title
کد خبر: 220399
00
توصیه سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص توزیع مواد غذایی نذری

با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و برگزاری مراسم مذهبی و عزاداری در مساجد، تکایا و هیئت و توزیع غذا و نذورات در این اماکن، دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی ، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران، توصیه هایی را برای حفظ سلامت مواد غذایی و سلامت عزاداران حسینی در این ماه به شرح زیر اعلام کرد:

▪️     مسئولان تهیه غذا، باید از کیفیت و سلامت مواد اولیه مصرفی اطمینان داشته باشند و حتی الامکان از مواد اولیه بسته بندی شده و دارای علامت استاندارد ایران استفاده نمایند، همچنین در هنگام مصرف به تاریخ انقضاء و شرایط نگه داری مندرج در برچسب مواد غذایی توجه ویژه داشته باشند.


▪️   در صورت توزیع آب، نوشیدنی‌ و آب میوه، صرفاً از آب های آشامیدنی، معدنی و نوشیدنی های بسته بندی شده دارای علامت استاندارد ایران و در ظروف بسته بندی تک نفره استفاده شود.


▪️   در صورت توزیع شربت های میوه ای و یا پودرهای نوشیدنی فوری ضمن استفاده از محصولات دارای علامت استاندارد و رعایت شرایط بهداشتی ظروف تهیه شربت، به دستورالعمل نحوه تهیه و مصرف مندرج در برچسب این فراورده دقت شود، همچنین در تهیه این نوشیدنی ها از آب آشامیدنی بهداشتی (ترجیحا بسته بندی شده)  استفاده شده و با توجه به احتمال آلودگی میکروبی ثانویه، از فرو بردن لیوان و یا پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، خودداری شود.


▪️    برای تهیه غذا از نمک های تصفیه شده بسته بندی دارای علامت استاندارد ایران استفاده شود و از مصرف "نمک دریا" و" سنگ نمک" و یا هر نمک فاقد علامت استاندارد به دلیل وجود ناخالصی و عدم دارا بودن مجوزهای لازم توسط مراجع ذی صلاح اکیدا خودداری شود.


▪️    در صورت استفاده از روغن برای طبخ غذا، به کاربرد مندرج در برچسب روغن دقت شود و جهت مصارف سرخ کردن، صرفا از روغن های سرخ کردنی استفاده شود و از برگرداندن روغن استفاده شده به ظرف اصلی یا استفاده مکرر از روغن اکیدا خودداری شود.


▪️    با توجه به لزوم رعایت زنجیره سرما در نگه داری از محصولات لبنی مانند: شیر و شیر های طعم دار ( شیر کاکائو) ترجیحا از شیرهای بسته بندی شده استریل و مدت دار در بسته بندی های تک نفره برای پذیرایی از عزاداران استفاده شود.


▪️    چنانچه برای توزیع غذا، چای و نوشیدنی از ظروف یکبار مصرف استفاده می شود، در انتخاب ظروف مناسب، با توجه به داغ یا سرد بودن ماده غذایی دقت نمایید و در صورت استفاده از ظروف یک بار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم ترجیحا ظروف یکبار مصرف بر پایه گیاهی، سلولزی و آلومینیومی استفاده شود. استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی برای موادغذایی و نوشیدنی های گرم مناسب نیست.


▪️    در صورت توزیع قند و شکر به همراه چای برای جلوگیری از آلودگی های ثانویه ترجیحا از فراورده های  بسته بندی شده تک نفره  دارای علامت استاندارد استفاده شود.  


▪️    در صورت استفاده از محصولات  لبنی نظیر: دوغ، ماست، کشک و پنیر در تهیه و سرو غذا، با توجه به لزوم رعایت زنجیره سرد در نگه داری ااین فراورده ها صرفا از فراورده های لبنی بسته بندی شده پاستوریزه دارای علامت استاندارد استفاده نمایید. توجه داشته باشید که استفاده از فراورده های لبنی سنتی غیرپاستوریزه و بسته بندی نشده، احتمال انتقال بیماریهایی نظیر تب مالت و مسمومیت غذایی را به همراه دارد.


▪️    غذای پخته شده را بلافاصله مصرف نمایید و در صورت نیاز به نگه داری پس از پخت حتما باید غذا در یخچال( دمای ۴ درجه ی سانتی گراد) نگه داری شود.
 
در پایان به منظور  اطمینان از کیفیت فراورده های غذایی توزیع شده توجه به نکات زیر حائز اهیمت می باشد:

✓توجه به تاریخ تولید و انقضای مندرج در برچسب محصولات غذایی
بررسی ظاهری بسته بندی و اطمینان از مخدوش نبودن بسته بندی فراورده های فساد پذیر

✓لزوم رعایت شرایط نگه داری مندرج در برچسب  محصول قبل و پس از توزیع

✓در صورت دارا بودن علامت استاندارد بر روی برچسب محصول، برای اطمینان از اعتبار و اصالت پروانه های کاربرد علامت استاندارد، کد ده رقمی ذیل علامت استاندارد را به سامانه پیامکی 10001517 ارسال نمایید.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز