title
کد خبر: 216947
00
بدون تجویز پزشک استفاده از این دارو ممنوع

مسئول واحد تحقیق و توسعه حوزه دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف آنتی بیوتیک، می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی و کمک به افزایش مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک‌ها شود، مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از مهمترین ترین تهدیدها برای سلامت عمومی است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مهسا فخر زارعی با بیان این مطلب اظهار کرد: مقاومت آنتی بیوتیکی به این معنا نیست که بدن نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می‌شود، به این معنی است که باکتری‌ها در حال افزایش توانایی جهت غلبه بر آنتی بیوتیک‌هایی هستند که برای از بین بردن آنها طراحی شده‌اند.

وی با بیان اینکه هنگامی که باکتری ها مقاوم می شوند، آنتی بیوتیک ها نمی تواند با آنها مبارزه کند و باکتری ها تکثیر می شوند، افزود: درمان باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک دشوارتر است و می تواند به افراد دیگر سرایت کند.

وی در خصوص روش استفاده درست از آنتی بیوتیک‌ها گفت: اگر به آنتی بیوتیک نیاز دارید، آنها را دقیقا همانطور که تجویز شده است مصرف کنید. هرگز آنتی بیوتیک های خود را برای استفاده بعدی ذخیره نکنید یا آنها را با خانواده یا دوستان به اشتراک نگذارید.

مسئول واحد تحقیق و توسعه حوزه دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مصرف درست آنتی بیوتیک نه تنها به حفظ سلامتی ما و مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی کمک می کند بلکه تضمین می کند که این داروهای نجات دهنده، برای نسل های آینده نیز در دسترس خواهند بود.

وی تأکید کرد: اگر هر گونه سوالی در مورد آنتی بیوتیک های خود دارید با پزشک یا داروساز در مورد عوارض جانبی یا وجود تداخلات دارویی احتمالی با سایر داروهای مصرفی خود، مشورت کنید.

وی عنوان کرد: عوارض جانبی شایع از خفیف تا شدید متغیر است و می‌تواند شامل جوش و ضایعات پوستی، سرگیجه، حالت تهوع، اسهال، بروز عفونت‌های قارچی فرصت‌طلب باشد.

دکتر فخر زارعی با تأکید بر اینکه در صورت بروز مواردی شامل اسهال شدید (می تواند نشانه ای از عفونت کلستریدیوم دیفیسیل باشد که می تواند منجر به آسیب روده بزرگ و مرگ شود.) یا واکنش های آلرژیک شدید و تهدید کننده زندگی مانند خس خس سینه، کهیر، تنگی نفس، و آنافیلاکسی (احساس می شود که گلوی شما در حال بسته شدن یا خفگی است یا صدای شما در حال تغییر است) سریع باید به پزشک مراجعه کنیم.

وی افزود: در صورت عدم نیاز به آنتی بیوتیک، چنانچه خودسرانه مصرف شود، نه تنها سودی حاصل بیمار نمی شود بلکه عوارض جانبی ناشی از مصرف، می تواند باعث آسیب شود. واکنش های ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها باعث می شود که از هر پنج نسخه تجویز دارو، یکی منجر به مراجعه به اورژانس شود.

مسئول واحد تحقیق و توسعه حوزه دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عنوان کرد: واکنش های آنتی بیوتیکی یکی از شایع ترین علل مراجعه به اورژانس در کودکان است.

وی افزود: آنتی بیوتیک‌ها اثری بر روی ویروس‌ها ندارند، این ویروس‌ها هستند که باعث سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا می‌شوند. حتی در برخی از عفونت‌های باکتریایی رایج، از جمله بیشتر موارد برونشیت، بسیاری از عفونت‌های سینوسی و برخی عفونت‌های گوش، آنتی بیوتیک‌ها موثر نیستند.

وی اظهار کرد: با رعایت نکات زیر می‌توان سالم بمانید و سلامت دیگران را نیز حفظ کنید:

دستان خود با آب و صابون به مدت 20 ثانیه و یا استفاده از ضدعفونی کننده دست که 70 درصد الکل داشته باشد بشویید

هنگامی که سرفه یا عطسه می کنید دهان و بینی را با دستمال یا با استفاده از داخل آرنج خود بپوشانید

واکسن های توصیه شده، مانند واکسن کرونا و آنفولانزا را به موقع دریافت کنید

از متخصصین سلامت مانند پزشکان و داروسازان در مورد راه های پیشگیری از بروز بیماری عفونی بهره بگیرید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز