title
کد خبر: 216748
00
داروی درمان طاسی سکه ای تولید شد

سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی به دارویی مجوز داده که برای بیماران مبتلا به نوع شدیدی از کچلی موسوم به آلوپسی آره‌آتا یا طاسی منطقه ای یا سکه ای کاربرد دارد. این اولین باری است که یک دارو برای درمان این بیماری مجوز گرفته و توانسته پس از حدود 36 هفته در حدود 40 درصد بیماران موجب رشد مجدد موها شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دارویی که برای درمان کچلی سکه‌ای مجوز گرفته، «باریسیتینیب» نام دارد و به شکل قرص عرضه می‌شود. اگرچه این دارو در گذشته برای بیماری‌هایی مثل روماتیسم مفصلی استفاده می‌شد، اما برای نخستین بار برای درمان آلوپسی مجوز گرفته است.

دو آزمایش بالینی فاز سه این دارو که نتایج آن‌ها اخیرا منتشر شده، نشان می‌دهد که افراد مبتلا به آلوپسی حاد با دریافت باریسیتینیب در مقایسه با گروه دریافت‌کننده دارونما رشد موی بیشتری را تجربه کرده‌اند. کسانی که بیشترین دوز این دارو را مصرف کردند، دوباره بخش عمده موهای از دست رفته خود را به دست آوردند.

 

البته کسانی که تحت این درمان قرار گرفتند، با ریسک بالاتری برای آکنه، افزایش وزن و عفونت‌های خاص روبرو شدند. این عوارض از جمله عوارض متداول در مصرف داروهای سرکوب‌کننده ایمنی است. داروی باریسیتینیب توسط شرکت «ایلای لی‌لی» ساخته شده و قبلا در درمان سایر بیماری‌ها از جمله نمونه‌های وخیم کرونا استفاده می‌شد. این دارو مانند گذشته با نام تجاری Olumiant به فروش خواهد رسید.

طاسی منطقه‌ای چیست؟
آلوپسی آره‌آتا (Alopecia Areata) بر اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به وجود می‌آید و موجب حمله به سلول‌های فولیکل مو می‌شود. این نوع از ریزش مو معمولا قبل از 40 سالگی بروز پیدا می‌کند و علائم مختلفی مثل ریزش گاه و بیگاه بخشی از موهای سر و ریزش دائمی موهای بدن را در بر می‌گیرد. گفته می‌شود که این بیماری در آمریکا 7 میلیون مبتلا دارد.

تحقیقات روی داروهای مشابه هم در این زمینه در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده شاهد داروهای بیشتری برای این بیماری باشیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز