title
کد خبر: 204023
00
تاثیر داروی معروف جنسی بر پیشگیری و درمان آلزایمر

محققان بین المللی در یک پژوهش علمی جالب توجه، به تاثیرات مثبت داروی معروف سیلدنافیل بر پیشگیری از بیماری مهم آلزایمر و حتی درمان اشاره کرده اند.

به گزارش بهداشت نیوز، طبق نتایج مطالعه ای که اخیرا در مراجع معتبر بین المللی منتشر شده است، تجویز داروی موسوم به سیلدنافیل، یعنی همان داروی معروفی که برای درمان فشار خون ریوی و اختلال نعوظ استفاده می شود، با کاهش قابل توجهی در خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. 

بر اساس این یافته ها، داروی فوق که بیشتر با نام تجاری ویاگرا شناخته می شود،  با یک تغییر کاربری قابل توجه می تواند به عنوان یک گزینه درمانی مناسب برای بیماری مهم آلزایمر مطرح گردد. بیماری آلزایمر یا به اختصار، AD، شایع ترین شکل زوال عقل مرتبط با افزایش سن است که صدها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. 

در حال حاضر متاسفانه هیچ درمان موثری برای بیماری فوق که در نتیجه پیری جمعیت افزایش می یابد و از این طریق، بار مالی و تبعات جانبی زیادی را بر جامعه تحمیل می‌کند، وجود ندارد.

در پژوهشی جدید که توسط دانشمندان کلینیک کلیولند، دانشگاه ایندیانا، دانشگاه ایالتی اوهایو و دانشگاه کیس وسترن رزرو آمریکا انجام شده، محققان با استفاده از یک رویکرد محاسباتی، داده‌های ژنتیکی و سایر داده‌های بیولوژیکی را برای بررسی تاثیر بیش از 1600 داروی مورد تأیید FDA بر بیماری آلزایمر مورد بررسی قرار داده اند.

آن ها بدین منظور، داده‌های بیمه ای بیش از هفت میلیون نفر در ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کردند و نشان دادند که تجویز داروی سیلدنافیل به طور قابل‌توجهی با کاهش 69 درصدی خطر ابتلا به بیماری AD پس از 6 سال پیگیری مرتبط است. 

در این تحقیق عوامل بالقوه تأثیرگذار مختلفی مانند جنسیت، نژاد و سن نیز مورد ارزیابی واقع شد و مشخص گردید که مورد اول، یعنی جنسیت از اهمیت خاصی در این مورد برخوردار است، چراکه اصولا سیلدنافیل برای درمان اختلال نعوظ در مردان استفاده می شود. با این وجود، مجریان این تحقیق اظهار داشته اند که برای تعیین اثربخشی قطعی سیلدنافیل در این زمینه، آزمایش‌های بالینی تصادفی‌شده شامل هر دو جنس مورد نیاز است.

این یافته های امیدبخش در نشریه بین المللی و پیشرو علمی، Nature Aging منتشر شده اند.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز