title
کد خبر: 206878
00
چگونه با تغذیه، انرژی کودکان را بالا ببریم؟

خستگی کودک پس از یک گردش طولانی یا تکالیف زیاد مدرسه طبیعی است اما اگر این وضعیت چند روز ادامه یابد و با بی‌حوصلگی، رنگ‌پریدگی و تندخویی همراه باشد حتما باید به سلامت کودک دقت داشت.

به گزارش بهداشت نیوز، مصرف غذاهای مفید و سرشار از ویتامین‌‌ها و املاح به‌خصوص ویتامین C و آهن در  خصوص رفع  خستگی و بی حوصلگی کودک بسیار کمک‌کننده است. 

در ادامه این مطلب، به 3 توصیه کاربردی و موثر در این مورد اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از: 

1. مصرف روزانه گوشت قرمز یا ماهی 
کمبود آهن یکی از مشکلات شایع است و 20 تا 30 درصد کودکان تا سن سه سالگی و 10 تا 20 درصد کودکان بین 3 تا 10 سالگی دچار این مشکل هستند. آهن ماده اصلی برای ساخت هموگلوبین خون است و کمبود آهن زمینه‌ساز اختلال در اکسیژن‌رسانی خون و در نتیجه خستگی مفرط می‌شود. در صورت خستگی شدید به‌‌خصوص همراه رنگ‌پریدگی باید این نکته را مدنظر داشت و با پزشک مشورت کرد که معمولا دوره 3 ماهه مکمل آهن تجویز می شود. البته در اکثر موارد می‌توان از طریق تغذیه به بهبود این مشکل کمک کرد. بنابراین، توصیه می‌شود از سن سه سالگی، روزانه یک تا دو وعده گوشت قرمز یا ماهی متناسب با اشتهای کودک برای او آماده شود. درکل، آهن موجود در منابع حیوانی جذب بالایی دارد و در رفع زودتر کمبود آهن مفید خواهد بود.

2. گنجاندن غلات و سبزیجات غنی از آهن
عدس، نخود، لوبیا سفید و اسفناج از جمله منابع گیاهی آهن هستند. گرچه آهن این خوراکی‌ها نسبت به منابع حیوانی کمتر است اما اگر همزمان مصرف شوند، تاثیر بهتری در جذب آهن دارند. به‌‌عنوان مثال، توصیه می‌شود گوشت با مقداری اسفناج و عدس تهیه شود. البته گنجاندن غلات سبوس‌دار در رژیم غذایی نیز اهمیت دارد زیرا باعث تامین تدریجی انرژی بدن شده و به توانایی کودک برای مدت طولانی‌تری کمک می‌کند. 

3. مصرف منظم مرکبات و کلم‌بروکلی
در شرایط خستگی بدن حتما به تامین ویتامینC باید دقت داشت زیرا جذب آهن را تسهیل می‌کند و در بهبود تقویت انرژی موثر است. مرکبات، کیوی، کلم‌بروکلی و جعفری بهترین منابع سرشار از ویتامینC هستند که می‌توان در وعده‌های مختلف تغذیه کودک گنجاند تا نیاز به این ویتامین جبران شود. برای حفظ ویتامینC بهتر است این مواد غذایی به صورت خام مصرف شوند زیرا حرارت به‌سرعت آن را از بین می‌برد. 

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز