title
کد خبر: 216490
00
از علت تا در مان دیسک کمر

استخوان هایی (مهره ها) که ستون فقرات در ناحیه کمر را تشکیل می دهند، روی دیسک های اسفنجی بالش مانند کوچک قرار گرفته اند. هنگامی که این دیسک ها سالم باشند، می توانند به عنوان جذب کننده شوک برای ستون فقرات عمل کرده و انعطاف پذیری ستون فقرات را امکان پذیر نمایند. اما زمانی که یک دیسک آسیب ببیند، ممکن است متورم شده یا باز شود. در اصطلاح به این مشکل فتق دیسک گفته می شود. علاوه بر این گاهی اوقات به این مسئله سر خوردگی یا پارگی دیسک نیز می گویند.

به گزارش بهداشت نیوز ، استخوان هایی (مهره ها) که ستون فقرات در ناحیه کمر را تشکیل می دهند، روی دیسک های اسفنجی بالش مانند کوچک قرار گرفته اند. هنگامی که این دیسک ها سالم باشند، می توانند به عنوان جذب کننده شوک برای ستون فقرات عمل کرده و انعطاف پذیری ستون فقرات را امکان پذیر نمایند. اما زمانی که یک دیسک آسیب ببیند، ممکن است متورم شده یا باز شود. در اصطلاح به این مشکل فتق دیسک گفته می شود. علاوه بر این گاهی اوقات به این مسئله سر خوردگی یا پارگی دیسک نیز می گویند.

بیماری دیسک کمر چیست؟

ستون مهره ها یا ستون فقرات از ۳۳ مهره تشکیل شده است که توسط دیسک های اسفنجی از هم جدا شده اند. ستون فقرات به ۴ ناحیه تقسیم می شود:

«ستون فقرات گردنی» ۷ مهره اول که در گردن قرار دارند

«ستون فقرات قفسه سینه»۱۲ مهره بعدی که در ناحیه قفسه سینه قرار دارند

«ستون فقرات کمری»۵ مهره بعدی که در قسمت پایین کمر واقع شده است

«ستون فقرات خاجی» پایین ترین ۵ مهره ، واقع در زیر کمر ، از جمله ۴ مهره ای که استخوان دنبالچه را تشکیل می دهند (دنبالچه)

ستون فقرات کمری شامل ۵ بخش استخوانی در ناحیه کمر است ، جایی که بیماری دیسک کمر در آن رخ می دهد.

«دیسک برآمده» با افزایش سن ، دیسک بین مهره ای ممکن است مایع خود را از دست داده و خشک شود. هنگامی که این اتفاق می افتد ، دیسک اسفنجی (که بین قسمتهای استخوانی ستون فقرات قرار دارد و به عنوان "ضربه گیر" عمل می کند) فشرده می شود. این ممکن است منجر به خرابی حلقه سخت بیرونی شود. این اتفاق باعث می شود که هسته یا داخل حلقه بیرون بیاید. این تعریفی از دیسک برآمده بود.

«پارگی یا فتق دیسک » با شکستن دیسک یا با ادامه فشار بر ستون فقرات ، ممکن است هسته داخلی پالپوس از حلقه خارج شود. این دیسک دچار پارگی یا فتق می شود. سپس قطعات مواد دیسک می توانند روی ریشه های عصبی واقع در پشت فضای دیسک فشار بیاورند. این می تواند باعث درد ، ضعف ، بی حسی یا تغییر در احساس شود.

بیشتر فتق های دیسک در قسمت تحتانی ستون فقرات کمری ، به ویژه بین مهره های چهارم و پنجم کمر و بین مهره های پنجم کمری و اولین مهره خاجی (سطوح L۴-L۵ و L۵-S۱) اتفاق می افتد.

چه چیزی باعث بیماری دیسک کمر می شود؟

بیماری دیسک کمر ناشی از تغییر در ساختار دیسک معمولی است. بیشتر اوقات ، بیماری دیسک در نتیجه پیری و خرابی عادی در داخل دیسک رخ می دهد .

گاهی اوقات ، آسیب شدید می تواند باعث فتق دیسک معمولی شود. آسیب همچنین ممکن است باعث بدتر شدن فتق دیسک شود.

چه کسانی در معرض بیماری دیسک کمر هستند؟

اگرچه سن شایع ترین خطر است ، اما عدم تحرک جسمانی می تواند باعث ضعف عضلات پشت و شکم شود که ممکن است ستون فقرات را به درستی حمایت نکند. هنگامی که افرادی که به طور معمول فعالیت بدنی ندارند در فعالیتهای بیش از حد شدید شرکت می کنند ، آسیب های کمر نیز افزایش می یابد . مشاغلی که نیاز به بلند کردن و پیچاندن ستون فقرات دارند نیز می توانند باعث آسیب دیدگی کمر شوند.

علائم بیماری دیسک کمر چیست؟

علائم بیماری دیسک کمر بسته به محل فتق دیسک و ریشه عصبی که به آن فشار می آورد متفاوت است. این ها شایع ترین علائم بیماری دیسک کمر هستند:

«کمردرد متناوب یا مداوم » این امر ممکن است با حرکت ، سرفه ، عطسه یا ایستادن طولانی مدت بدتر شود.

اسپاسم عضلات پشت

«سیاتیک » سیاتیک دردی است که از پشت یا باسن شروع می شود و به طرف پایین ، و از پا به ماهیچه ساق پا یا داخل پا می رود.

ضعف عضلانی در پاها ، بی حسی در پا یا پا، کاهش رفلکس در زانو یا مچ پا، تغییر در عملکرد مثانه یا روده

علائم بیماری دیسک کمر ممکن است شبیه سایر بیماری ها باشد. همیشه برای تشخیص به ارائه دهنده خدمات درمانی خود مراجعه کنید.

بیماری دیسک کمر چگونه تشخیص داده می شود؟

علاوه بر شرح حال کامل پزشکی و معاینه فیزیکی ، ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را انجام دهید:

«اشعه ایکس »  این آزمایش از پرتوهای نامرئی انرژی الکترومغناطیسی برای تولید تصاویری از بافتهای داخلی ، استخوان ها و اندام های روی فیلم استفاده می کند

 MRI » » این روش ترکیبی از آهنرباهای بزرگ ، فرکانس های رادیویی و رایانه برای تولید تصاویر دقیق از اندام ها و ساختارهای بدن بدون استفاده از اشعه ایکس استفاده می کند.

«میلوگرام » در این روش از رنگ تزریق شده به کانال نخاعی استفاده می شود تا ساختار در اشعه ایکس به وضوح قابل مشاهده باشد.

«سی تی اسکن » در این روش تصویربرداری از اشعه ایکس و فناوری رایانه برای تهیه تصاویر دقیق از هر قسمت از بدن ، از جمله استخوان ها ، ماهیچه ها ، چربی و اندام ها استفاده می شود. سی تی اسکن دقیق تر از اشعه ایکس  است.

الکترومیوگرافی (EMG) این آزمایش پاسخ عضلانی یا فعالیت الکتریکی را در پاسخ به تحریک عصبی ماهیچه اندازه گیری می کند. این آزمایش برای دیدن این است که آیا آسیب عصبی مرتبط وجود دارد یا خیر.

«دیسکوگرام » در این روش از سوزنی استفاده می شود که تحت هدایت اشعه ایکس در دیسک قرار می گیرد.

بیماری دیسک کمر چگونه درمان می شود؟

به طور معمول ، درمان محافظه کارانه ، اولین خط درمان برای مدیریت بیماری دیسک کمر است.

این روش ممکن است شامل ترکیبی از موارد زیر باشد:

استراحت در بستر ، آموزش مکانیک مناسب بدن (برای کمک به کاهش احتمال بدتر شدن درد یا آسیب به دیسک) ، فیزیوتراپی ، که ممکن است شامل سونوگرافی ، ماساژ ، برنامه های تمرینی و ورزش باشد، کنترل وزن ، استفاده از پشتی کمری محافظ پشت ، داروی برای کنترل درد و شل شدن ماهیچه ها.

در صورت عدم موفقیت این اقدامات ، ممکن است برای برداشتن فتق دیسک به جراحی نیاز داشته باشید.

جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. جراح شما برشی را در ناحیه کمر شما در ناحیه ای که فتق دیسک اتفاق می افتد ، ایجاد می کند. ممکن است مقداری استخوان از پشت ستون فقرات برداشته شود تا به دیسک دسترسی پیدا کند. جراح شما فتق دیسک و هر قطعه اضافی شل شده را از فضای دیسک حذف می کند.

پس از جراحی ، ممکن است چند هفته از فعالیت خود در حین بهبودی جلوگیری کنید تا از فتق دیسک دیگر جلوگیری کنید.

جراح شما هر گونه محدودیتی را با شما در میان می گذارد.

عوارض احتمالی بیماری دیسک کمر چیست؟

بیماری دیسک کمر می تواند باعث درد کمر و پا شود که در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد می کند. این می تواند منجر به ضعف پا یا بی حسی و مشکل در کنترل روده و مثانه شود.

برای پیشگیری از بیماری دیسک کمر چه باید کرد؟

حفظ وزن سالم ، ورزش منظم و حالت بدنی طبیعی و مناسب می تواند خطر ابتلا به بیماری دیسک کمر را کاهش دهد.

سیگار کشیدن خطر فتق دیسک را افزایش می دهد و باید قطع شود.

زندگی با بیماری دیسک کمر

‌درمان محافظه کار نیاز به صبر دارد. اما رعایت برنامه درمانی شما می تواند کمردرد را کاهش داده و احتمال بدتر شدن درد یا آسیب به دیسک را به حداقل برساند. اقدامات محافظه کارانه و جراحی هر دو می توانند به زمان نیاز داشته باشند تا موثر واقع شوند.

چه زمانی باید با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرم؟

اگر درد شما افزایش یافت یا اگر با کنترل روده یا مثانه دچار مشکل شدید ، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

نکات کلیدی در مورد بیماری دیسک کمر

بیماری دیسک کمر ممکن است زمانی رخ دهد که دیسک در ناحیه کمر ستون فقرات برآمده شود یا از ناحیه استخوانی ستون فقرات فتق کند.

بیماری دیسک کمر باعث کمردرد و درد و ضعف پا می شود که با حرکت و فعالیت بدتر می شود.

اولین قدم در درمان کاهش درد و کاهش خطر آسیب بیشتر به ستون فقرات است.

در صورت عدم موفقیت درمان محافظه کارانه ، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود.

مراحل بعدی

نکاتی که به شما کمک می کند از بازدید از ارائه دهنده خدمات درمانی خود بیشترین بهره را ببرید:

دلیل بازدید خود و آنچه می خواهید اتفاق بیفتد را بدانید.قبل از ملاقات بیمار ، سوالاتی را که می خواهید به آنها پاسخ دهید بنویسید.شخصی را همراه خود بیاورید تا به شما در پرسیدن سوالات کمک کند و آنچه ارائه دهنده شما به شما می گوید را به خاطر بسپارید.در بازدید ، نام یک تشخیص جدید و هرگونه داروی جدید ، درمان یا آزمایش را بنویسید.

همچنین هرگونه دستورالعمل جدیدی را که ارائه دهنده به شما می دهد بنویسید.بدانید چرا یک دارو یا درمان جدید تجویز می شود و چگونه به شما کمک می کند.

همچنین بدانید عوارض جانبی چیست و چه زمانی باید گزارش شوند.بپرسید آیا بیماری شما می تواند به روش های دیگری درمان شود یا خیر.بدانید که چرا آزمایش یا روش توصیه می شود و نتایج آن چه معنایی دارد.بدانید در صورت عدم مصرف دارو یا انجام آزمایش یا روش ، چه انتظاری دارید.اگر قرار ملاقات بعدی دارید ، تاریخ ، زمان و هدف آن بازدید را بنویسید.بدانید که چگونه می توانید در صورت داشتن سوال با ارائه دهنده خود تماس بگیرید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز