title
کد خبر: 206352
00
ویتامینی مفید برای انتقال پیام عصبی

ویتامین 1B به تیامین یا آنورین معروف است که یک ویتامین محلول در آب محسوب می شود.نقش اساسی آن شرکت در فرآیند متابولیسم و انتقال پیام عصبی است.

به گزارش بهداشت نیوز، این ویتامین در مغز برای سنتز نوروترانسمیترهایی نظیر استیل کولین و GABA ضروری است. کمبود تیامین منجر به کاهش سنتز این نوروترانسمیترها می­گردد . همچنین  به عنوان ترکیبی از غشاهای عصبی نیز کارکرد سلولی دارد.

تیامین در اکثر مواد غذایی ولی با غلظت پایین وجود دارد. غنی ترین منبع  این ویتامین  مخمر و جگر است. غلات مهمترین منبع ویتامین در رژیم غذایی انسان می باشد ولی غلات کامل که غنی از تیامین می باشند هنگام تصفیه و تهیه آرد مقدار زیادی از ویتامین خود را از دست می دهند.

شیر و لبنیات، غذاهای دریایی و بیشتر میوه­ها تیامین کمی دارند و قندهای تصفیه شده عاری از تیامین می­باشد.

تیامین در برابر حرارت، اکسیداسیون و اشعه یونیزه حساس می باشد اما در برابر انجماد مقاوم است. پخت نان 30-20 درصد تیامین را کاهش و پاستوریزه کردن شیر 20 درصد میزان تیامین را کاهش می دهد. اتلاف تیامین در اثر پخت بسیار متغیر بوده و به عواملی مانند مدت زمان پخت، PH، حرارت، میزان آب مورد استفاده و دور ریخته شده و میزان کلر موجود در آب بستگی دارد.

افرادی که الکل مصرف می کنند باید توجه داشته باشند که مصرف زیاد الکل با مداخله در انتقال ویتامین و کمبود فولات با مداخله در نسخه برداری سلول های روده ای از انتقال فعال تیامین ممانعت می کنند.لازم بذکر است مغز در حال تکامل به اثرات کمبود تیامین بسیار حساستر از مغز بزرگسالان می باشد.

کمبود تیامین در دوران بارداری منجر به عقب افتادگی رشد داخل رحمی و به تاخیرافتادن میلینه شدن مغز می شود. کمبود تیامین در انسان به شکل بی اشتهایی، کاهش وزن و علائم قلبی و عصبی مشخص می شود. در مرحله آخر بیماری کبدی مزمن تغییرات موجب تخلیه تیامین کبدی و در نهایت منجر به اختلال در عملکرد مغزی ثانویه به کمبود تیامین می شود.

در نتیجه ی کمبود تیامین در انسان نهایتا بری بری ایجاد می شود که علائم آن شامل اغتشاشات ذهنی، تحلیل عضلانی، ادم در بری بری مرطوب، نوروپاتی محیطی، تاکی کاردی و کاردیو مگالی می باشد. بری بری به دو دسته مرطوب و خشک تقسیم می شود.

علائم بری بری مرطوب: افزایش تعداد ضربان قلب، تپش قلب، ادم در پا، تنه و حفرات سروزی، عضلات ساق پای سفت وکشیده، نبض سریع، تورم وریدهای گردن، فشارخون بالا و کاهش حجم ادرار.

علائم بری بری خشک: با فقدان انرژی و کاهش فعالیت همراه می باشد. مشکلات در راه رفتن، سندروم ورنیکه کورساکف و احتمالا آنسفالوپاتی، از دست دادن حافظه کوتاه مدت، عدم آگاهی به زمان، مکان و افراد نیستاگموس (حرکات سریع چشم)، آتاکسی یا ناهماهنگی حرکات عضلات از سایر علائم می باشند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز