title
کد خبر: 206347
00
چرا خون دماغ می‌شویم؟

خون دماغ با اینکه ممکن است اتفاق ترسناکی باشد، اما اغلب نشان‌دهنده‌ی مشکلی جدی نیست و علامت خاصی همراه با آن دیده نمی‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، خونریزی‌های بینی اغلب خودبه‌خودی‌اند، ناگهان اتفاق می‌افتند و دلیل شناخته‌شده‌ای ندارند. اما اگر شما زیاد آن را تجربه می‌کنید، احتمالا دلیلی وجود دارد که مباید به دنبال پیداکردن آن باشد:

    اقلیم خشک یا هوای گرم و خشک که درون بینی شما را خشک می‌کند.
    گرفتن و تمیز‌کردن خشن بینی
    تخلیه مکرر بینی
    آسیب به بینی
    آلرژی: آلرژی و داروی ضدحساسیت می‌توانند بینی را خشک کنند.
    سایر داروهای مصرفی
    عفونت سینوس‌ها
    سرماخوردگی و سینوزیت که باعث عطسه، سرفه و خالی‌کردن مکرر بینی می‌شوند.
    آسیب به بینی یا صورت
    رینیت آلرژیک و غیر آلرژیک (التهاب پوشش بینی)
    داروهای رقیق‌کننده خون
    کوکائین و سایر مواد مخدر که از بینی استنشاق می‌شوند.
    محرک‌های شیمیایی (بوی مواد نظافتی، مواد شیمیایی در محل کار یا هر نوع بوی قوی)
    ارتفاعات بالا که باعث کمبود اکسیژن و خشکی هوا می‌شود.
    انحراف بینی
    استفاده مکرر از اسپری بینی
    مصرف الکل
    اختلالات خونریزی مانند هموفیلی یا لوسمی
    فشارخون بالا
    آترواسکلروز
    جراحی صورت و بینی
    تومور بینی
    پولیپ بینی
    سرطان خون
    بارداری
    اختلالات انعقادی: ممکن است خونریزی از بینی در اثر اختلالات انعقادی ایجاد شود، اما نادر است. اگر خون دماغ شما متوقف نشود، یا از لثه‌هایتان یا هنگامی که زخم‌های کوچکی برمی‌دارید، خونریزی زیادی داشته باشید، لازم است که به پزشک مراجعه کنید. اختلالات انعقادی خونریزی‌دهنده می‌توانند جدی باشند، زیرا پلاکت‌های خون که به تشکیل لخته کمک می‌کنند، ممکن است تعدادشان کم شده باشد یا عملکرد نداشته باشند.
    تلانژکتازی هموراژیک ارثی: در بعضی افراد، خون دماغ می‌تواند علت ژنتیکی داشته باشد شرایط نادری که “تلانژکتازی هموراژیک ارثی” (HHT) نامیده می‌شود و عروق خونی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علامت اصلی آن خونریزی مکرر بینی است که بدون علت شروع می‌شود و طی زمان بدتر می‌شود. اگر دچار HHT باشید، ممکن است نیمه‌شب از خواب بیدار شوید و متکای شما غرق خون باشد، و ممکن است لکه‌های قرمز روی صورت و دست‌هایتان ایجاد شود. اگر یکی یا هر دو والدین شما این مشکل را دارند و شما دچار خونریزی بینی هستید، از پزشک‌تان بخواهید در این رابطه از شما تست بگیرد.

علت خون دماغ شدن صبحگاهی

یکی از دلایل اصلی خونریزی بینی در صبح آلرژی است. علائم آلرژی در برخی از افراد صبحگاه بیشتر می‌شود. در این شرایط بینی خارش پیدا می‌کند و در اثر خاراندن آن به رگ‌های خونی آسیب وارد می‌شود. ممکن است به‌دلیل گرفتگی بینی مکررا به آن فشار وارد کند و رگ‌ها پاره شوند.

علت خون دماغ شدن در خواب

علت خون دماغ شدن در خواب همانند خون دماغ شدن در طول روز است. این عارضه به علت خشکی هوا، سرماخوردگی، آلرژی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد می‌شود. مورد دیگری که ممکن است باعث خونریزی در شب شود، خوابیدن به پهلو است. در این حالت به حفره‌های بینی فشار وارد می‌شود.

علت خون دماغ شدن ناگهانی

خونریزی ناگهانی معمولا جدی نیست و به دلیل خشکی هوا یا سرماخوردگی و مشکلات سینوسی ایجاد می‌شود. زندگی در آب‌وهوای خشک و استفاده از سیستم گرمایش مرکزی باعث خشکی بینی و پاره شدن مویرگ‌ها می‌شود. اگر سرما خورده‌اید، از آنتی‌هیستامین و داروهای ضد احتقان استفاده کنید تا احتمال خونریزی کمتر شود.

منبع: دکتر تو


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز