title
کد خبر: 219807
00
بیش از نیم میلیارد نفر در جهان مبتلا به این بیماری هستند

رئیس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، از آرتروز بعنوان یکی از علت‌های اصلی ناتوانی در جهان خبر داد و گفت: آرتروز زانو، ران و دستها از شایع ترین نوع این بیماری می باشند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد تقی پور رئیس دانشکده توانبخشی دانشگاه به مناسبت روز ملی فیزیوتراپی گفت: آرتروز یکی از علت های اصلی ناتوانی در کل جهان محسوب می شود و 520 میلیون نفر مبتلا به استئوآرتروز در کل دنیا زندگی می کنند که 60% آنها مبتلا به آرتروز مفصل زانو هستند. 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: متاسفانه تعداد بیماران مبتلا به آرتروز هر روز رو به افزایش است به طوری که طی دو دهه اخیر 48% بر تعداد افراد مبتلا به این بیماری افزوده شده است. 
وی با توجه به اینکه آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی می باشد، عنوان کرد: این بیماری می تواند هر مفصلی  را که حرکت دارد را درگیر کند. از میان مفاصل بدن آرتروز زانو، ران و دستها از همه شایع تر است. 


دکتر تقی پور اذعان داشت: آرتروز بیماری است که می تواند با یک آسیب کوچک یا بزرگ به مفصل شروع شودکه در ابتدا بدن می تواند تغییرات کوچک درون مفصل را ترمیم کند، اما با پیشرفت بیماری، سیستم ترمیم بدن نمی تواند با تخریب مفصلی مقابله کند و بافت مفصلی از بین می رود. 
دکترای تخصصی فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد و گفت: تغییرات مفصلی همراه با آرتروز شامل از بین رفتن غضروف مفصل، تغییر شکل استخوان و التهاب است که با علائم  و نشانه هایی از جمله درد، مشکلات عملکردی، ضعف عضلانی، خشکی صبحگاهی مفصل کمتر از 30 دقیقه، کاهش کیفیت زندگی همراه است.
رئیس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی بابل با توجه به اینکه علت اصلی این بیماری ناشناخته است، گفت: عواملی همچون افزایش وزن و چاقی، سابقه آسیب های قبلی مفصل در هر سنی، استفاده بیش از حد از مفصل، بی تحرکی مفصل، عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی، افزایش سن، تغذیه نامناسب و عامل جنسیت می توانند احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش دهند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که جهت پیشگیری باید عوامل خطر را به حداقل رساند، اظهار داشت: کاهش وزن می تواند خطر پیشرفت آرتروز را کند نموده و نشانه های بیماری را در افراد مبتلا بهبود بخشد.
وی با ذکر این نکته که با افزایش هر کیلوگرم وزن بدن میزان فشار وارده بر مفصل ران 3 کیلوگرم افزایش خواهد یافت، بیان داشت: بر اساس آمارهای موجود نشان داده شده که کاهش 5 درصدی وزن شانس ابتلا به آرتروز زانو را  بعد از 6 سال به میزان 90 درصد کاهش می دهد و همچنین یک برنامه فعالیت فیزیکی و تمرینی منظم بر اساس استاندارهای تمرینی زیر نظر یک فیزیوتراپیست می تواند خطر ابتلا به آسیب های زانو را تا 50 درصد کاهش دهد.
دکتر محمد تقی پور با اشاره به اینکه  یکی از نکات مهم در فعالیت های روزمره این است که از تمام دامنه حرکتی مفاصل استفاده شود، بیان داشت: از فعالیت ها و اتخاذ وضعیت هایی که فشار زیادی به مفاصل و ساختار های اطراف آن وارد می نمایند برای طولانی مدت خودداری نمائید. از اینرو یک برنامه تمرینی منظم تقویتی و کششی عضلات با الگوهای حرکتی طبیعی خطر آرتروز و شکستگی ران و خطر سقوط در افراد مسن را کاهش داده و می تواند ضرورت جراحی را کم یا به تاخیر بیاندازد. 
دکترای تخصصی فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی بابل عنوان کرد: از دیگر مواردی که باید جهت پیشگیری از ابتلا به آرتروز بدان توجه نمود تغذیه مناسب است که مصرف مواد غذایی دارای ویتامین دی، کلسیم، منیزیم و همچنین نوشیدن آب کافی و پرهیز از غذاهای آماده می تواند موثر باشد. 
دکتر محمد تقی پور با اشاره به اینکه فیزیوتراپی چگونه می تواند به آرتروز کمک کند، گفت: ورزش و تمرین بر اساس شواهد علمی پژوهشی موجود خط اول درمان فیزیوتراپی آرتروز است که فیزیوتراپیست با تجویز ورزش و وسیله کمکی مناسب به کاهش درد و مدیریت آرتروز کمک می کند و فیزیوتراپیست می تواند به بهبود حرکت مفصل، راه رفتن بهتر و تقویت عضلات یاری رسان بیماران باشند. 
رئیس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: توجه داشته باشید که برنامه ورزشی برای هر بیمار منحصر به فرد تجویز می شود تا مطمئن باشیم که تمرینات مناسب شرایط بیمار و بی خطر باشد.
دکتر محمد تقی پور با اشاره به اینکه ورزش مانند دارو عمل می کند، عنوان کرد: با تقویت عضلات حمایت از مفصل اتفاق می افتد و بهبود بالانس، کاهش خطر سقوط، افزایش سطح انرژی، کاهش وزن، بهبود روحیه ، افزایش ظرفیت قلبی عروقی و بهبود خواب از دیگر اثرات مثبت تمرین ورزشی است، 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: یکی از فعالیت های ورزشی دویدن می باشد که بسیاری از مردم تصور می کنند دویدن منجر به آسیب غضروف مفاصل شده و از این رو سولاتی از جمله اینکه آیا دویدن منجر به آسیب مفاصل ران و زانو شده و آنها را مستعد ابتلا به آرتروز دارند.
وی در ادامه پاسخ به این پرسش ها اذعان داشت: بر اساس شواهد علمی و پژوهشی موجود، دویدن عموماً برای غضروف مفصل ورزش ایمنی است و حتی برخی مطالعات نشان داده که خطر آرتروز زانو و ران در افرادی که بطور منظم برنامه دویدن دارند نسبت به بقیه کمتر است. البته برنامه ورزشی دویدن باید تحت نظارت و راهنمایی متخصصین مربوطه انجام پذیرد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز