title
کد خبر: 211851
00
چه کسانی در معرض ابتلا به سرطان روده هستند؟

 سرطان روده (Colon Cancer) زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌هایی که کولون یا راست روده را پوشانده‌اند غیرطبیعی شده و خارج از کنترل رشد می‌کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، سرطانی که از روده بزرگ شروع می‌شود، سرطان کولون نامیده می‌شود، در حالی‌که سرطان در رکتوم به عنوان سرطان رکتوم (Rectal cancer)شناخته می‌شود. سرطان‌هایی که هر یک از این اندام‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، ممکن است سرطان کولورکتال (Colorectal cancer) نامیده شوند. اگرچه در همه موارد درست نیست، اکثر سرطان‌های کولورکتال به طور کلی در طول زمان از پولیپ‌های پیش‌ سرطانی(Adenomatosis) ایجاد می‌شوند. پولیپ‌ها می‌‌توانند پس از ایجاد یک سری جهش (ناهنجاری) در DNA سلولی آن‌ها تغییر کنند.

برخی از عوامل خطر سرطان روده بزرگ شامل سابقه خانوادگی سرطان کولون یا رکتوم، رژیم غذایی، مصرف الکل، سیگار کشیدن و بیماری التهابی روده است.

چه کسانی در معرض ابتلا به سرطان کولورکتال هستند؟

موارد غیرقابل اجتناب

برخی از عواملی که خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می‌دهند، غیرقابل اجتناب هستند.

افزایش سن، یکی از همین موارد است. احتمال ابتلای شما به سرطان کولورکتال از سن ۵۰ به بعد افزایش می‌یابد.

    سابقه داشتن پولیپ کولون
    سابقه ابتلا به بیماری‌های روده (Intestinal diseases)
    سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ یا راست روده یا بیماری التهابی روده
    داشتن سندرم ژنتیکی مانند: پولیپوز آدنوماتوز (Adenomatous polyposis) خانوادگی
    نژاد یهودی اروپای شرقی یا آفریقایی

عوامل قابل اجتناب

ریسک فاکتورهای دیگر قابل پیشگیری هستند؛ به این معنی که شما می‌توانید با تغییر آن‌ها، احتمال ابتلای خود به سرطان کولورکتال را کاهش دهید. این عوامل عبارتند از:

    اضافه وزن یا چاقی
    استعمال دخانیات
    نوشیدن زیاد الکل
    دیابت نوع ۲
    عدم فعالیت جسمانی
    رژیم غذایی نامناسب که شامل مواد غذایی پرچرب و کم فیبر فرآوری شده یا حاوی مقادیر بالای گوشت قرمز و مقادیر اندک میوه و سبزی می‌شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز