title
کد خبر: 206336
00
انجام این کارها شما را از سرطان روده نجات می‌دهد

مطالعه‌ای روی تقریباً 260000 بیمار سرطان روده بزرگ نشان داد که حدود 15 درصد آنها جوان‌تر از 50 سال بودند، سنی که معمولاً آزمایش‌های غربالگری برای اولین بار برای افراد در معرض خطر طبیعی توصیه می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، احتمال ابتلا به سرطان پیشرفته در بیماران جوان‌تر بیشتر بود. میزان سرطان روده بزرگ سالانه 2 درصد در بزرگسالان جوانتر افزایش می‌یابد.

کمتر بنشینید

ساعت‌ها نشستن با خطر بالای کمردرد، بیماری قلبی، ترومبوز ورید عمقی، دیابت و چاقی مرتبط است. اما آیا می‌دانستید که کم‌تحرکی مرتبط با نشستن طولانی مدت بدون وقفه در حال حاضر با افزایش خطر ابتلا به تعدادی از سرطان‌ها نیز مرتبط است و سرطان روده بزرگ در صدر فهرست قرار دارد؟ 

کمی آفتاب بگیرید

فواید قرار گرفتن منظم (اما نه بیش از حد) در معرض نور خورشید به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک می‌کند. البته اجتناب از آفتاب سوختگی ضروری است، اما بدن شما برای سالم ماندن و پیشگیری از سرطان روده بزرگ و دیگر سرطان‌ها، به مقدار زیادی ویتامین D نیاز دارد که هنگام قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب تولید می‌شود.

دوز دو برابر آسپرین را در نظر بگیرید

با شواهد رو به رشدی مبنی بر اینکه آسپرین می‌تواند از سرطان جلوگیری کند و احتمالاً از گسترش آن جلوگیری می‌کند، برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که افراد در معرض خطر بالای سرطان روده نباید فقط یک دوز در روز بلکه دو دوز آسپرین مصرف کنند. 

برنج قهوه‌ای مصرف کنید

پس از بررسی بزرگی که نزدیک به دو میلیون نفر را شامل شد، دانشمندان نشان دادند که خوردن مقدار زیادی غلات کامل (به ویژه برنج قهوه‌ای و جو) در برابر این سرطان ها محافظت می‌کند.

به سراغ کلم‌های ضد سرطان بروید

نشان داده شده است که یک ماده شیمیایی که هنگام خرد کردن، پختن، جویدن و هضم سبزیجات سبز رنگ مانند کلم تولید می‌شود، سلول‌های سرطانی را ضعیف کرده و از تکثیر آنها جلوگیری می‌کند. 

ماهی مصرف کنید

اسیدهای چرب امگا 3 برای هضم خوب ضروری هستند و یکی از بهترین منابع آن ماهی‌های روغنی مانند ساردین، خال مخالی و سالمون است. بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ که حداقل 0.3 گرم امگا 3 از ماهی‌های چرب در روز (معادل حدود یک وعده در هفته) مصرف می‌کنند، خطر مرگ‌و‌میر خود را تا 41 درصد کاهش می‌دهند. 

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد و به نظر می‌رسد این اثر نامطلوب در زنان طولانی‌تر باشد. 

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز