title
کد خبر: 220086
00
ایجاد سازمان تخصصی سرطان توسط جهاددانشگاهی+ عکس

دکتر دهقانی فیروزآبادی در آستانه چهل و دومین سالگرد تشکیل این نهاد با حضور در پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی و بازدید از بخش‌های مختلف مرکز توسعه فناوری درمان‌های نوین (ATMP) و آزمایشگاه سطح سوم‌ ایمنی زیستی این پژوهشکده را افتتاح کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی رییس جهاددانشگاهی با حضور در پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی ضمن بازدید از دپارتمان‌های تحقیقاتی و بخش‌های مختلف پژوهشکده و افتتاح مرکز توسعه فناوری درمان‌های نوین (ATMP) و آزمایشگاه سطح سوم‌ ایمنی زیستی پژوهشکده در نشستی با حضور مدیران پژوهشکده شرکت کرد.


ایجاد یک سازمان بزرگ و مستقل در حوزه تخصصی سرطان توسط جهاددانشگاهی
دکتر دهقانی فیروزآبادی در این بازدید که با همراهی دکتر مهدی باصولی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع این نهاد انجام شد با اشاره به وجود اتمسفر صمیمیت و نشاط در میان همکاران این مجموعه که نشان‌دهنده رضایت در کار است، تصریح کرد: با توجه به توانمندی‌های ارزشمند و ساختار موجود در این پژوهشکده با تبدیل آن به پژوهشگاه سرطان معتمد جهاددانشگاهی موافق هستم و معتقدم ظرفیت موجود، قابلیت ایجاد یک سازمان بزرگ و مستقل در حوزه تخصصی سرطان را داراست.

وی سه قطب اصلی علوم پزشکی در جهاددانشگاهی را " رویان" ، " ابن‌سینا"  و "معتمد" عنوان کرد و افزود: بدون شک پژوهشکده سرطان معتمد در حوزه تخصصی سرطان، مجموعه‌ای قدرتمند با مأموریت اختصاصی این حوزه‌ی تخصصی در نظر گرفته می‌شود که باید با ساختاری مستقل و مشخص به فعالیت‌های تخصصی این حوزه نظارت داشته باشد.

رییس جهاددانشگاهی وجود برند پژوهشکده معتمد و نیروهای انسانی متخصص و متعهد این مجموعه را دو عنصر بسیار ارزشمند برای جهاددانشگاهی دانست و گفت: در این ساختار با ایجاد جاذبه برای بخش خصوصی می‌توان  به‌طورجدی سازوکار درآمدزایی و تجاری‌سازی را توسعه داد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت نوآوری باز (Open Innovation) و استقبال از همکاری با تمام فناوران مرتبط در حوزه‌های تخصصی فعالیت‌های پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی، تصریح کرد: فعالیت-های ارزشمندی به‌ویژه در حوزه ATMP در این پژوهشکده در حال انجام است که با اضافه کردن بسیاری از ظرفیت‌های علمی و دانشمندان بزرگ ازجمله پروفسور اردشیر قوام زاده به این مجموعه می‌توان مجموعه نوآور مستقل با آزادی عمل بالا پیش رو داشت.

تشکیل معاونت‌های چهارگانه نوآوری با اولویت پزشکی و سلامت در ساختار جهاددانشگاهی

رییس جهاددانشگاهی در بخش دیگری از سخنانش  با اشاره به‌ضرورت توجه به فناوری و نوآوری و ایجاد زیست‌بوم نوآوری در کشور، آموزش و پژوهش در حوزه فناوری و نوآوری را از مسئولیت‌های اصلی پژوهشکده سرطان معتمد عنوان کرد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی بابیان اینکه فقدان زیست‌بوم نوآوری در کشور کاملاً محسوس است ادامه داد: اگر به همه کشورهای موفق دنیا نگاه کنیم در آن‌ها وزارت آموزش و پژوهش تشکیل‌شده و در هیچ‌یک، وزارتخانه یا دستگاهی به‌عنوان متولی علم و فناوری وجود ندارد ولی متأسفانه ما بی‌ربط‌ترین عنوان را برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب کرده‌ایم.

رییس جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: پژوهش در علم به تولید مقاله و آموزش در علم به تربیت دانشمند منجر می‌شود. از تلفیق چند مقاله با آزمایش و مباحث کاربردی هم فناوری حاصل می‌شود که خروجی آموزش در این حوزه هم تکنیسین است. 

وی با بیان این‌که نوآوری، محصول تلفیق چند فناوری است و  آموزش و پژوهش در نوآوری  هم به ترتیب به تربیت تکنیسین و ارائه محصول منتهی می‌شود، اظهار داشت: متأسفانه ما چندان به بار معنایی کلمات توجه نداریم و گاهی به‌صرف خوش‌آهنگ بودن ترکیباتی مثل مرکز نوآوری و شتابدهی و ... خلق می‌کنیم که اگر به معنای این کلمات توجه کنیم هیچ ارتباطی باهم ندارند. 

دکتر دهقانی فیروزآبادی با بیان این‌که جهاددانشگاهی مجموعه‌ای اهل کار با امکانات کم و بی‌سروصدا است ادامه داد: به اعتقاد من موضوع تبلیغات باید به‌طورجدی موردتوجه قرار گیرد و این موضوع یکی از مهم‌ترین وظایف جهاد در دوره جدید است.

 وی با اشاره به بازتعریف ساختار جهاددانشگاهی در دوره‌ی جدید گفت: در ساختار جدید، سازمان مرکزی یک رگلاتور کلی است و معاونت‌های جهاد هم تغییرات اساسی خواهد داشت به‌طوری‌که در کنار معاونت‌های پژوهشی و  فناوری، چهار معاونت با عنوان معاونت «نوآوری فناوری – اجتماعی»، «نوآوری پزشکی و سلامت»، «نوآوری صنعتی» و «نوآوری کشاورزی» ایجاد خواهد شد که با توجه به شناخته شدن تر بودن حوزه پزشکی و سلامت جهاددانشگاهی و ماهیت فناورانه و نوآورانه‌تر آن، اولویت فعالیت¬های نوآوری جهاددانشگاهی با معاونت نوآوری پزشکی و سلامت خواهد بود.

دکتر دهقانی فیروزآبادی همچنین در خصوص پروژه راه‌اندازی مرکز جامع درمانی سرطان پژوهشکده سرطان معتمد در منطقه خاوران تهران، با اعلام علاقه‌مندی نسبت به اجرای این پروژه بر مشارکت بخش‌های خصوصی در راه‌اندازی هر چه سرعت‌تر و پربار تر این مجموعه تأکید  کرد.

گفتنی است؛ در این دیدار دکتر رامین صرامی فروشانی رییس پژوهشکده سرطان معتمد گزارش مبسوطی از فعالیت‌های پژوهشکده سرطان معتمد ارائه کرد.

افتتاح آزمایشگاه  سطح 3 ایمنی زیستی و مرکز ATMP پژوهشکده سرطان معتمد 

هم‌زمان با این بازدید  و در آستانه گرامیداشت چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، آزمایشگاه سطح 3 ایمنی و مرکز ATMP زیستی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی نیز در راستای فعالیت‌های فناورانه پیشرفته تشخیصی و درمانی و توسعه درمان‌های نوین باهدف انجام پروژه‌های ژن‌درمانی، سلول درمانی و ویروس درمانی توسط دکتر دهقانی فیروزآبادی افتتاح شد.

لازم به ذکر است؛ نظر به فعالیت‌های گسترده پژوهشکده درزمینه ATMPو با توجه به سخنان آیت‌الله رئیسی، رییس جمهور، در دیدار اخیر با جهادگران مبنی بر اینکه:" ژن‌درمانی و سلول‌درمانی در مجموعه جهاددانشگاهی برای کشور تولید قدرت کرده‌است" ، پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی در نظر دارد با توجه به توانمندی موجود، باقدرتی مضاعف این مهم را در دستور کار خود قرارداد و به‌عنوان یک مأموریت اختصاصی در این خصوص پیشتاز پروژه‌های فناورانه در کشور باشد.

در حال حاضر دبیرخانه کمیته تخصصی فناوری درمان‌های نوین ATMP وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، به ریاست دکتر صرامی رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی در این پژوهشکده مستقر بوده و جلسات آن به‌صورت هفتگی با حضور نخبگان این حوزه از سراسر سازمان‌ها و مراکز علمی کشور برگزار می‌شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز