه می شود توزیع نذورات به صورت بسته های خشک در منازل و با اولویت منازل نیازمندان صورت پذیرد.

۲.       در صورت پخت و پز بایستی هرگونه پخت و پز در مکان های دارای شرایط بهداشتی صورت پذیرد.

۳.       تمامی افراد دست اندرکار در توزیع آب و غذا باید دارای کارت بهداشت و کارت واکسن معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی (استفاده از ماسک و دستکش) در هنگام ارائه خدمت ضروری است.

۴.       مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و توصیه می شود از مواد غذایی مشمول بسته بندی که مورد تایید وزارت بهداشت است، استفاده شود.

۵.       از فراورده های خام دامی با کشتار مجاز و یا بسته بندی شده که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است، استفاده شود.

۶.       ذبح و قربانی در محل برگزاری هیات انجام نشود.

۷.       از نمک های بسته بندی ید دار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا ودارو در تهیه و پخت غذا، برنج استفاده شود.

۸.       در تهیه غذا از روغن های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود.

۹.       از ظروف مناسب در آشپزی استفاده شود.

۱۰.   از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود. در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر ۴درجه سانتیگراد یا در بالای ۶۳ درجه سانتیگراد (روی شمعک گاز) نگهداری شود تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳درجه سانتیگراد نرسد.

۱۱.   از بسته بندی غذا بیش از دو ساعت قبل از مصرف خود داری شود. بسته بندی از چند ساعت قبل از توزیع نذورات، موجب تهدید سلامت می شود.

۱۲.   از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم و در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود.

۱۳.   از آب آشامیدنی سالم استفاده شود.

۱۴.   در صورت استفاده از ظروف یک بار مصرف برای توزیع مواد غذایی گرم، از ظروف یک بارمصرف مناسب دارای مجوز از غذا و دارو با اولویت ظروف بر پایه گیاهی استفاده شود.

۱۵.   استفاده از ظروف یک بار مصرف فاقد مجوز و مشخصات و همچنین ظروف پلی استایرنی (ظروف پلاستیکی شفاف و نازک) در توزیع نوشیدنی گرم و غذای پخته شده خودداری گردد.

۱۶.     از توزیع آب، شربت و یا شیر فاقد بسته بندی در بین دسته های عزاداری و یا در مراسم خودداری شود.

۱۷.     ضمن رعایت نظافت، شستشو و ضدعفونی مستمر سرویس های بهداشتی، نسبت به نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی و یا نصب جای مایع محتوی مایع دستشویی اقدام شود.

۱۸.     پسماند های تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود. به ویژه درکنار هر ایستگاه صلواتی سطل یا کیسه برای جمع آوری مرتب ظروف و لیوان های یک بار مصرف استفاده شده نگهداری شود.

۱۹.     با نصب تابلوها و یا اطلاعیه ممنوعیت مصرف دخانیات و جمع آوری زیر سیگاری ها، از مصرف مواد دخانی در محل های مسقف خودداری شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز