title
کد خبر: 206317
00
چگونه تولید ضایعات مواد غذایی خانواده خود را کاهش دهیم؟

ضایعات مواد غذایی در دنیا هر ساله نزدیک به یک و سه دهم میلیارد تن بر آورد شده است که معادل یک سوم کل مواد غذایی تولید شده برای مصرف انسان است و این میزان معادل غذای دو میلیارد نفر در هر سال محسوب می شود. از سویی دیگر در تعالیم اسلامی نیز اسراف منع شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، اتلاف غذا به معنای هدر دادن پول، نیروی کار و منابع و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در ایجاد تغییرات آب و هوایی می شود.

سالانه نزدیک به ۱۴درصد از غذایی که برای مصرف انسان تولید می شود، بین مراحل کشت تا رسیدن به بازار عمده فروشی از بین می رود که جزئی از ضایعات مواد غذایی محسوب می شود.

روش های کاهش تولید ضایعات غذایی

     ۱. برای پیشگیری از فساد مواد غذایی خریداری شده، همواره خرید مواد غذایی فاسد شدنی و یا سبزی را در مرحله آخر انجام دهیم.

      ۲. برای حفظ سلامت و تازگی نان و همچنین پیشگیری از بیات شدن آن، هنگام خرید، همیشه از کیسه پارچه ای تمیز استفاده کنیم.

      ۳. نگهداری نان در یخچال سبب بیات شدن و افزایش دور ریز آن می شود. برای نگهداری نان، آن را بسته بندی کرده و در فریزر بگذاریم.

      ۴. خمیر جدا شده از بعضی از نان های مصرفی را دور نریزیم. می توانیم آن را خشک کرده و به عنوان پودر در پخت بعضی غذاها مانند انواع کوکو و یا کتلت استفاده کنیم.

      ۵. اضافه میوه ها را به برگه های خشک، لواشک و یا کمپوت کم شیرین تبدیل و استفاده کنیم.

     ۶. خرید کردن بدون برنامه‌ ریزی و به ویژه در شرایط گرسنگی ما را ترغیب به انتخاب انواع بیشتری از مواد غذایی می‌ کند که ممکن است بخش بسیاری از آن فاسد شود.

     ۷. خوراکی ‌های تازه را در یخچال با دمای پنج درجه سانتیگراد نگهداری کنیم و برای مواد غذایی منجمد، دست کم زیر ۱۸ درجه سانتیگراد را در نظر بگیریم.

     ۸. مواد غذایی را به نحوی در یخچال بچینیم که خوراکی ‌های با ماندگاری کمتر، در دسترس‌ تر باشند و زودتر مصرف شوند.

     ۹. باقیمانده مواد غذایی را پس از ۳۰ دقیقه از خنک شدن در دمای محیط در یخچال بگذاریم تا از احتمال رشد و تکثیر باکتری‌ ها و فساد آن‌ها پیشگیری شود.

    ۱۰. برای نگهداری باقیمانده مواد غذایی در یخچال، از ظروف شیشه ‌ای با درپوش مناسب استفاده کنیم تا زمینه تکثیر باکتری ‌ها و ایجاد بوی نامطبوع به دلیل ایجاد رطوبت کاهش یابد.

    ۱۱. حجم بسیاری از مواد غذایی را در یخچال انباشته نکنیم تا هوای سرد به ‌خوبی جریان داشته باشد و تمامی خوراکی ‌ها خنک بماند.

     ۱۲. اگر مقداری از مواد غذایی کنسرو شده باقی مانده است، آن را در ظروف شیشه ‌ای نگه داریم و در آن را کامل ببندیم، زیرا قوطی ‌های باز شده کنسرو، ظروف مناسبی برای نگهداری خوراکی ‌ها نیستند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز