title
کد خبر: 217161
00
کنترل فشار خون با تتوی الکترونیکی!

دانشمندان یک خالکوبی الکترونیکی جدید ساخته اند که می تواند فشار خون بیمار را به طور مداوم کنترل کند.

به گزارش بهداشت نیوز، این خالکوبی الکترونیکی از گرافن ساخته شده است و می ‌توان آن را برای مدت طولانی و بدون ایجاد مزاحمت حفظ کرد که می تواند اطلاعات سلامتی را ارائه داد. سفت کردن بند دور بازو و استفاده از دستگاه فشارسنج، روش استاندارد اندازه گیری فشار خون است، اما مطمئن ترین راه نیست. این روش تنها یک نقطه داده واحد است که لزوماً کل فشار را نمی گیرد و می تواند تحت تأثیر خلق و خوی فرد در آن زمان قرار گیرد. 

بنابراین نظارت مستمر برای درک درست عملکرد بدن مورد نیاز است و اما انجام این کار در خارج از کلینیک دشوار است. ساعت ‌های هوشمند و ردیاب‌ های تناسب اندام ممکن است راه حلی مناسب به نظر برسند، اما هنوز به اندازه کافی قابل اعتماد نیستند که بتوانند کار را انجام دهند.

بنابراین برای مطالعه جدید، محققان در دانشگاه تگزاس دستگاهی کمتر تهاجمی ساختند که می تواند فشار خون را در طول زمان اندازه گیری کند. این دستگاه چیزی است که خالکوبی الکترونیکی نامیده می شود و از یک حسگر گرافن ساخته شده است که در یک ماده چسبنده قرار گرفته است که ظاهراً به اندازه کافی راحت بوده و برای مدت طولانی قابل استفاده است.به گزارش سیناپرس، سایر خالکوبی های الکترونیکی برای نظارت بر قلب بیماران قلبی، علائم حیاتی در حین ورزش، یا عضلات بیماران مبتلا به تحلیل عصبی طراحی شده اند. 

محققان دستگاه جدید فشار خون خود را با استفاده از روشی جدید اندازه گیری می کند، بنابراین تیم پژوهشی مجبور شد مدل های یادگیری ماشینی را برای تجزیه و تحلیل خوانش ها ایجاد کند. این خالکوبی با شلیک یک جریان الکتریکی به پوست و اندازه ‌گیری واکنش بدن که ارتباط غیرمستقیمی با فشار خون دارد کار می ‌کند. در آزمایش ها، خالکوبی الکترونیکی قادر بود فشار خون در شریان ها را به مدت بیش از ۳۰۰ دقیقه به دقت کنترل کند. 
در نهایت، این تیم تحقیقاتی امیدوار است که این فناوری را به خالکوبی های الکترونیکی توسعه دهد که می تواند توسط بیماران به مدت طولانی برای اندازه گیری فشار خون در موقعیت های مختلف، از جمله خواب، ورزش و هنگام استرس استفاده شود. 

شرح کامل این تحقیق در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز