title
کد خبر: 206911
00
اگر اسم و چهره افراد را به یاد نمی آورید، حتما این راهکار را انجام دهید

نتایج مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد کیفیت و میزان خواب در حافظه تاثیر مستقیم داشته و یادآوری بهتر نام و چهره افراد ممکن است به دلیل بهبود شرایط خواب باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، پژوهش های جدید محققان دانشگاه نورث وسترن در ایوانستون نشان دهنده ارتباط مستقیم کیفیت و زمان خواب با عملکرد حافظه و به ویژه به خاطر آوردن نام ها و چهره های افراد است. 
یافته های جدید محققان نشان می‌دهد افرادی که خواب بی ‌وقفه داشته و صدای ضبط شده از افراد را شنیده بودند، به طور میانگین نام های بیشتری از کسانی که خواب عمیقی نداشتند، به یاد آوردند. در این پژوهش به کمک فناوری  EEG فعالیت الکتریکی مغز از طریق الکترودهایی که روی پوست سر قرار می گیرد، ثبت شد.
ناتان ویتمور یکی از نویسندگان این مطالعه درباره یافته های فوق گفت: ما می دانستیم که برخی از اختلالات خواب مانند آپنه می تواند حافظه را مختل کند. تحقیق ما یک توضیح بالقوه برای این موضوع را نشان می دهد: وقفه های مکرر خواب در شب ممکن است حافظه را ضعیف کند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که خواب بیشتر و بهتر می تواند حافظه و سلامت مغز را بهبود بخشیده و خواب سبک ممکن است عملکرد شناختی را مختل کند. برای این مطالعه، ویتمور و همکارانش از ۲۴ شرکت ‌کننده ۱۸ تا ۳۱ ساله خواستند چهره و نام ۴۰ دانش ‌آموز از یک کلاس فرضی درس تاریخ آمریکای لاتین و ۴۰ دانش ‌آموز دیگر از کلاس تاریخ ژاپن را حفظ کنند.

به گفته محققان، هنگامی که هر چهره دوباره نشان داده شد، از افراد شرکت کننده در تحقیق خواسته شد تا نامی را که همراه آن بود، تکرار کنند. پس از تمرین حافظه، شرکت کنندگان در حالی که محققان به دقت فعالیت مغز آن ها را با استفاده از EEG زیر نظر داشتند، به خواب رفتند.

 زمانی که شرکت ‌کنندگان به حالت خواب عمیق رسیدند، همانطور که توسط EEG اندازه‌ گیری شد، برخی از نام‌ ها به آرامی روی یک بلندگو با موسیقی مرتبط با یکی از کلاس‌ ها پخش می ‌شد. زمانی که آن ها از خواب بیدار شدند، توانایی آنها در به یاد آوردن نامی که با هر چهره وجود داشت، مجددا مورد آزمایش قرار گرفت.
داده ها نشان داد که شرکت کنندگان به طور متوسط ۷۴ نام از ۸۰ نام را قبل از خواب و ۷۵ نام از ۸۰ نام را بعد از خواب به خاطر می آورند. با این حال، محققان گفتند، افرادی که در حین پخش نام ضبط شده خواب عمیقی را تجربه کردند، به طور متوسط حدود یک و نیم نام بیشتر از کسانی که کمتر خوابیده بودند را به یاد آوردند.
ویتمور در خاتمه توضیحاتش می‌گوید: این یک یافته جدید و هیجان‌انگیز در مورد خواب است، زیرا به ما می ‌گوید نحوه فعال ‌سازی مجدد اطلاعات در طول خواب برای بهبود ذخیره ‌سازی حافظه با خواب با کیفیت بالا مرتبط است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن روز گذشته در آخرین شماره مجله تخصصی NPJ: Science of Learning منتشر شده است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز