title
کد خبر: 209991
00
رژیم غذایی گوشتی باعث ابتلا به سرطان می‌شود؟

مطالعه جدید و بزرگ محققان دانشگاه آکسفورد نشان داد خوردن گوشت پنج بار یا کمتر در هفته با خطر کلی کمتر ابتلا به سرطان مرتبط است. علاوه بر این خوردن فقط ماهی یا پیروی از یک رژیم‌ غذایی کاملا گیاهی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را حتی بیشتر کاهش دهد.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ارث، محققان رابطه بین رژیم‌ غذایی و خطر ابتلا به سرطان را با تجزیه و تحلیل داده‌های بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا که از ۴۷۲ هزار و ۳۷۷ بزرگسال بریتانیایی بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ جمع‌آوری شده بود، بررسی کردند.

شرکت کنندگان ۴۰ تا ۷۰ سال سن داشتند و باید گزارش می‌کردند که چند بار گوشت یا ماهی مصرف می‌کنند.

نتایج این بررسی نشان داد ۵۲ درصد بیش از پنج بار در هفته گوشت می‌خورند؛ ۴۴ درصد نیز پنج بار یا کمتر؛ ۲ درصد ماهی می‌خورند و اصلا گوشت مصرف نمی‌کردند و کمتر از ۲ درصد نیز گیاه‌خوار بودند. در زمان این بررسی ۱۲ درصد از شرکت‌کنندگان به سرطان مبتلا شدند.

پس از در نظر گرفتن بیماری‌هایی مانند دیابت یا عوامل اجتماعی جمعیت شناختی، اجتماعی، اقتصادی و شیوه زندگی دانشمندان دریافتند که خطر کلی سرطان بین کسانی که کمتر از پنج بار در هفته گوشت می‌خورند، به میزان ۲ درصد کمتر است.

همچنین کاهش این خطر برای کسانی که ماهی می‌خورند اما گوشت مصرف نمی‌کردند، ۱۰ درصد بود. کاهش خطر ابتلا به سرطان در افراد گیاه‌خوار نیز ۱۴ درصد کمتر از افرادی بود که پنج‌ مرتبه یا بیشتر در هفته گوشت مصرف می‌کردند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در افرادی که کم گوشت می‌خورند با یافته‌های قبلی مطابقت دارد. همچنین خطر کمتر ابتلا به سرطان سینه در زنان یائسه را می‌توان با شاخص توده بدنی پایین(BMI) آنان توضیح داد.

محققان به این نتیجه رسیدند تحقیقات آتی برای ارزیابی خطر سرطان در گروه‌های گیاه‌خوار برای ارائه تخمین‌های دقیق‌تر از ارتباط و کشف مکانیسم‌های احتمالی مورد نیاز است.

نتایج این مطالعه در مجله BMC Medicine منتشر شده است.
منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز