title
کد خبر: 203295
10
مشخصات تمام جهش های کرونا از ابتدا تا امروز + عکس

هیچکس نمی داند ویروس کرونا تا امروز چند صد جهش و یا احتمالا چند هزار جهش داشته است اما عمده ترین و خطرناک ترین های آن برای بشر شناخته شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، اومیکرون جدیدترین سویه جدید ویروس کرونا است.

همین چند روزپیش بود که برخی از دانشمندان به این نتیجه رسیدند احتمالا بعد از دلتا دیگر جهان شاهد بروز و ظهور سوپرکووید دیگری نخواهند بود اما ناگهان سرو کله اومیکرون پیدا شد، ویروسی که باعث شد آمریکا و بریتانیا مرزهای هوایی خود را بر روی چند کشور آفریقایی ببندند.

جهش خاصیت ویروس است و این ویروس قطعا تا امروز صدها جهش داشته است که از بسیاری آنها بی خبر هستیم. اما در مقابل این ویروس 13 جهش عمده داشته است که اومیکرون آخرین آن است.

1-ویروس انگلیسی نخستین جهش یافته در جهان بود که بعد از مدتی ابتدا به ویروس کنت و سپس به ویروس آلفا شهرت پیدا کرد. نام علمی این ویروس B.1.1.7 است.

 

2-آفریقای جنوبی نیز خاستگاه دومین جهش قابل کرونا در جهان بود که نام علمی آن B.1.351 و بعدا از سوی سازمان جهانی بهداشت بتا نام گرفت.

 

3-برزیل سومین ویروس جهش یافته جهان و مهم را بیرون داد. این ویروس گاما نام دارد و به عنوان مقصر اصلی توده عظیمی از مرگ و میر در این کشور معرفی می شود. گاما P.1 هم نام دارد.

 

4-و نوبت به خطرناک ترین جهش کرونا شد، جهشی به نام دلتا که موج عظیم و هولناکی از مرگ و ابتلا در هند را رقم زد و فاجعه ای بزرگ و انسانی را در این کشور پرجمعیت آسیایی به وجود آورد.

 

5- دو جهش یافته به نام های B.1.429 و B.1.427 هر دو اپسیلون نام گرفتند که آمریکا خاستگاه آنهاست. البته اپسیلون هرگز از لحاظ ابتلا و مرگ به پای دلتا ، بتا و آلفا نرسید و نگرانی ها را از بین برد.

 

6-مدتی بعد برزیل سرمنشا یک ویروس جهش یافته دیگر به نام زتا شد. زتا نام علمی P.2 داشت و قدرت سرایت و کشندگی آن هرگز به پای گاما که نسخه اورجینال تر بود نرسید.

 

7-نیجریه در قاره آفریقا هفتمین جهش بزرگ ویروس کرونا را معرفی کرد، جهشی که اتا نام گرفت، با نام علمی و دقیق تر B.1.525. این سویه خوشبختانه قدرت بتا را نداشت اما به هر حال جز 13 جهش بزرگ کرونا در دو سال اخیر بود.

 

8-تتا هشتمین جهش عمده ویروس کرونا است که با نام علمی P.3 از فیلیپین معرفی شد. این ویروس نیز در ابتدا نگرانی های شدیدی را ایجاد کرد اما بعدا مشخص شد قدرت دلتا و حتی دلتا پلاس را هم ندارد.

 

9-آمریکا بار دیگر خاستگاه یک جهش یافته دیگر شد. این ویروس در نیویورک به وجود آمد و ایوتا نام گرفت. ایوتا و یا B.1.526 ابتدا توجهات زیادی را به خود جلب کرد اما بعدا کم خطر تشخیص داده شد.

 

10- هند بار دیگر یک ویروس جهش یافته تولید کرد که جز 13 جهش عمده ویروس کرونا در دو سال اخیر است. این ویروس کاپا نام دارد. B.1.617.1 عامل ابتلا در بسیاری از مردم هند بود اما تحقیقات بیشتر بر روی این ویروس نشان داد که از لحاظ قدرت ، سرایت و کشندگی اهمیت ندارد.

 

11- C.37 در ابتدا نام یک جت بود و هنوز هم هست اما این نام بر روی یکی از جدیدترین جهش های کرونا هم گذاشته شد که بعد از مدتی پدیدار شدن ، سازمان جهانی بهداشت نام لامبدا بر روی آن گذاشت. در میان ویروس هایی که در یک سال و نیم اخیر جهش پیدا کردند این یکی بیشتر بر سر زبان ها افتاد چرا که ابتدا نگرانی زیادی در رابطه با آن وجود داشت. تایلند به عنوان منشا تولید کننده لامبدا معرفی می شود. ویروس تایلندی اگر چه در بسیاری از نقاط جهان چرخید اما اکنون اهمیتی ندارد و در دسته خطرناک ها جای نگرفت.

 

12-کلمبیا هم عامل تولید دوازدهمین جهش عمده ویروس کرونا به نام مو شد. مو ویروسی بود که از کلمبیا ابتدا به آمریکا و سپس سایر نقاط جهان رسید. نرخ سرایت آن بالا بودو سازمان جهانی بهداشت روی آن که B.1.621 هم نام داشت برچسب نگران کننده زد. مو هنوز هم در حال گردش است اما اکنون نگرانی دانشمندان چیز دیگری است.

 

13-اومیکرون آخرین جهش عمده شناسایی شده است. این ویروس در بوتسوانا، کشوری در جنوب آفریقا شناسایی شد. اومیکرون ترکیب هولناک و خطرناکی از سایر ویروس ها به خصوص دلتا است. هر چند دانشمندان متعقد هستند که تحقیقات بیشتری باید بر روی B.11.529 باید انجام شود. نو نام دیگر اومیکرون است. نو نامی بود که در ابتدای شناسایی به آن داده شد اما اکنون اومیکرون نام گرفته است. هنگ کنگ بعد از بوتسوانا نخستین جایی بود که ردپای اومیکرون در آن تشخیص داده شد.

منبع: جام جم آنلاین

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز