title
کد خبر: 216485
00
آبله میمون چیست و چه علائمی دارد؟

فرد مبتلا به آبله میمونی باید در اتاق جدا زندگی کند، موقع خروج از اتاق ماسک بزند و ضایعات پوستی را بپوشاند. تا زمانی که کلیه ضایعات پوستی خشک شوند و پوست سالم زیر آن تشکیل شود. و همچنین لباسها و ظروف غذایی بیمار جدا از بقیه با آب گرم و مواد شوینده و صابون شسته شود.

آبله میمون یک بیماری ویروسی نادر می باشد که اغلب به صورت یک بیماری خفیف تا متوسط ظاهر می گردد و اکثر بیماران نیز طی ۴ هفته بهبود می یابند؛ اما می تواند به بیماری سریعا کشنده نیز تبدیل گردد. طبق گزارش CDC، در آفریقا تقریبا از هر ۱۰ مورد ابتلا به ویروس آبله میمون، یک نفر فوت می کند. البته سازمان بهداشت جهانی (WHO) میزان مرگ و میر آبله میمون را ۳ الی ۶ درصد گزارش کرده است.

دکتر سمیه شمسایی، رتبه ۱۴۰ کنکورسراسری - ورودی سال ۱۳۸۰ پزشکی اصفهان - متخصص داخلی – عضو سابق هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در ادامه به طور کامل تر در رابطه با این که آبله میمون و علائم چیست توضیح می‌دهد:

 نحوه سرایت ویروس آبله میمون را بیان کنید.

آبله میمون در سالهای گذشته بومی کشورهای مرکز و شمال آفریقا بود، به صورت گهگاهی در سایر کشورها نیز گزارش شده است.

نحوه سرایت ویروس آبله میمون اغلب از طریق ذرات درشت تنفسی (Droplets) و در برخی موار نیز از طریق ذرات ریز تنفسی (Aerosols) و تماس مستقیم با ضایعات پوستی می باشد. چون انتقال اغلب از طریق ذرات درشت تنفسی می باشد، لذا برای ابتلا به بیماری اغلب نیاز به تماس های نزدیک و طولانی می باشد (برخلاف کووید ۱۹). تماس مستقیم انسان با حیوان، انسان و اشیا آلوده نیز در سرایت آن نقش دارند. پس از خشک شدن و بهبود تمام تاول ها و راش های پوستی افراد مبتلا، قدرت سرایت آن از بین می‌رود. ویروس آبله میمون می تواند از طریق پوست آسیب دیده، ترشحات مخاطی (چشم، دهان و بینی)، گازگرفتگی توسط حیوانات آلوده، خراشیدگی ناخن حیوان آلوده و تماس با گوشت حیوان آلوده حین آماده سازی یا تماس با محل نگهداری حیوان آلوده نیز صورت پذیرد.

 

علائم ابتلا به ویروس آبله میمون چیست؟

دوره نهفته بیماری ۴ تا ۲۱ روز (متوسط ۱۲ ) می باشد. فاز اولیه یا پرودرومال بیماری از روز اول تا دهم می باشد و علایم به صورت: ( تب ۳۸.۵ تا ۴۰.۵ درجه، لرز و تعریق شدید سردرد شدید، درد پشت، درد عضلات بی‌اشتهایی،   بی‌حالی گلودرد، تنگی نفس سرفه بزرگی غدد لنفاوی دو تا سه روز بعد از بروز تب) و مرحله بعدی فاز بثورات جلدی است ‌که از روز یکم تا دهم بعد از تب شروع می‌شود.

 معمولا ابتدا از صورت شروع شده و سپس به همه بدن و کف سر حتی کف دست و پا گسترش می‌یابد. احتمال زخمی شدن و خونریزی ضایعات نیز وجود دارد اما بروز درد شایع نمی‌باشد. و این مرحله معمولا ۱۴تا ۲۱ روز طول می‌کشد و سپس به صورت خودبخودی بهبود می یابد.

عوارض شامل باقی ماندن جای زخم، عفونت باکتریال ثانویه، عفونت ریوی، نارسایی تنفسی  عفونت و زخم قرنیه، کوری، التهاب مغز می باشد.

تشخیص با جدا کردن عامل بیماری از ترشحات حلق یا بینی  می باشد. فرد با تماس با فرد مبتلا و یا مسافرت اخیر به مناطق اندمیک طی ۲۱ روز اخیر مشکوک تلقی شده و نیاز به تستهای تکمیلی می باشد.

این بیماری معمولا خود محدود بوده و طی دو تا چهار هفته خودبخود بهبود می یابد و درمان به صورت حمایتی می باشد.

فرد بیمار باید در اتاق جدا زندگی کند، موقع خروج از اتاق ماسک بزند و ضایعات پوستی را بپوشاند. تا زمانی که کلیه ضایعات پوستی خشک شوند و پوست سالم زیر آن تشکیل شود. و همچنین لباسها و ظروف غذایی بیمار جدا از بقیه با آب گرم و مواد شوینده و صابون شسته شود.

 

 تشخیص بیماری آبله میمون چگونه صورت می گیرد؟

افتراق بیماری آبله میمون از آبله، آبله مرغان، سرخک، گال، سیفلیس و سایر عفونت های باکتریال پوستی حائز اهمیت می باشد. دقیق ترین و قطعی ترین روش تشخیص بیماری آبله میمون، تهیه نمونه از تاول پوستی (سطح یا مایع درون تاول) یا دلمه های کراسته شده با رعایت اصول ایمنی و ارسال آن جهت تست PCR به آزمایشگاه می باشد. نمونه خون محیطی، ارزش تشخیصی زیادی برای بررسی بیماری آبله میمون ندارد. تست های مبتنی بر آنتی ژن و آنتی بادی ارزش تشخیصی اختصاصی چندانی ندارند. همچنین تلقیح واکسن آبله یا آبله میمون در گذشته نیز می توانند منجر به نتیجه مثبت کاذب در آزمایش خون گردند.

روش های پیشگیری از ابتلا به آبله میمون و راه درمان ان چیست؟

پرهیز از تماس با حیوانات بیمار یا لاشه حیوانات، پرهیز از تماس مستقیم و تمیز کردن محل نگهداری حیوانات بیمار و مشکوک، قرنطینه افراد با علائم و تماس مشکوک، شستن دست ها با آب و صابون و یا ضدعفونی با محلول های حاوی اتانول پس از تماس های مشکوک از جمله روش های پیشگیری از ابتلا به این بیماری به شمار می‌روند. ودو داروی Cidofovir و Brincidofovir و Tecoviramat تحت بررسی می باشند.

ضمنا یک واکسن به نام JYNNEOS یا imvanum یا imvanex  و واکسن ACAM ۲۰۰ برای آن تایید شده است. واکسن آبله هم تا ۸۵% در مقابل آن موثر است. و تزریق واکسن قبل از مواجهه به افراد در خطر بالای تماس مثل پرسنل بهداشت، پرسنل آزمایشگاه، محققان آزمایشگاهی،  توصیه می‌شود.

در سایر افراد در صورت تماس با فرد مبتلا تجویز واکسن طی چهار روز و حداکثر تا چهارده روز بعد از تماس توصیه می‌شود. و تزریق واکسن معمولا عارضه خاصی به جز تب خفیف و درد و قرمزی و تورم و خارش محل تزریق ندارد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز