title
کد خبر: 206890
00
این گروه افراد بیشتر در معرض ابتلا به چاقی و فشار خون هستند

تیمی از پژوهشگران کره جنوبی در مطالعات جدید خود دریافتند که افراد پیش دیابتی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های متابولیک مانند چاقی، فشار خون بالا و دیس لیپیدمی هستند. این مساله نشان دهنده لزوم توجه این افراد به رژیم غذایی است.

به گزارش بهداشت نیوز، تیمی از پژوهشگران به سرپرستی پروفسور کیم یانگ سیک از دپارتمان پزشکی خانواده و کانگ سئو یانگ در مرکز پزشکی بین‌المللی بیمارستان آسان (Asan)،  طی مطالعات اخیر خود ۱۳ هزار و ۶۵۲ فرد  بزرگسال را بدون سابقه دیابت از گروه سنی ۳۰ سال یا بالاتر از طریق نظرسنجی های مرتبط با سلامت و تغذیه مورد بررسی قرار دادند.

در ادامه پژوهشگران، شرکت کنندگان را بر اساس سطح قند خون ناشتا به پنج گروه تقسیم کردند که شامل گروه کمتر از ۹۰ میلی گرم قند در دسی لیتر، ۹۰ تا ۹۹ میلی گرم در دسی لیتر، ۱۰۰ تا ۱۰۹ میلی گرم در دسی لیتر، ۱۱۰ تا ۱۲۴ میلی گرم در دسی لیتر، ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر می شدند.

اعضای این تیم مطالعاتی پس از تجزیه و تحلیل نسبت چاقی و چاقی شکمی در این پنج گروه که بر اساس سطح قند خون ناشتا تقسیم شدند، دریافتند افرادی که سطح قند خون ناشتای بالاتری داشتند، دارای نسبت چاقی بالاتری نیز هستند.

برای مردان، نسبت افراد چاق با قند خون ناشتا کمتر از ۹۰ میلی گرم در دسی لیتر، 27.2 درصد بود. با این حال، این ارقام برای افرادی که سطح قند خون ناشتا ۹۰ تا ۹۹ میلی گرم در دسی لیتر (38.3 درصد) و ۱۱۰ – ۱۲۴ میلی گرم در دسی لیتر (55.2 درصد) داشتند، به طور قابل توجهی افزایش یافت.

اعضای این تیم تحقیقاتی،  روند مشابهی را نیز در زنان مشاهده کرد. محققان همچنین دریافتند که فشار خون، تری گلیسیرید و شاخص کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) با افزایش سطح قند خون ناشتا بدتر می شود و ارتباط بین افزایش قند خون ناشتا و عادت به نوشیدن زیاد الکل را تایید می کند.

در حالی که بحث بر سر امکان سنجی آزمایش قند خون ناشتا در چکاپ سلامت ملی فعلی ادامه دارد، تیم تحقیقاتی انتظار دارد که این مطالعه شواهدی برای حمایت از مفید بودن آزمایش قند خون ناشتا با اثبات ارتباط بین پیش دیابت و بیماری های متابولیک ارائه دهد.

پروفسور کیم در این رابطه گفت: اگر سطح گلوکز خون ناشتا ۹۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر باشد، فاکتورهای خطر بیماری قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، چاقی، چاقی شکمی و دیس لیپیدمی افزایش می یابد. بنابراین، افرادی که سطح گلوکز خون ناشتا ۹۰  میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر دارند، باید برای جلوگیری از افزایش قند خون تلاش کنند.

افراد چاق و کسانی که سابقه خانوادگی دیابت، چربی خون، فشار خون بالا یا پیش دیابت دارند، باید هر سال آزمایش قند خون انجام دهند.محققان توصیه می کنند برای مدیریت صحیح قند خون، بیماران باید به سبک زندگی روزانه خود مانند رژیم غذایی و ورزش توجه کنند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله دیابت (Journal of Diabetes)  منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز