title
کد خبر: 220134
00
آمار نگران کننده کننده اهدای خون زنان

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون گفت: آمار در ۴ ماهه نخست امسال نشان می دهند ۴.۳ درصد از اهداکنندگان خون بانوان هستند و نزدیک به ۹۵ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

به گزارش بهداشت نیوز، بشیر حاجی بیگی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون گفت: در ایران موضوع اهدای خون در میان بانوان بسیار کم‌تر از آقایان و در کشور‌های توسعه یافته این آمار ۵۰/۵۰ است. در کشور ما این آمار چندین سال است که زیر ۵ درصد است. به استناد آماری که در ۴ ماهه سال کنونی داریم؛ ۴.۳ درصد از اهدا کنندگان خون بانوان هستند و نزدیک به ۹۵ درصد اهدا کنندگان را آقایان تشکیل می‌دهند.

او گفت: در ایام عزاداری‌ها میزان مراجعه بانوان بالا می‌رود؛ اما ترس از کم خونی از دلایلی است که بانوان کمتر به اهدای خون فکر می‌کنند. سالیانه مردان می‌توانند ۴ بار اهدای خون داشته باشند و خانم‌ها در سال ۳ بار می‌توانند این کار را انجام دهند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون گفت: سن اهدای خون در کشور ما ۱۸ سال است. از افراد می‌خواهیم زمانی که به این سن می‌رسند در تقویم زندگی خود حداقل ۲ روز را جهت اهدای خون انتخاب کنند. افراد تا ۶۰ سالگی نیز می‌توانند اهدای خون انجام دهند و البته افرادی که به صورت مستمر اهدای خون انجام می‌دهند تا ۶۵ سالگی می‌توانند خون اهدا کنند.

او گفت: بیشترین میزان اهدای خون در کشور ما در سنین ۲۶ تا ۳۵ سال است. نزدیک به ۳۸ درصد اهدا کنندگان در این بازه سنی هستند. اهدا کنندگانی که جوان هستند و به ۱۸ سالگی رسیده اند نزدیک به ۱۷ درصد آمار اهدای خون را تشکیل می‌دهند.

او گفت: در کشور ما گروه خون حدود ۹۰ درصد افراد مثبت است و ۱۰ درصد منفی هستند. از این گروه‌های منفی ۳ تا ۴ درصد O منفی، ۳ درصد A منفی، ۲ درصد B منفی و AB منفی که کمیاب‌ترین گروه خونی است، زیر یک درصد است. توصیه می‌کنم تمامی افراد گروه خونی خود را بدانند.

او ادامه داد: ۳۴ درصد مردم O مثبت، ۲۷ درصد A مثبت، نزدیک به ۲۳ درصد B مثبت و AB مثبت که کم یاب‌تر است ۷ درصد است.

او گفت: افرادی که گروه خونی O منفی دارند مانند گنج هستند. آن ها می توانند به تمامی گروه‌های خونی، خون اهدا کنند.

حاجی بیگی گفت: مردم این را بدانند که با اهدای خون می‌توانند جان ۳ نفر را نجات دهند. گفته می‌شود کسانی که اهدای خون انجام می‌دهند کمتر دچار سکته قلبی می‌شوند. اهدای خون فواید زیادی دارد.

او گفت: بحث حجامت در کشور ما بسیار پیچیده است. حجامت نوعی درمان است و پزشکان این کار را انجام می‌دهند. کسانی که شرایط اهدای خون را ندارند می‌توانند حجامت کنند. هیچ منعی برای این کار وجود ندارد؛ اما افرادی که جوان هستند و شرایط اهدای خون را دارند به خاطر نیاز کشور به خون و فرآورده‌های آن توصیه می‌ شود اهدای خون انجام دهند. افرادی که بیمار هستند برای درمان بیماری خود حجامت کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز