title
کد خبر: 207840
00
آخرین اخبار کرونایی استان‌ها در چهارشنبه ششم بهمن

کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند که تخمین های صورت گرفته از مبتلایان به سویه اومیکرون به این صورت است که در یک یا دو هفته آینده پیک کرونا شروع می‌شود و احتمالا در اواخر بهمن ماه به اوج خودش می‌رسد.

به گزارش بهداشت نیوز، براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگبندی شهرستان‌های کشور که بر اساس روند بستری اعمال می شود ؛  پس از ۴۷ روز رنگ قرمز به نقشه کرونایی کشور بازگشت و اردکان از استان یزد تنها شهرستانی است که در وضعیت قرمز قرار گرفت  و علت آن تداوم شیوع کرونا و افزایش موارد ابتلای مردم به این ویروس و گسترش سویه اومیکرون است.

 بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم‌افزار ماسک که بامداد امروز چهارشنبه اعلام شد رنگ زرد کرونایی به هشت شهرستان استان گیلان بازگشت و شهرستان های لاهیجان، رشت، خمام، آستارا، رودبار، رودسر ، بندر انزلی و رضوانشهر از رنگ آبی وارد رنگ بندی زرد کرونایی شدند.

 در همین حال وضعیت شیوع کرونا در شهرستان خرم آباد نیز از آبی به زرد تغییر کرد اما  تمام نقاط استان خوزستان با وجود ورود سویه جدید اومیکرون به کشور همچنان در وضعیت آبی قرار دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این باره گفت که اگرچه در وضعیت آبی کرونایی بسر می بریم اما نباید عادی انگاری را در جامعه رواج داد.

به گفته مسوولان حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز  نشانه‌هایی از ورود استان خراسان رضوی به موج ششم کرونا با سویه غالب اومیکرون وجود دارد که افزایش ۳۰ درصدی مراجعان سرپایی با علائم مشکوک از جمله این شواهد و نشانه ها به شمار می‌رود.  

از سوی دیگر طی ۲ هفته گذشته با کاهش تعداد مبتلایان، تمامی شهرستانهای خراسان رضوی به رنگ آبی درآمده بودند که به تازگی شرایط کرونایی سه شهرستان استان از آبی به زرد کرونایی تغییر رنگ داده است.

 شهرستانهای بینالود، فریمان و تایباد نیز از آبی به زرد تغییر رنگ داده‌اند و با این احتساب هم اکنون پنج شهرستان خراسان رضوی در شرایط زرد کرونایی قرار دارند چرا که شهرستان خلیل‌آباد از قبل رنگ زرد داشته است. 

رییس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره گفت: تعداد بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستانهای خراسان رضوی که ظرف ۱۰ روز اخیر کمتر از ۴۰۰ نفر بود هم‌اینک به ۴۲۵ نفر افزایش یافته است.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون نیز تعداد مبتلایان مثبت سرپایی بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی در استان زنجان نیز به رقم ۱۳۶ هزارو ۶۹ نفر رسیده است که ۱۱۴ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌شود و شرایط موجود روند افزایشی ابتلا را نشان می‌دهد.

این استان روز گذشته فوتی و مورد بستری کرونایی نداشت و در زمان حاضر ۶۳ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در بیمارستان‌های زنجان  بستری هستند که یک مورد مثبت روز گذشته را شامل می شود.

در استان هرمزگان نیز  تاکنون یک میلیون و ۲۳۸ هزار و ۱۲۰ نفر دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کردند که این شمار معادل ۸۷ و ۹ دهم درصد از جمعیت مشمول واکسیناسون این استان است.

همچنین  حدود ۹۸ درصد معادل یک میلیون و ۳۸۲ هزار و ۹۱۰ نفر نیز دُز اول را در این استان تزریق کردند و برای ۳۶۱ هزار و ۶۴۲ نفر نیز دُز سوم تزریق شده است.

در حال حاضر همه انواع واکسن ها از جمله آسترازنکا، سینوفارم، برکت، اسپوتنیک و بهارات در مراکز واکسیناسیون هرمزگان تزریق می شود.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی نیز روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان افزایشی شده و در شهرستان فردوس این افزایش نسبت به میانگین استان بالاتر است.

افراد مبتلا به سویه جدید ویروس کرونا (اومیکرون) در پنج شهرستان بیرجند، قاینات، فردوس، سرایان و طبس با میانگین سنی ۶ تا ۵۰ سال شناسایی شده‌اند که بیشترین موارد مربوط به فردوس بوده است.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز از افزایش چهار برابری بیماران سرپایی، ۱.۵ برابر شدن بستری‌ها و افزایش ۳۰ درصدی بیماران بخش های آی سی یو در این استان خبر داد.

محمد حسین زارع گفت: بستری های مراکز درمانی استان از ۲۰۰ نفر در هفته گذشته به حدود ۳۰۰ نفر در هفته جاری رسیده است.

وی روند افزایش بستری ها را نگران کننده دانست و از شهروندان خواست تزریق دز سوم واکسن، فاصله اجتماعی، شستن دست ها و زدن ماسک را برای خود الزامی کنند.

سویه اومیکرون در حالی طبق اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به مراغه هم رسید که بسیاری از مردم این شهرستان دچار عادی‌انگاری کرونا هستند و تداوم چنین وضعیتی می‌تواند بار دیگر تعداد بستری‌های مبتلا به کووید ۱۹ را با افزایش روبرو کند و پیک جدید کرونا را رقم بزند. 

حسین حقایی با بیان اینکه مبتلایان اومیکرون از شهرستانهای تبریز، مراغه و سراب نیز گزارش شده، گفت : موارد مراجعه سرپایی مبتلایان کرونا در استان در روزهای اخیر روند صعودی دارد و احتمال پیک جدید بیشتر شده است.

 در آذربایجان غربی نیز تاکنون ۵۰۶ هزار نفر دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که از این تعداد ۱۸.۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال می باشد و البته این روند با سرعت در حال افزایش است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر نیز نسبت به بازگشت رنگ قرمز کرونایی به این شهرستان هشدار داد و گفت که عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بی‌اعتنایی به تزریق دز سوم واکسن مهم‌ترین نگرانی در این زمینه است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت:با توجه به روند افزایش موارد ابتلا و بستری در استان فارس و همچنین افزایش شهرستان‌های با وضعیت هشدار در استان‌های همجوار زنگ خطر پیک ششم در استان فارس، بیش از پیش به گوش می‌رسد.

سید وحید حسینی اعلام کرد: طی ۴۸ ساعت گذشته، بیش از دو هزار نفر به مراکز ۱۶ ساعته تشخیص و درمان سرپایی کرونا در استان مراجعه کرده اند که نشان از چرخش سویه جدید کرونا در جامعه است.

بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، یک نفر طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در استان جان باخت و شمار جانباختگان به ۲ هزار و ۶۸۸ نفر رسید.

دکتر مریم کوشکی گفت : ۱۸۱ ابتلای جدید کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان ثبت شد و مجموع مبتلایان نیز به ۱۹۸ هزار و ۳۹۸ نفر رسیده است.

از استان ایلام گزارش شده است که هفت بیمار جدید کرونایی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان از ۲۵ به ۲۲ نفر کاهش یافت.

از بستری های جدید چهار نفر مربوط به ایلام، یک نفر چرداول، یک نفر دهلران و یک نفر نیز مربوط به سیروان است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز