title
کد خبر: 216971
00
ارتباط فیبر غذایی در روده با آلرژی های پوستی

مطالعه‌ای در دانشگاه موناش که قطب نو ظهور مطالعه بر روی روده و پوست است، نشان می‌دهد که تخمیر میکروبی فیبر غذایی در روده می‌تواند در برابر بیماری‌های پوستی آلرژیک از بیمار محافظت کند. این تحقیقات جدید به طور بلاقوه منجر به شناخت درمان‌های جدید می‌شود و می‌تواند عامل خوبی برای پیشگیری و یا درمان آلرژی‌های پوستی شود.

به گزارش بهداشت نیوز، پروفسور بن مارسلند از گروه ایمونولوژی دانشکده بالینی، همراه با همکاران سوئیسی خود در بیمارستان دانشگاه لوزان، نشان داد که طی آزمایشی که بر روی موش‌ها انجام شد، تخمیر فیبر در روده توسط باکتری‌ها و تولید متعاقب آن اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs)، به ویژه بوتیرات، در برابر درماتیت آتوپیک فرد را محافظت می‌کند.

در حالی که این مورد که میکروبیوم روده سیستم ایمنی بدن را شکل می‌دهد به خوبی ثابت شده بود، اما تاثیر این امر بر روی پوست کم‌تر مورد بررسی قرار گرفته بود. پرفسور مارسلند بیان کرده است که پژوهش‌های پیشین که توسط گروه آن‌ها و دیگر محققان صورت گرفته است، بر فواید سلامتی حضور SCFA ها در روده و همچنین مکان‌های دیگر مانند ریه و سیستم‌های قلبی عروقی تمرکز داشته است.

همیشه اطلاعاتی در رابطه با تاثیر رژیم غذایی بر سلامت پوست وجود داشته است اما داده‌های زیادی برای اثبات این موضوع وجود نداشته است. اما محققان به تازگی در طی یک پژوهش، تعدادی از موش‌های آزمایشگاهی را با رژیمی سرشار از فیبر قابل تخمیر تغذیه کردند و یا SCFAهای خالص شده را به آن‌ها خوراند. بنا بر گفته‌های پرفسور مارسلند این آزمایش نشان داد که این درمان عمیقا بر التهاب پوستی آلرژیک تاثیر دارد و آن را کاهش داده یا درمان می‌کند.

آن‌ها در طی انجام این آزمایش بوتیرات را با ایزوتوپ‌هایی برچسب گذاری کردند تا قادر باشند که آن‌ها را در بدن ردیابی کنند. نتیجه شگفت انگیز این بود که فقط چند دقیقه طول کشید تا به پوست برسند و متابولیسم کراتینوسیت‌ها را افزایش دهند و آن‌‌ها را برای تولید اجزای ساختاری کلیدی مورد نیاز برای یک سد پوستی سالم آماده کنند.

پرفسور مارسلند بر این باور است که نتیجه این کار این بود که سد دفاعی پوست در برابر آلرژن‌ها تقویت شد. در این آزمایش از آلرژن‌های گرد و غبار خانگی استفاده شد چون به طور معمول در اطراف همه حضور دارند و پس از نفوذ به سد دفاعی پوست و فعال کردن سیستم ایمنی، باعث ایجاد واکنش آلرژیک می‌شوند.

بهبود فعال سد دفاعی پوستی می‌تواند اثرات محافظتی مناسبی در برابر قرار گرفتن در معرض محیطی که باعث آلرژی می‌شود و همچنین دیگر بیماری‌های پوستی که به دلیل داشتن سد پوستی آسیب دیده و یا ضعف آن ایجاد می‌شوند، داشته باشد.

SCFAها را هم می‌توان به صورت خوراکی مصرف کرد و هم می‌توان به صورت کرم مستقیم بر روی پوست زد. استفاده از اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه به صورت موضعی، نتایج مثبتی را نشان داده است و فرصت مناسبی برای اتخاذ استراتژی‌های پیشگیرانه و یا درمان‌های اصلاح کننده برای بیماران است.

پرفسور مارسلند و اعضای تیم او که در مرلبون مستقر بودند ای پروژه را طی پنج سال به همراه محققان بیمارستان دانشگاه لوزان انجام دادند و به ثمر رساندند.

منبع: دکتردکتر


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز