title
کد خبر: 207346
00
نکاتی مهم درباره بیماری های کلیوی

یک پزشک عمومی و کارشناس بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نکاتی مهم در خصوص بیماری‌های کلیوی و راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها را مطرح کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر «فلوریا انفرادی» با بیان این که کلیه‌ها دارای وظیفه بسیار مهمی در بدن هستند، افزود: تصفیه خون از مواد زاید، وظیفه اصلی کلیه هاست به این نحو که خون خارج شده از قلب از طریق شریان ها وارد کلیه ها، فیلتر و مواد زاید آن از طریق ادرار دفع می شود.وی با بیان این که بیماری های کلیوی دارای عوامل متعددی هستند، اضافه کرد: بخشی از بیماری های کلیوی که بیشترین آمار این بیماری ها را تشکیل می دهند بیماری های مرتبط با دیابت و فشار خون کنترل نشده هستند که به مرور زمان اثرات سوئی بر کلیه دارند و کارکرد آن را دچار اشکال می کنند و چنان چه بیمار به اصلاح و تغییر شیوه و سبک زندگی اقدام نکند یا تحت درمان نباشد در نهایت منجر به دیالیز یا پیوند کلیه می شود.

وی با اشاره به موارد محافظتی از عملکرد کلیه ها، اظهارکرد: توجه به تغذیه یکی از این نکات است و امروزه مصرف مواد غذایی فراوری شده، شور و آماده بسیار متداول شده در حالی که متاسفانه نمک غذای آماده بسیار بالاست و موجب دفع بالای نمک توسط کلیه و آسیب به آن می شود.

دکتر «انفرادی» با بیان این که از طرفی مصرف زیاد نمک منجر به پرفشاری خون می شود، یادآور شد: این پرفشاری خون هم موجب آسیب به کلیه ها می شود.وی افزود: دیابت هم منجر به بیماری های کلیوی می شود و اگر رژیم غذایی اصلاح نشود موجب فشار زیاد به کلیه و نارسایی های کلیوی می شود.

وی کشیدن سیگار و مصرف بی رویه داروها به ویژه مسکن ها را از دیگر دلایلی ذکر کرد که می تواند اثرات سوئی بر کلیه ها داشته باشد.دکتر «انفرادی» با بیان این که ورزش می تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری های کلیوی بسیار موثر باشد، خاطرنشان کرد: چاقی و بالا بودن چربی خون نیز آسیب زاست.

وی توصیه کرد: مصرف آب کافی، میوه ها و سیزیجات بسیار مفید است و باید توجه داشت مصرف چای و قهوه نمی تواند جایگزین آب شود و چنان چه این دو نوشیدنی با غلظت بالا مصرف شوند منجر به دفع آب از بدن می شوند، بنابراین بهترین نوشیدنی برای کلیه، آب معمولی است.این پزشک تصریح کرد: افراط در مصرف دمنوش‌ها و داروهای گیاهی به دلیل دارا بودن برخی املاح می توانند به مرور زمان به کلیه ها آسیب بزنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز