title
کد خبر: 211679
00
آخرین اخبار کرونایی استان‌ها؛ دوشنبه هشتم فروردین

پس از ۲ سال رکود سفر به خاطر شرایط شیوع کرونا، افزایش چشمگیر سفرهای نوروزی پس از قریب به ۲ سال خانه نشینی مردم به دلیل ترس از ابتلا به ویروس نامرئی کرونا، نوروز ۱۴۰۱ متفاوت کرده است.

به گزارش بهداشت نیوز، قدرت بالای سرایت سویه اومیکرون و احتمال جهش‌های جدید ویروس همراه با  رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط مردم این نگرانی را به وجود آورده که در هفته‌های آینده شاهد افزایش موارد ابتلا و بستری در کشور باشیم که این موضوع هشداری برای ورود به موج بعدی خواهد بود.

خراسان رضوی 

طی سه، چهار روز اخیر به دنبال افزایش سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی، روند کاهشی ابتلا و بستری بیماران کرونایی در خراسان رضوی نه تنها متوقف شده بلکه با شیب خیلی ملایم و افزایش نسبی کمتر از پنج درصد مواجه شده است.

همچنین طی این مدت علاوه بر افزایش نسبی میزان ابتلا و بستری شاهد افزایش مثبت شدن آزمایشهای پی. سی. آر و نیز تستهای سریع کرونا هستیم که این موضوع در دست بررسی و پایش است تا ببینیم روند افزایشی بستری بیماران کرونایی در روزهای آینده به چه صورت است؟ اگرچه این میزان افزایش مبتلایان و بستری شدگان کرونایی درصد قابل توجهی نیست، اما می‌تواند زنگ خطری برای افزایش میزان بستری‌ها و آغاز موج جدید کرونا باشد .

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون هفت میلیون و ۱۵۱ هزار و ۸۸ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۵۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۰ هزار و ۲۱ تن رسیده است. همچنین تاکنون ۶ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۸۱۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

تا کنون ۶۳ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۶۴۵ دُز اول، ۵۶ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۵۷۲ دُز دوم و ۲۵ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۹۰۴ دُز سوم واکسن کرونا تزریق شده است و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۶ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۱۲۱ دُز رسیده است.

اردبیل 

از استان اردبیل خبر رسیده که در ادامه روند نزولی شیوع کرونا، برای چهارمین روز در سال ۱۴۰۱، شمار فوتی‌های کرونا در استان اردبیل بار دیگر به صفر رسید. با صفر شدن دوباره شمار فوتی‌های مبتلایان به کووید.۱۹ در استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته، مجموع جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در این استان طی ۲۵ ماه گذشته در رقم ۲ هزار و ۷۷۰ نفر باقی ماند.

طی شبانه روز گذشته، شمار مبتلایان روزانه بستری در مراکز درمانی استان به ۱۴ نفر و مجموع مبتلایان بستری نیز به ۷۷ نفر رسید.

 هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، نیر، خلخال و سرعین، نمین، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار و کوثر در وضعیت زرد و شهرستان‌های مشگین‌شهر و پارس‌آباد نیز در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

تزریق ۲ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۹۱۰ دُز واکسن نوبت اول دوم و دوم و سوم در استان اردبیل، نرخ تزریق نوبت اول واکسن کرونا در این استان را ۹۷ درصد جمعیت هدف معادل ۹۵۹ هزار و ۲۱۰ دُز است.

 همچنین نرخ تزریق نوبت دوم را حدود ۸۷ درصد معادل ۸۳۸ هزار و ۲۰۰ دُز ذکر کرد و گفت: این استان در تزریق نوبت اول و دوم واکسن کرونا، در رده استان اول و دوم کشوری قرار دارد.دُز سوم واکسن کرونا برای ۳۷۸ هزار و ۵۱۸ نفر از شهروندان استان اردبیل تزریق شده که معادل ۳۷ درصد جمعیت هدف تعیین شده برای دریافت این نوع واکسن است.

گلستان 

 از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵ درصد شمار بیماران کرونایی بستری شده در مراکز درمانی این استان افزایش یافته است که شمار بیماران بستری روز نخست سال جاری در مراکز درمانی این استان شمالی را ۱۴۳ نفر و امروز را ۱۷۸ نفر اعلام شد. 

 از این تعداد بیمار ۵۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۳۵ نفر هم برای سهولت در تنفس از دستگاه ونتیلاتور استفاده می‌کنند. شهرستان‌های کلاله، ترکمن و مینودشت به لحاظ کرونا پرخطر و نارنجی رنگ هستند و شهرستان‌های گرگان، گنبدکاووس، آزادشهر، آق قلا ، گمیشان، علی آباد، کردکوی، مراوه تپه، بندرگز و گالیکش در وضعیت زرد کرونایی و به نسبت پرخطر قرار دارند.
براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، در گلستان فقط شهرستان رامیان آبی است.
سه میلیون و ۲۱۹ هزار و ۸۸۵ دُز واکسن کرونا در گلستان تزریق شده است که از این تعداد یک میلیون و ۴۷۹ هزار و ۹۷۵ دُز معادل ۹۳.۲ درصد نوبت اول، یک میلیون و ۲۵۷ هزار و ۲۴۳ دُز معادل ۸۲.۲ درصد نوبت دوم و مابقی معادل ۳۶.۳ درصد دُز سوم را تزریق کردند.

کهگیلویه و بویراحمد

 شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد با فوت یک بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به یک هزار و ۱۱۸ تن رسید. هم اکنون ۴۷ بیمار در بیمارستان‌های کرونایی در بیمارستان های کرونایی کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که ۱۰ بیمار به علت شرایط جسمانی نامناسب  در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می کنند.

 ۷۱ نمونه آزمایش کرونا در ۲۴ ساعت گذشته از  آزمایشگاه‌های یاسوج و دهدشت دریافت شد که ۳۵ نمونه مثبت بوده است.بر اساس آخرین وضعیت رنگ بندی کرونایی شهرهای کهگیلویه وبویراحمد، یک شهر قرمز، سه شهرستان نارنجی و پنج شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

بر این اساس شهرستان چرام قرمز، باشت، لنده، کهگیلویه نارنجی و بویراحمد بهمئی، گچساران، دنا و مارگون نیز در وضع زرد کرونایی قرار دارند.

ایلام 

 ۱۱ بیمار جدید کرونا شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان بستری شدند و هم اکنون تعداد بستری ها به ۳۲ نفر افزایش یافت. طی ۲۴ ساعت گذشته کرونا یک ایلامی دیگر را قربانی کرد و مجموع قربانیان استان به یک هزار و ۲۳۹ نفر افزایش یافت.

 با احتساب ۴۳ نفر ابتلای جدید به کرونا در استان، تعداد مبتلایان به ۷۸ هزار و ۶۸۰نفر رسید.مجموع بهبودیافتگان استان نیز ۷۶ هزار و ۵۵۰ نفر است. شهرستان های سیروان و آبدانان در وضعیت قرمز، دره شهر، بدره و هلیلان در وضعیت نارنجی و ایلام، دهلران، ملکشاهی، مهران، چرداول، ایوان و چوار در وضعیت زرد قرار دارند.

چهارمحال و بختیاری

تزریق دُز سوم واکسن کرونا در این استان به ۴۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال رسید. از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون، واکسن کرونا برای گروه سنی ۱۸ سال به بالا در نوبت اول ۹۰ درصد و در نوبت دوم برای ۸۲ درصد جمعیت تزریق شده است.

همچنین برای گروه سنی پنج تا ۱۲ سال در نوبت اول برای ۳۴ درصد جمعیت و در نوبت دوم برای ۱۳ درصد جمعیت و برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در نوبت اول ۹۷ درصد و در نوبت دوم برای ۸۶ درصد جمعیت تزریق شده است.

در ایام نوروز ظرفیت تزریق روزانه ۱۵ هزار دُز واکسن در استان فراهم شده است، تصریح کرد: این در حالی است که استقبال در روزهای نوروز از تزریق واکسن کرونا بسیار کم بوده است و به طور میانگین روزانه ۵۰۰ نفر اقدام به دریافت واکسن کرده‌اند.

 بر اساس رنگ‌بندی جدید، شهرستان‌های شهرکرد، اردل، بن، بروجن، سامان و کیار در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های فارسان، لردگان، خانمیرزا و کوهرنگ در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

لرستان 

در استان لرستان یک نفر به دلیل ابتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته جان باخت و شمار قربانیان به ۲ هزار و ۸۰۶ نفر رسید. طی شبانه روز گذشته ۱۱۵ ابتلای جدید به کرونا در لرستان شناسایی شد و شمار مبتلایان نیز به ۲۱۵ هزار و ۷۲۹ نفر رسیده است. اکنون ۱۰۷ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی لرستان بستری و تحت درمان هستند.

بر اساس جدیدترین رنگ بندی کرونایی برای لرستان، شهرستان دورود در وضعیت آبی قرار گرفت، خرم آباد و دلفان همچنان نارنجی هستند، پلدختر، رومشکان، ازنا، سلسله، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت و چگنی در وضعیت زرد قرار دارند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز