title
کد خبر: 219808
00
سومین علت مرگ‌های ناشی از حوادث

دکتر سیما اورنگ رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت استان گفت: همه ساله با فرا رسیدن فصل تابستان، گردشگران و مسافران با هدف فراهم کردن اوقات مفرح یا انجام ورزش‌های تابستانی به شنا کردن و قایق سواری در دریا و مکان‌های آبی می‌پردازند و در برخی موارد به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی، دچار غرق شدگی می‌شوند.

به گزارش بهداشت نیوز،  دکتر سیما اورنگ رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت استان گفت: همه ساله با فرا رسیدن فصل تابستان، گردشگران و مسافران با هدف فراهم کردن اوقات مفرح یا انجام ورزش‌های تابستانی به شنا کردن و قایق سواری در دریا و مکان‌های آبی می‌پردازند و در برخی موارد به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی، دچار غرق شدگی می‌شوند.
اورنگ در ادامه با اشاره به اینکه ۲۵ جولای مصادف با ۳ مردادماه روز جهانی پیشگیری از غرق شدگی است، اظهار داشت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از ۹۰درصد مرگ و میر ناشی از غرق شدگی در کشورهای با درآمد متوسط رخ می‌دهد.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت استان خاطرنشان کرد: غرق شدگی به معنای ورود آب به داخل ریه‌ها و مجاری تنفسی و خفگی در نتیجه فرو رفتن در آب است؛ غرق شدگان دچار هیپوکسی (کاهش اکسیژن‌رسانی به بدن) می‌شوند و در نتیجه آسیب به سلول‌های عصبی در دقایق اولیه بعد از غرق شدگی روی می‌دهد؛ برخلاف تصور عمومی، غرق شدگی فقط در دریا اتفاق نمی‌افتد بلکه شنا کردن در محیط های آبی دیگر نظیر کانال، رودخانه و سد نیز می‌تواند موجب غرق شدگی شود.
وی ضمن بیان اینکه غرق شدگی سومین علت مرگ‌های ناشی از حوادث است، گفت: غرق شدگی در روزهای آخر هفته و در ماه‌های گرم سال شایع‌تر است؛ قربانیان غرق شدگی اکثرا کودکان و جوانان هستند؛ غرق شدگی در افراد مذکر بیشتر از افراد مونث روی می‌دهد؛ بیماری‌های زمینه‌ای مانند صرع، بیماری‌های قلبی، ضعف عضلانی، عقب ماندگی ذهنی و ... می‌توانند عامل مستعدکننده غرق شدگی باشند؛ همچنین مصرف داروهای خواب‌آور، الکل و مواد روان‌گردان قبل از شنا می‌توانند زمینه ساز غرق شدگی باشند.
اورنگ با اشاره به اینکه کودکان ۴-۱ سال در معرض خطر غرق شدگی در حوض، استخر و وان حمام هستند، یادآور شد: این دسته از افراد به دلیل کنجکاوی، عدم درک خطر و  غفلت والدین دچار غرق شدگی می‌شوند.
وی عنوان کرد: دریا، رودخانه، سد، کانال، چاه، استخر، حوض و وان حمام (برای کودکان) مکان‌های آبی پرخطر در غرق شدگی هستند.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت استان در خصوص اصول پیشگیری از غرق شدگی در تمام مکان‌های آبی پرخطر توصیه کرد:
-کودکان را در ساحل دریا و رودخانه، در نزدیکی مکان‌های آبی پرخطر، وان حمام، حوض و استخر تنها رها نکنید.
-کودکان نباید بدون همراهی فرد بزرگسال وارد آب شوند.
-کودکان باید به همراه لوازم ایمنی شنا (جلیقه شنا، بازوبند شنا، حلقه شنا، تخته شنا، نودل) به درون استخر بروند.
-مهارت شنا کردن را یاد بگیرید.
-توانایی خود را در شنا کردن، بیش از حد در نظر نگیرید؛ یک سوم قربانیان غرق شدگی با فن شنا آشنایی کامل داشته‌اند.
-به داخل آبی که عمق آن را نمی‌دانید وارد نشوید.
-اگر شنا بلد نیستید در مکان‌های آبی پرخطر شنا نکنید.
-در آب‌های کم عمق یا آبی که عمق آن را نمی‌دانید شیرجه نزنید، زیرا احتمال ضربه مغزی یا آسیب به ستون فقرات و استخوان‌ها وجود دارد.
-از ورود ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، زیرا به دلیل سرد بودن آب، احتمال سنکوپ و شوک دمایی وجود دارد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز