title
کد خبر: 219707
00
چه عواملی باعث ابتلا به ام اس می‌شود؟

کارشناسان و محققان به طور دقیق مطمئن نیستند که چه عواملی باعث مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس (MS) می‌شود.آن‌ها چهار عامل اصلی به وجود آمدن این بیماری را شناسایی کرده‌اند: سیستم ایمنی ، ژنتیک ، محیط و عفونت.

به گزارش بهداشت نیوز، سایر عوامل MS از سیگار کشیدن تا چاقی متغیر است و همه‌ی این عوامل با هم همکاری کرده و در پیشرفت بیماری تاثیر می‌گذارد.

سیستم ایمنی بدن

ام اس یک اختلال خود ایمنی است. پزشکان هنوز نمی‌دانند دلیل اینکه چیزی به سیستم ایمنی دستور حمله به بدن خود شخص را می‌دهد، چیست. در بیماری MS بیشترین تمرکز بر روی غلاف میلین اعصاب است. (میلین ماده‌ای چرب که رشته‌های عصبی را در مغز و نخاع می‌پوشاند و کار آن محافظت از رشته‌های عصبی است، مانند پلاستیکی که در اطراف سیم در شارژر تلفن می‌پیچد.) وقتی نظم غلاف میلین بهم ریخته شود، اعصاب نمی‌توانند پیام را به شکل معمول ارسال کنند و بدون پوشش محافظ، اعصاب نیز می‌توانند آسیب ببینند.

آیا مولتیپل اسکلروزیس ارثی است؟

خیر. شخص بیمار آن را از والدین خود دریافت نمی‌کند. اما عوامل خطر می‌توانند در ژن‌های فرد بوده و اگر والدین یا خواهران و برادران فردی مبتلا باشد، به احتمال زیاد خود شخص نیز به ابن بیماری دچار می‌شود

محققان بر این باورند که بیش از یک ژن در بدن  وجود دارد که شانس فرد در گرفتن MS را افزایش می‌دهد.

 آیا ویروس‌ها می‌توانند باعث بروز MS شوند؟

برخی از مطالعات نشان داده که ممکن است دو ویروس از خانواده هرپس با عوامل آغازکننده MS مرتبط باشد. تقریباً همه افراد دارای ام اس پروتئین‌هایی در مایع ستون فقرات خود دارند که در افراد مبتلا به بیماری، سیستم عصبی ناشی از ویروس نیز یافت می‌شوند.

آیا سن اهمیت دارد؟

بله. MS می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، اما بیشتر افراد مبتلا در بین سنین 15 تا 60 سال تشخیص داده می‌شوند.

عوامل خطرساز MS چیست؟

در یک مقطع زمانی، مردم معتقد بودند که هر یک از این موارد زیر ممکن است باعث MS شود. اما سالها تحقیق هیچ سرنخی از بروز بیماری بر اثر عوامل ذکر شده، پیدا نکرده است:

○ آلرژی

○ شیرین کننده‌های مصنوعی

○ قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین

○ حیوانات خانگی

○ترومای فیزیکی

○ واکسن

چه عوامل دیگری باعث مولتیپل اسکلروزیس می شود؟

هیچکسی خبر ندارد و سرنخ‌های خسته‌کننده ، در بسیاری از زمینه‌ها،تحقیقات را برانگیخته است ، اما پاسخ قطعی وجود نداشته و اینجا برخی از نظریه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

○ موقعیت جغرافیایی 

○ استعمال دخانیات 

○ژنتیک 

○واکسن.تحقیقات گسترده اساساً واکسن ها را به عنوان علت MS رد کردند.

○قرارگرفتن در معرض ویروس اپشتین بار

● مولتیپل اسکلروزیس احتمالاً یک بیماری خود ایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید است. که در آن‌ها، بدن آنتی‌بادی‌ها را در برابر خود ایجاد کرده و باعث آسیب می‌شود.

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز