title
کد خبر: 207494
00
باورهای غلط و خرافی در مورد پروبیوتیک ها

پروبیوتیک‌ها شامل باکتری‌های گوناگونی با مزیت‌ های متعدد هستند، اما دو گونه‌ اصلی پروبیوتیک‌ ها شامل لاکتوباسیلوس‌ و بیفیدوباکتریوم هستند. استفاده نادرست از این باکتری ها می تواند مضراتی در پی داشته باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، اگرچه پروبیوتیک ها برای انسان مفید هستند اما استفاده نادرست از این محصولات می تواند خطراتی در پی داشته باشد. برای اینکه بدانید کدام یک از این دو گروه باکتری های مفید با بدن شما سازگاری بیشتری دارد، بهتر است با پزشک‌ خود مشورت کنید.

لاکتوباسیلوس را می توان مشهورترین نوع پروبیوتیک ‌ها دانست، این گروه از باکتری ها در ماست و دیگر مواد غذایی تخمیر شده دیده می شود. این باکتری ها برای درمان اسهال مؤثر بوده و علاوه بر این، این خانواده از پروبیوتیک ها به هضم لاکتوز شیر کمک کرده و برای افرادی که با خوردن شیر مشکل دارند، مفید است.

گروه دوم از پروبیوتیک ها یعنی بیفیدوباکتریوم برای مشکلات روده ای و به ویژه سندرم روده تحریک پذیر مفید بوده و عموما در لبنیات دیده می شود. پژوهش‌ های جدید محققان کالج پزشکی جورجیا در دانشگاه آگوستا نشان می‌دهد که مصرف پروبیوتیک ها در برخی افراد باعث نفخ روده و سرگشتگی مغزی می ‌شود و از این مواد باید فقط به‌عنوان دارو استفاده قرار شود نه به ‌عنوان یک مکمل غذایی.

پژوهش ‌هایی که توسط محققان دانشگاه نیو ساوت ولز (New South Wales) استرالیا روی موش‌ ها انجام‌ شده نیز نشان می ‌دادند، پروبیوتیک ها فقط برای حیواناتی با اختلال در سازوکار تنظیم فیزیولوژیکی سلامت روده مفید است.

نتایج این تحقیقات هشدار می‌دهند که درواقع استفاده نادرست از پروبیوتیک ها می توانند باعث کاهش میزان حافظه ‌شوند. به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه آکسفورد نیز طی تحقیقاتی  دریافتند که افزایش پروبیوتیک ها که در واقع میکرو ارگانسیم های مفید بدن هستند، در تغییرات پردازش های افسرودگی افراد موثر هستند.

آنها معتقد هستند مصرف مکمل های پروبیوتیک ها اثری مشابه داروهای ضد افسردگی را ایجاد می کنند. به این ترتیب ملاحظه می کنید که مصرف پروبیوتیک ها به همان سادگی که در ابتدا تصور می شد نبوده و در این میان وجود برخی باورهای غلط و خرافی می تواند باعث سو مصرف این محصولات شده و خطراتی در پی داشته باشد.

باورهای غلط و خرافی در مورد پروبیوتیک ها

تمام باکتری های برای انسان خطرناک هستند

این باور کاملا غلط است زیرا پروبیوتیک‌ها باکتری‌ها و مخمر هایی هستند که برای سلامتی بدن به ویژه برای سیستم گوارش مفیدند. معمولا باکتری ما را یاد بیماری می ‌اندازد، اما بدن ما پر از باکتری است، هم باکتری‌ های خوب و هم باکتری‌ های بد. پروبیوتیک ‌ها در دسته‌ خوب‌ ها هستند زیرا برای سلامتی اندام شکمی بسیار مفیدند.

پروبیوتیک برای بدن مفید است پس هر چه می خواهیم می توانیم از آن مصرف کنیم

این باور نیز کاملا غلط بوده و علی رغم مفید بودن پروبیوتیک ها، مصرف زیاد آن می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. مصرف نادرست پروبیوتیک ها در برخی موارد عوارضی همچون دل ‌درد، اسهال، افزایش گاز در روده و نفخ شوند. از جمله دیگر علائم مصرف بروبیوتیک ها نیز می توان به بروز حساسیت اشاره کرد.

پروبیوتیک ها تنها برای سیستم گوارش انسان مفید هستند

اگرچه اصلی ترین کاربرد پروبیوتیک ها در سیستم گوارش است، اما این باکتری ها بر کارکرد بهتر سیستم ایمنی، بهبود روند درمان برخی سرطان ها، اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک، کنترل برخی آلرژی ها، بهبود فشار خون، کنترل کلسترول و افزایش تولید ویتامین در بدن، تاثیرات مثبتی دارند.

آنتی بیوتیک ها همان چرک خشک کن هستند پس خشک کردن چرک برای بدن خوب است

 متاسفانه نام آنتی بیوتیک که در معنای لغوی به معنی ضد زندگی است در ایران با واژه چرک خشک کن که بار معنایی مثبتی دارد جا به جا شده است. استفاده از آنتی بیوتیک دارای عوارض متعددی است که از جمله مهمترین آن ها، نابودی کلنی باکتری های مفید سیستم گوارشی انسان است.

آنتی بیوتیک واژه ای انگلیسی است که به معنی ضد موجودات زنده بوده و تمامی باکتری های بدن را نابود می کند. دلیل عوارض جانبی مصرف انتی بیوتیک ها از قبیل اسهال و مشکلات گوارشی نیز همین موضوع است و به این دلیل پزشکان توصیه می کنند در حین درمان آنتی بیوتیکی، از پروبیوتیک ها نیز استفاده کنید تا ساختار باکتریایی روده حفظ شده و از بروز عوارض ناشی از نابودی این میکروارگان های مفید، پیشگیری کنید.

من پروبیوتیک می خورم پس مصرف آنتی بیوتیک برایم مشکلی ندارد

 این باور کاملا اشتباه بوده و مصرف پروبیوتیک به معنی خنثی کردن اثرات نامطلوب آنتی بیوتیک ها نیست. یافته‌ های جدید پژوهشگران محققان موسسه علوم وایزمن نشان می ‌دهد که درباره فواید مصرف پروبیوتیک ها تا حد زیادی اغراق‌ شده و استفاده از این مواد حتی پس از مصرف آنتی‌ بیوتیک ‌ها نمی‌تواند تضمین ‌کننده بازگشت میکروبیوم روده به حالت عادی باشد.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز