title
کد خبر: 216760
00
دانستنی هایی درباره فریز جنین

جنین ها درون محلول های مخصوص نگهداری جنین درون نی هایی گذاشته شده سپس این نی های حاوی جنین، درون دستگاه فریز جنین قرار داده می شوند و سرد می شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، در صورتیکه تعداد تخمک ها زیاد باشد و منجر به تولید جنین های متعدد شود، یا بنا به دلایلی نظیر مناسب نبودن رحم یا احتمال سندروم هایپر استیمولیشن، جنین ها برای زوجین فریز می شوند تا در صورت عدم حصول بارداری در آینده مورد استفاده واقع می شوند.

روند فریز جنین ها یک روند حدوداً 3 ساعته می باشد. در این روش، جنین ها درون محلول های مخصوص نگهداری جنین درون نی هایی گذاشته شده سپس این نی های حاوی جنین، درون دستگاه فریز جنین قرار داده می شوند و سرد می شوند.

سپس این جنین ها درون نیتروژن مایع تا منفی 196 درجه سانتی گراد برروی مدت طولانی قابل نگهداری می باشند. توجه داشته باشید که جنین های با کیفیت خوب فریز می شوند زیرا فقط این جنین ها هستند که می توانند فرآیند استرس زای فریز را به خوبی تحمل نمایند. ظاهراً فرآیند فریز جنین ها آسیبی به آنها وارد نمی سازد ولی چون این روش،روش جدیدی می باشد،هنوز مطالعات طولانی مدت کافی در این زمینه صورت نگرفته است ولی به نظر ایمن و بدون خطر می باشد.

شانس بارداری متعاقب انتقال جنین های فریز کمتر از شانس بارداری متعاقب انتقال جنین تازه می باشد ولی با این حال به تعداد و کیفیت جنین های فریز شده بستگی دارد.

این شانس در حدود 10 الی 20 درصد در هر بار انتقال تخمین زده می شود. ولی در مرکز باروری و ناباروری اصفهان آمار موفقیت ترانسفر جنین های فریز در حال حاضر، دارای شانس موفقیت در حدود 40 درصد می باشد.

چه مدت زمانی جنین ها را می توان در فریز نگهداری نمود :

زمان مشخصی وجود ندارد . تاکنون یک رکورد 13 ساله وجود دارد که منجر به تولد نوزاد زنده و سالم شده است. در کل نگهداری جنین در فریز، بیش از 5 سال توصیه نمی شود.

توجهات قبل از انتقال جنین های فریز:

زمان مراجعه جهت اماده سازی بیمار جهت انتقال جنین های فریز حداقل دوماه پس از عمل تخمک گیری، در روز اول قاعدگی می باشد.

در این زمان بیمار تحت سونوگرافی قرار گرفته و در صورت مطلوب بودن وضعیت تخمدان ها، رحم و آندومتر، تحت درمان با ترکیبات استروژن دار به منظور آماده سازی رحم برای پذیرش جنین قرار داده می شود.

بیمار مجدداً حوالی سیزدهم یا چهاردهم سیکل قاعدگی تحت سونوگرافی قرار گرفته و در صورت مناسب بودن وضعیت رحم و آندومتر جهت لانه گزینی جنین، بسته به نوع جنین فریز، بیمار به مدت 3 الی 5 روز، تحت درمان با ترکیبات استروژن دار و پروژسترون دار (تواماً) قرار داده می شود و زمان انتقال جنین برای وی مشخص خواهد شد.

توجهات روز انتقال جنین
1در روز انتقال جنین بیمار به همراه همسر وی مراجعه می کند و تشکیل پرونده می دهد.
پس از طی مدت زمانی انتظار جهت برگشت جنین های فریز به دمای محیط آزمایشگاه، بیمار به اتاق عمل فرستاده می شود.
در اتاق عمل اسپکولوم برای بیمار گذاشته می شود و جنین ها با کاتتر های مخصوص به رحم بیمار انتقال داده می شود.
پس از نیم ساعت استراحت در اتاق عمل ، بیمار به بخش بستری فرستاده شده و سپس مرخص می شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز