title
کد خبر: 220434
00
آمارنگران کننده کبد چرب در ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: چالش ابتلاء به کبد چرب متابولیک که سیروز متابولیک ایجاد می‌کند در ایران نگران‌کننده است. پیش‌بینی می‌شود حداقل ۳۰ درصد از مردم ایران کبد چرب داشته باشند. براساس نتایج برخی مطالعات این عدد در کلانشهرها به ۴۳ درصد می‌رسد که رو به افزایش است.

به گزارش بهداشت نیوز، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که پیش بینی می‌شود حداقل ۳۰ درصد ایرانی‌ها کبد چرب دارند، گفت: این عدد در کلانشهرها ۴۳ درصد می‌رسد.

وی در گردهمایی صدمین پیوند کبد در بیمارستان طالقانی در دوران کرونا، افزود: در بحران کرونا انجام بسیاری از اعمال مداخله‌ای و الکتیو با کاهش چشمگیر روبه‌رو بود. اما در این دوران سخت انجام بالغ بر صد پیوند کبد علاوه بر توانایی پیچیده، مبتنی بر کار تیمی نشان از توفیق مضاعف همکاران در این مجموعه به ویژه ریاست بیمارستان و ریاست بخش پیوند دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: امروزه در مجموعه نظام سلامت کشور با چیره دستی جراحان و با پشتیبانی ارزنده متخصصان گوارش شاهد تحقق یکی از پیچیده ترن اعمال جراحی هستیم که نیازمند مهارت‌ها و تکنیک‌های برجسته است و این موفقیت خوداتکایی و اعتماد به نفسی ملی با خود به همراه داشته است. در واقع شاهد به ثمر نشستن یک افتخار ملی هستیم.

وی با بیان توجه ویژه رئیس پژوهشکده کبد و گوارش برای ساماندهی ارائه خدمات به بیماران کبدی، تصریح کرد: این پژوهشکده به عنوان یکی از کانون‌های تبادل علمی اطلاعات با سایر کشورها محسوب می‌شود و این دغدغه‌مندی رئیس این پژوهشکده ستودنی بود و امروز حاصل این تلاش را نظاره‌گر هستیم.

زالی از افزایش تعداد بیماران کبدی در کشور خبر داد و گفت: سندرم متابولیک، چاقی، تغییرات در الگوی زندگی، تغییرات در میزان شیوع بیماری‌های غیرقابل واگیر دو افزایش ابتلاء به کبد چرب در میان ایرانیان از نگرانی‌های نظام سلامت محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد الگوی بیماری نیاز به پیوند کبد با تغییرات متعددی همراه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: به علت ضعف در زیرساخت‌های پژوهشی انتساب مرگ‌ومیر به برخی بیماری‌ها، ممکن است با چالش آماری در کشور رو به رو باشیم، اما به طور کلی پیش بینی می‌شود سالانه ۱۵ هزار نفر بر اثر نارسایی پیشرفته کبدی فوت می‌کنند، بیماری که می‌تواند به روش‌های مختلف درمان شود.

زالی با اشاره به اینکه در ایران بالای ۷۰ درصد افرادی که به علت نارسایی کبدی فوت می‌کنند و می‌توانستند با پیوند کبد درمان شوند، دچار مرگ زودرس می‌شوند که اغلب زیر ۵۰ سال هستند، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد باید اقدامات برجسته‌ای در راستای آموزش مردم، تغییر در الگوی زندگی و خطر بالقوه کبد چرب صورت گیرد.

وی، تکنیک‌های جراحی کبد را به نسبت سخت و پیچیده دانست و افزود: دکتر فاضل، استاد پیشکسوت دانشگاه از پیشتازان و سردمداران اصلی پیوند اعضا در کشور هستند که جسارت‌های روزهای آغازین وی و همکارانش امروز ما را به سمت این موفقیت‌های بی‌بدیل سوق داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در بسیاری از مواقع انتخاب بیماران پیوند کبد سخت‌تر از تکنیک جراحی است. انتخاب تکنیک پیوند کبد نیازمند بررسی‌های دقیق و هوشمندانه و ارزیابی دقیق وضعیت بیمار است. بین میزان موفقیت و نجات جان بیمار پس از پیوند کبد ارتباط مستقیمی با انتخاب علمی و همراه با شواهد جدی تر بیمار دارد.

وی پشتیبانی پژوهشکده گوارش را از نظر تشخیص و انتخاب بیمار بسیار ضروری اعلام کرد و گفت: شاید یکی از استراتژیک‌ترین ابزار توفیق این مرکز، پشتیبانی علمی این پژوهشکده و تعامل ارزنده بین بخشی است. مراقبت‌های پس از پیوند نیز بسیار اهمیت دارد، طوفان‌های متابولیک، رد پیوند و ایمنی بدن، تجویز داروهای مناسب از جمله این موارد مهم است.

زالی با بیان اینکه بین ۹ تا ۱۱ مرکز در کشور پیوند کبد انجام می‌دهند، اظهار کرد: با چنین ظرفیت برجسته‌ای که در ایران و به طور ویژه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود دارد، باید آمار و عملکرد را بیش از گذشته منتشر و مستند کنیم. برای پیشتازی بیشتر از سایر دانشگاه‌ها در حوزه پیوند کبد باید تمام لجستیک لازم به ویژه نیروی تخصصی لازم را در اختیار بگیریم و به بررسی‌های پس از عمل نیز بیش از پیش باید اهمیت دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمار سالانه پیوند کبد در کشور آمریکا را بین شش هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار اعلام کرد و گفت: مجموع پیوند کبدی که در ایران انجام می‌شود، حدود هفت هزار مورد گزارش می‌شود، در نتیجه با توجه به آمار ابتلاء به کبد چرب در ایران آمار خدمت رسانی در این حوزه باید ارتقا یابد. این آمادگی در دانشگاه وجود دارد و آمار امروز در شرایط سخت کرونا نشان دهنده این ظرفیت است. بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت B در کشور وجود دارد، در نتیجه گسترش و تعالی و افزایش کیفیت زندگی بیماران کبدی در ایران موضوع مهمی است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز