title
کد خبر: 216676
00
این ربات دو زیست در بدن شنا کرده و بیماری ها را درمان می کند!

محققان موفق به ساخت روباتی چند وجهی شده اند که با استفاده از تکنیک های اوریگامی در مقیاس میلی متری از آهنربا برای حرکت بر اساس چرخش چند جهتی استفاده می کند، این ربات قادر به حرکت در محیط های مختلف است.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان موفق به ساخت یک روبات مینیاتوری شده اند که در بدن حرکت کرده و به درمان بیماری ها می پردازد. این روبات می تواند وظایفی از جمله تحویل داروی مایع کنترل شده و حمل و نقل محموله جامد هدفمند را انجام دهد.
به گفته پژوهشگران این تیم مطالعاتی، ربات ‌های اوریگامی بی ‌سیم در مقیاس میلی‌ متری پتانسیل انجام وظایف مختلفی را در روند درمانی بیماری های مختلف داشته و ممکن است کاربرد های بالقوه ‌ای در پزشکی داشته باشند. با این حال، ربات‌ های اوریگامی موجود برای دستیابی به عملکرد چندگانه به سیستم‌ های پیچیده ای نیاز دارند. علاوه بر این، این روبات ‌ها حالت‌ های حرکتی محدودی را نشان می ‌دهند و نمی ‌توانند هم در محیط خشک و هم در آب حرکت کنند.
رویک رنی ژائو (Ruike Renee Zhao) و همکارانش در پروژه جدید خود یک روبات بسیار کوچک بی‌ سیم و دوزیست با قابلیت چرخش ابداع کردند که می‌ تواند چرخیده و در جهات مختلف در محیط های خشک و داخل مایعات حرکت کند. این ربات دارای قطر مقطع 7.8 میلی متر است و از الگوهای اوریگامی کرسلینگ (یک استوانه توخالی مثلثی) با صفحات مغناطیسی متصل تشکیل شده است.

این ربات از قابلیت تا کردن و باز شدن اوریگامی کرسلینگ برای چرخش، چرخاندن و حرکت استفاده می کند. علاوه بر این، ماهیت تاشو - باز شوی این روبات مینیاتوری امکان پمپاژی را فراهم می کند که قادر به ارائه داروی مایع به عضو و اندام داخلی مورد نظر است. محققان این تیم مطالعاتی همچنین تاکید می ‌کنند که این حرکت چرخشی مکانیزم مکش لازم را برای حمل و نقل محموله فراهم می‌ کند.

نویسندگان در خاتمه توضیحات خود نتیجه می گیرند که مینی روبات ها ممکن است در نهایت به عنوان دستگاه هایی با حداقل تهاجم برای تشخیص و درمان های زیست پزشکی عمل کنند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Communications ارائه شده است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.