title
کد خبر: 207847
00
دلیل کابوس‌های شبانه چیست؟

کابوس‌ها به طرزی واقعی و آزاردهنده هستند که شخص را از خواب عمیق بیدار می‌کنند و اغلب قلب فرد را از شدت ترس به تپش می‌اندازند.

به گزارش بهداشت نیوز، کابوس‌ها اغلب در طول خواب هنگام حرکات سریع چشم (REM) اتفاق می‌افتند،همان زمانی که بیشتر رویاها روی می‌دهند. از آنجایی که دوره‌های خواب REM با پیشرفت شب به تدریج طولانی‌تر می‌شود، شخص می‌تواند متوجه شود که اغلب در ساعات اولیه صبح کابوس‌های شبانه را تجربه می‌کند.

کابوس در بزرگسالان اغلب خود به خودی است،اما همچنین ممکن است توسط عوامل مختلف و اختلالات زمینه ای ایجاد شود.

برخی از افراد پس از خوردن میان وعده آخر شب، کابوس می بینند به این دلیل که می تواند متابولیسم را افزایش دهد و به مغز سیگنال دهد و مکانیسم ایجاد کابوس فعال باشد.

تعدادی از داروها نیز در بروز کابوس نقش دارند. مانند داروهایی که بر روی مواد شیمیایی موجود در مغز اثر می‌گذارند مثل داروهای ضد افسردگی و مواد مخدر که اغلب با کابوس‌های شبانه همراه هستند و داروهای غیر روان‌شناختی، از جمله برخی از داروهای فشار خون که می‌توانند باعث کابوس‌های شبانه در بزرگسالان شوند.

ترک داروها و مواد من جمله الکل و آرام بخش ها، ممکن است باعث ایجاد کابوس شود. اگر شخص بعد از تغییر دارو متوجه تفاوت در تعداد دفعات کابوس خود شد باید با پزشک خود در این باره مشورت کند.

کمبود خواب ممکن است به ایجاد کابوس‌های بزرگسالان کمک کند، که خود اغلب باعث از دست دادن خواب راحت در افراد می‌شود. اگرچه ممکن است، اما تایید نشده است که آیا این چرخه می تواند منجر به اختلال کابوس شود.

کمبود خواب ممکن است به کابوس‌های بزرگسالان کمک کند زیرا که خود اغلب باعث از دست دادن خواب اضافی در افراد می‌شود. اگرچه همچین احتمالی وجود دارد اما تایید نشده است که آیا این چرخه می‌تواند منجر به اختلال کابوس شود یا خیر؟!

ممکن است تعدادی محرک روانی وجود داشته باشد که باعث ایجاد کابوس در بزرگسالان شود. برای مثال، اضطراب و افسردگی می‌تواند باعث کابوس‌ باشد. اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نیز معمولاً باعث می‌شود افراد کابوس های مزمن و مکرر را تجربه کنند.

کابوس در بزرگسالان می‌تواند ناشی از برخی اختلالات خواب باشد. این اختلالات شامل آپنه خواب و سندرم پای بیقرار است. اگر علت دیگری را نتوان تعیین کرد، کابوس های مزمن ممکن است یک اختلال خواب مشخص باشند. افرادی که خویشاوندان آن‌ها مبتلا به اختلال کابوس هستند، ممکن است خودشان به این عارضه مبتلا شوند.

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز