title
کد خبر: 206732
00
دیابتی‌ها این خوراکی‌ها را نخورند

دیابت یک بیماری مزمن است که در بین بزرگسالان و کودکان در سراسر جهان به ابعاد اپیدمی رسیده است. دیابت کنترل نشده عواقب جدی بسیاری از جمله بیماری قلبی، بیماری کلیوی، کوری و سایر عواض دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، خوردن برخی غذاها می تواند سطح قند خون و انسولین شما را بالا بیرد که ممکن است خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش دهد.در این مطلب به انواع غذا و نوشیدنی هایی که افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت باید از آنها اجتناب کنند، می‌پردازیم.

 چرا مصرف کربوهیدرات برای افراد دیابتی مهم است؟

کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها درشت مغذی هایی هستند که انرژی بدن را تامین می کنند. در میان آنها، کربوهیدرات ها بیشترین تأثیر را روی قند خون دارند. کربوهیدرات ها به گلوکز تجزیه شده و در جریان خون جذب می شوند. کربوهیدرات ها شامل نشاسته، شکر و فیبر هستند. با این حال، فیبر هضم نمی شود، بنابراین قند خون را افزایش نمی دهد.

کم کردن فیبر از کل کربوهیدرات موجود در غذا، محتوای کربوهیدرات خالص یا قابل هضم آن را به شما می دهد. به عنوان مثال، اگر یک فنجان سبزیجات مخلوط حاوی ۱۰ گرم کربوهیدرات و ۴ گرم فیبر باشد، تعداد خالص کربوهیدرات آن ۶ گرم است.

هنگامی که افراد مبتلا به دیابت در یک زمان بیش از حد کربوهیدرات مصرف می کنند، سطح قند خون آنها می تواند به سطوح خطرناکی افزایش یابد. با گذشت زمان، سطوح بالای قند خون می تواند به اعصاب و رگ های خونی بدن آسیب برساند، که ممکن است زمینه را برای بیماری قلبی، بیماری کلیوی و سایر بیماری های جدی فراهم کند. مصرف کم کربوهیدرات می تواند به جلوگیری از افزایش قند خون کمک کند و خطر عوارض دیابت را تا حد زیادی کاهش دهد.

بنابراین، اجتناب از غذاها و نوشیدنی های ذکر شده در زیر بسیار مهم است.

 
نوشیدنی های شیرین شده با شکر

نوشیدنی های قندی بدترین نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت هستند. این نوشیدنی ها کربوهیدرات بسیار بالایی دارند، علاوه بر این، سرشار از فروکتوز هستند که این موضوع با مقاومت به انسولین و دیابت ارتباط دارد. در واقع، مطالعات نشان می دهد که مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قند ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با دیابت مانند بیماری کبد چرب را افزایش دهد. علاوه بر این، سطوح بالای فروکتوز در نوشیدنی های شیرین ممکن است منجر به تغییرات متابولیکی شود که باعث افزایش چربی شکم و سطح کلسترول و تری گلیسیرید مضر می شود.

 
چربی های ترانس

چربی های ترانس چربی های اشباع نشده ای هستند که از نظر شیمیایی برای افزایش پایداری تغییر یافته اند. چربی های ترانس بسیار ناسالم هستند. چربی‌های ترانس در مارگارین، کره بادام‌ زمینی، خامه‌ها و شام‌های منجمد یافت می‌شوند. علاوه بر این، تولیدکنندگان مواد غذایی اغلب آنها را به کراکر، کلوچه و سایر محصولات پخته شده اضافه می کنند تا به افزایش ماندگاری محصول کمک کنند. اگرچه چربی های ترانس مستقیماً سطح قند خون را افزایش نمی دهند، اما باعث افزایش التهاب، مقاومت به انسولین و چربی شکمی می شوند.

 
نان سفید، برنج و ماکارونی

نان سفید، برنج و ماکارونی غذاهای فرآوری شده و پر کربوهیدرات هستند. این غذاها دارای فیبر کمی هستند و مصرف آن ها به میزان قابل توجهی سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ افزایش می دهد. این امر منحصر به محصولات تولید شده با آرد سفید تصفیه شده نیست. در یک مطالعه، مشخص شد پاستاهای بدون گلوتن نیز قند خون را افزایش می‌دهند. مطالعه دیگری نشان داد که غذاهای پر کربوهیدرات نه تنها قند خون را افزایش می‌دهند، بلکه عملکرد مغز را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و بیماران مبتلا به نارسایی‌های ذهنی کاهش می‌دهند.

ماست طعم دار

ماست ساده می تواند گزینه خوبی برای افراد دیابتی باشد. با این حال، انواع طعم دار آن داستان بسیار متفاوتی دارد. ماست‌های طعم‌دار معمولاً از شیر بدون چربی یا کم‌چرب تهیه می‌شوند و سرشار از کربوهیدرات و شکر هستند. بسیاری از مردم ماست یخ زده را جایگزینی سالم برای بستنی می دانند. در حالی که می تواند به همان اندازه یا حتی بیشتر از بستنی حاوی قند باشد. به جای این ماست ها ماست ساده یا شیر کامل را جایگزین کنید.

غلات صبحانه شیرین

در صورت ابتلا به دیابت، خوردن غلات صبحانه می تواند یکی از بدترین راه ها برای شروع روز شما باشد. با وجود ادعاهای بهداشتی روی جعبه آنها، بیشتر غلات بسیار فرآوری شده و حاوی کربوهیدرات بسیاری هستند. علاوه بر این، آنها پروتئین بسیار کمی را فراهم می کنند، پروتئین می تواند به شما کمک کند احساس سیری و رضایت داشته باشید در حالی که سطح قند خون را در طول روز ثابت نگه می دارد. برای کنترل قند خون و گرسنگی، غلات صبحانه را حذف کنید و به جای آن یک صبحانه با کربوهیدرات کم و پروتئین بیشتر انتخاب کنید.

نوشیدنی های قهوه طعم دار

قهوه دارای فوایدی برای سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت است.با این حال، نوشیدنی های قهوه طعم دار سرشار از کربوهیدرات های مایع هستند که می توانند سطح قند خون را افزایش دهند و گرسنگی شما را برطرف نکنند. برای کنترل قند خون و جلوگیری از افزایش وزن، قهوه یا اسپرسو ساده را انتخاب کنبد.

 
عسل، شهد آگاو و شربت افرا

افراد مبتلا به دیابت اغلب سعی می کنند مصرف شکر سفید و همچنین غذاهایی مانند آب نبات، کلوچه و کیک را به حداقل برسانند. با این حال، اشکال دیگر قند نیز می توانند باعث افزایش قند خون شوند. این اشکال شامل شکر قهوه ای و قندهای ‘طبیعی’ مانند عسل، شهد آگاو و شربت افرا است. اگرچه این شیرین‌کننده‌ها خیلی فرآوری نشده‌اند، اما حداقل به اندازه شکر سفید یا بیشتر کربوهیدرات دارند.

میوه خشک شده

میوه منبع عالی چندین ویتامین و مواد معدنی مهم از جمله ویتامین سی و پتاسیم است.هنگامی که میوه خشک می شود، این فرآیند منجر به از دست دادن آب میوه می شود که منجر به غلظت بیشتر این مواد مغذی می شود. در نتیجه متأسفانه میزان قند آن نیز غلیظ تر می شود. بنابراین از مصرف میوه های خشک خودداری کنید و میوه های کم قند را برای کنترل بهینه قند خون انتخاب کنید.

میان وعده های بسته بندی شده

چوب شور، کراکر و سایر غذاهای بسته بندی شده انتخاب های خوبی برای میان وعده نیستند. آنها معمولاً با آرد تصفیه شده ساخته می شوند و مواد مغذی کمی دارند، همچنین کربوهیدرات های زود هضم زیادی دارند که می توانند به سرعت قند خون را افزایش دهند.

 
آب میوه

اگرچه آب میوه اغلب به عنوان یک نوشیدنی سالم در نظر گرفته می شود، اما اثرات آن بر قند خون مانند نوشابه ها و سایر نوشیدنی های شیرین است.این امر در مورد آب میوه های ۱۰۰٪ شیرین نشده و همچنین انواعی که حاوی شکر اضافه شده اند، صدق می کند. در برخی موارد، آب میوه حتی قند و کربوهیدرات بیشتری نسبت به نوشابه دارد. میزان بالای فروکتوز آنها می تواند مقاومت به انسولین را بدتر کند، همچنین اضافه وزن و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

منبع: دکتردکتر


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز