title
کد خبر: 212469
00
چگونه طراوت پوست خود را در ماه رمضان حفظ کنیم؟

روزه داری یکی از وظایف اصلی و واجب ما مسلمانان است که باید در کنار روزه داری و عبادت این ماه نکات ضروری و دستورالعمل های ویژه را هم به دقت رعایت کرد تا ایجاد اثرات جبران ناپذیر بر فیزیک ما نشود. یکی از نگرانی های این ماه طراوت پوست صورت می باشد.

به گزارش بهداشت نیوز،  پوست یکی از بزرگترین ارگان های بدن است و دارنده قوی ترین شاخص های سلامت در بدن می باشد.

متخصصان تغذیه معتقدند که بیماری های عمده انسان را در ابتدا می توان از روی پوست تشخیص داد. که این شاخص ها  با توجه به علامت ها و نشانه هایی است که پوست از خود نمایان می کند. مثلا وجود اکنه ها، پوست خشک و چرب و حساس و علائمی که بر روی ان نقش می بندند همه نشانه هایی از درون ادمی هستند که گاهی کمک کننده موثر برای تشخیص سایر بیماری ها  می شوند. این علائم بیماری نامبرده بیش تر به خاطر نوع تغذیه نامناسب می باشد که قریب به اکثریت رژیم غذایی ناسالم دارند. در این مقاله سعی بر ان است که بر روی موضوع طراوات پوست به خصوص پوست صورت در ماه رمضان بیشتر تمرکز شود و راهکار های لازم نیز ارائه داده شود.

کافئین را کم یا حذف کنید

متاسفانه به دوستداران قهوه، باید گفت که وقت ان رسیده که به خاطر طراوت پوست صورت خود تان هم که شده ان را حذف کنید،این کار را هر چه زود تر انجام دهید، به نفع خودتان است.یکی از ترفند های لازم در ماه مبارک رمضان همین است که برخی از نوشیدنی های غیر ضروری و حتی مضر را کم کنید.ربکا ترستون، موسس و مدیر گروه زیبایی شناسی در درمانگاه اورومد، توضیح می دهد که کافئین و و سایر نوشیدنی های کافئین دار بسیار مضر هستند که بر روی پوست تاثیر منفی دارند.

آجیل را فراموش نکنید

آجیل جز مواد غذایی مهم و سودمند می باشد که خوب است در ماه مبارک رمضان در حد اعتدال از ان استفاده شود. به طور کلی خوردن بادام و بادام زمینی نقش اساسی در جوان سازی و حفظ طراوت پوست صورت شما دارند چرا که درصد زیادی الیاف و اسید های چرب را تشکیل می دهند.

شکر را ترک کنید

اثرات منفی قند در بدن ما بسیار زیاد است، و همین امر برای پوست ما نیز صورت می گیرد. شکر به طور جدی باعث پیری، شکنندگی پوست و ضعف سیستم ایمنی می شود. که به دنبال ان تخریب کلاژن و الاستین پوست را خواهیم داشت که دو فاکتور مهم و اساسی برای حفظ شادابی و طراوت پوست می باشند و نبود ان ها افتادگی پوست و نهایتا چین و چروک را به دنبال خواهد داشت. پس سعی کنید کمی استقامت خود را در  ماه رمضان در برابر خوردن شیرینی جات، من جمله زولبیا و بامیه بالا ببرید تا اثرات جبران ناپذیری را بر روی پوست شما باقی نگذارد.

ماه رمضان و  حفظ طراوت پوست صورت، اگر دغدغه اساسی برای شما می باشد، باید مصرف شیرینی جات را کنار گذاشت. اغلب به لطف تمام شیرینی ها و غذاهای خوبی که روی میز در طول افطار و سحر می گذاریم، و اغلب دارنده شکر فراوان هم هستند، باید هشدار داد که وجود افزودنی ها و قند های استفاده شده در این مواد غذایی همان طور که گفته شد سیستم ایمنی بدن تضعیف می شود و بدن ما توان مقاومت با انواع باکتری های مهاجم را از دست می دهد و دست اخر با اکنه های چرکین  و سایر بیماری های التهابی پوست مواجه خواهیم شد .

زیر نور خورشید قرار نگیرید

از آنجا که وجود گرمای حاصل از خورشید موجب تعریق و کم آبی بدن می شود، در ماه رمضان به خصوص که با ماه های گرم مصادف شده است، از قرار گرفتن زیر نورخورشید اجتناب کنید. چرا که هم موجب تشنگی می شود و هم اینکه موجب تعریق پوست می شود و این تعریق یکی دیگر از دلایل افتادگی پوست می باشد و اما در صورت ضرورت  کرم ضد افتاب فراموش نکنید.

از محصولات طبیعی استفاده کنید

اکنون وقت آن رسیده که در ماه رمضان بیش از ماه های دیگر به خوردن غذا های سالم و طبیعی توجه کنید و مصرف کنید. دقت کنید که خوردن محصولات غیر طبیعی باعث ازاد شدن رادیکال های ازاد می شود که این رادیکال ها مهاجمان خطرناک برای طراوت پوست هستند. پس در این ماه از خوردن غذا های سالم من جمله لبنیات، میوه جات و سبزیجات غافل نشوید.
مصرف آب را در اولویت قرار دهید

همه ما در مورد مزایای آب بر سلامتی و تاثیر ان بر زیبایی صورت را می دانیم، اما اکنون وقت آن است که در  ماه رمضان بیش از پیش به این موضوع دقت کنیم و آن را جدی بگیریم چرا که این ماه بیش از سایر ماه ها با کم ابی در بدن مواجه هستیم و همین که اب  عامل بسیار مهم در دفع سموم و زوائد موجود در بدن از جمله کبد و کلیه هاست که همه این عوامل بسیار تاثیر گذار بر روی سلامت پوست بدن و صورت  هستند. از همه مهمتر خود آب طبیعی یک آبرسان فوق العاده طبیعی وسالم برای پوست می باشد و خیلی راحت می توانید با همین اب معدنی در هیدراته کردن پوست خود موثر باشید.

مصرف مواد غذایی سالم

در ماه مبارک رمضان به غیر از نوشیدن اب سالم و گوارا که یکی از شروط اصلی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم می باشد خوردن دیگر مواد غذایی که دارنده پروتئین ها و ویتامین های اساسی هستند را نباید تحت هیچ شرایطی فراموش کنید. و جود پروتئین و ویتامین ها برای مقاوم ماندن و کلاژن سازی پوست صورت بسیار حائز اهمیت می باشد. از بین ویتامین های ضروزی باید به  ویتامین A، C و E  اشاره کرد که در بازسازی پوست هم نقش بسزایی دارند. همچنین می توانید غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل و ماهی را بخورید زیرا آنها به بهبود پوست شما کمک می کنند.

استفاده از مرطوب کننده ها

در طول ماه رمضان، برای حفظ طراوت پوست صورت از مرطوب کننده ها استفاده کنید. در این ماه  شما به راحتی می توانید رطوبت پوست خود را از دست بدهید بنابراین شما باید در طول این ماه حتما از مرطوب کننده های مناسب که مورد تایید بهداشت و سلامت هستند، را باید حتما مصرف کنید. طریقه استفاده از ان ها بدین گونه است که بعد از شستشو دست و صورت خود و خشک کردن ان از مرطوب کننده مد نظراستفاده کنید و اجازه دهید چند ساعتی بر روی پوست صورت دور از اشعه افتاب قرار بگیرد.

در ماه رمضان لبنیات را جایگزین دسر کنید

ماه رمضان و حفظ طراوت پوست صورت را می توان با مصرف لبنیات تضمین کرد. محصولات لبنی اغلب به آکنه و اسیب دیدگی های پوستی مرتبط هستند. پس سعی کنید در ماه رمضان از خورد انواع دسر ها خودداری کنید که اسیب رسان های مخربی برای پوست شما هستند. به جای ان ها سعی کنید شیر معمولی را جایگزین ان کنید و حتی می توانید فرنی های بسیار خوشمزه و سالم را به جای دسر ها استفاده کنید که با شیر و بادام و برنج تهیه می شوند.

مواد معدنی جادوی بی نظیر پوست

با توجه به نظرات متخصصان وجود مواد معدنی برای سلامت روده بسیار مهم و اساسی است. ماه رمضان و  حفظ طراوت پوست صورت  اگر با مصرف مواد معدی همراه باشد به هیچ وجه اسیبی را متحمل نخواهید شد.هر کسی با ویتامین های A، C و E آشنایی دارد و تا حدودی تاثیر ان ها را بر سلامتی می داند. این مواد همان طور که گفته شد بسیار برای سلامتی پوست ضروری هستند. اما مواد معدنی کلیدی و اساسی دیگری وجود دارد که پوست شما نیز به ان ها نیاز دارید.

سیلیکا یک ماده معدنی است که سبب تقویت بافت همبند بدن – عضلات، تاندون، مو، ناخن، غضروف و استخوان می شود و برای داشتن پوست سالم حیاتی است. کمبود سیلیکا می تواند سبب کاهش الاستیسیته و کاهش توانایی بدن در بهبودی زخم ها شود. مواد غذایی سیلیس شامل کرفس، پیاز، لوبیا سبز، خیار، مارچوبه، توت فرنگی و انبه می باشد. سیلیس در شکل طبیعی خود، در یک گیاه به نام اسب وحشی نیز یافت می شود.

روی دیگر ماده معدنی و اساسی برای پوست است. این ماده معدنی همچنین جزء مهم برای سلامت پوست، به ویژه برای افراد مبتلا به آکنه است. در واقع، خود آکنه ممکن است نشانه ای از کمبود روی باشد. چر که روی اکنه را با کنترل تولید چربی در پوست تنظیم می کند و همچنین می تواند کمک کند به کنترل برخی از هورمون هایی که آکنه را ایجاد می کنند. روی،  برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی و همچنین حفظ بینایی مورد نیاز است. غذاهای غنی از روی شامل دانه کدو تنبل، زنجبیل، گردو،  برنج و جو می باشد.

منبع: پوراطب


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز