title
کد خبر: 203249
00
چه دانش آموزانی نباید این روزها به مدرسه بروند؟

بایدها و نبایدهای حضور در مدارس چند روزی از بازگشایی مدارس در تمام مقاطع تحصیلی می گذرد، در این بین، برخی والدین، نگرانی هایی از ابتلای فرزندان شان به ویروس کرونا دارند. طبق تصمیم ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا آموزش حضوری در مدارس با شرایط خاص و رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز شده است ولی دغدغه اصلی این روزهای والدین، رعایت نشدن احتمالی پروتکل های بهداشتی در برخی مدارس است. از سوی دیگر، شاید این پرسش مطرح شود که چه دانش آموزانی نباید به مدرسه بروند و بایدها و نبایدهای آموزش حضوری دانش آموزان از نظر مسائل بهداشتی در این روزهای کرونایی چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز،  در همین باره، رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: والدین عزیز از فرستادن دانش‌آموزان مبتلا یا مشکوک (داشتن تماس نزدیک با فرد مبتلا به کرونا) به مدرسه خودداری کنند و در اسرع وقت موضوع را به مسئولان مدرسه اطلاع دهند.

«فیض ا... برزگر» افزود: در صورت ابتلای فرزندتان به کرونا، پس از طی شدن دوره درمان، برای بازگشت به مدرسه لازم است مورد ارزیابی پزشک معتمد ادارات مناطق و شهرستان یا مراکز جامع سلامت قرار گیرد.

وی  از والدین خواست در زمان همه‌گیری ویروس کرونا برای حفاظت از فرزندان شان، آن ها را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ترغیب کنند.

وی با اشاره به شرایط حضور برخی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه خاطرنشان کرد: دانش آموزان دارای فلج مغزی با ناتوانی حرکتی در دست‌ها، محدودیت بینایی شدید، دانش آموزان دارای مشکلات ذهنی، اوتیسم و چند معلولیتی که توانایی خود مراقبتی مستقل مثل شستن دست‌ها و نگهداری ماسک را ندارند به طور حتم باید با مشورت پزشک در مدرسه یا محیط آموزشی حضور داشته باشند.

وی از والدین خواست به فرزندان خود آموزش دهند که دست‌های خود را به طور مکرر بشویند و ضدعفونی و از دست دادن با همکلاسی های شان پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: دانش آموزان باید در تمام مدت حضور در مدرسه به طور صحیح از ماسک استفاده کنند.وی واکسیناسیون همگانی، شست و شوی مرتب و صحیح دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی مناسب، استفاده از ماسک و رعایت بهداشت تنفسی، تهویه مناسب و پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی ها را از اصول کلی در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا یاد کرد.

رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآور شد: در صورت نیاز به وسایل گرمایشی در مدارس، هر یک ساعت یک بار پنجره‌ها را باید به مدت ۱۰ دقیقه باز کنند و دانش آموزان در صورت امکان با پوشش کافی در کلاس حضور داشته باشند و از تماس دست‌ها با چشم‌ها، بینی و دهان قبل از شستن یا ضدعفونی خودداری کنند.

«برزگر» افزود: هنگام عطسه یا سرفه کردن از دستمال کاغذی استفاده شود و در صورتی که دستمال وجود ندارد دانش آموزان از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در نمازخانه‌ها از مهر و سجاده شخصی استفاده و فاصله ایمن با دیگران را رعایت کنند.
وی ادامه داد: دانش آموزان از وسایل خود (خودکار، مداد، کتاب و...) استفاده و از تبادل وسایل شان با سایر همکلاسی‌ها خودداری کنند.

وی ادامه داد: دانش آموزان لیوان کاغذی یک بار مصرف و دستمال کاغذی به همراه داشته باشند و از تجمع در محیط‌های خاص مدرسه از قبیل دفتر، آبدارخانه، اتاق‌های کپی، اتاق‌های کار عملی و آزمایشگاهی خودداری کنند.

وی بیان کرد: دانش آموزان از دست به دست کردن مواد غذایی و ساندویچ در مدرسه خودداری کنند و در صورت امکان، گچ، ماژیک وایت برد شخصی و همچنین محلول ضدعفونی کننده دست به همراه داشته باشند.

وی توصیه کرد: در مناطقی که آب و هوا مساعد است کلاس های آموزشی در حیاط با رعایت استانداردهای بهداشت محیط برگزار و فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی به صورت انفرادی یا گروه‌های حداکثر ۱۵ نفره با رعایت فاصله‌ اجتماعی در محیط‌های باز انجام ‌شود.

وی تصریح کرد: فاصله ایمن حداقل یک و نیم متری در قسمت‌های عمومی از جمله نمازخانه، سرویس های بهداشتی، کارگاه‌ها و مسیر ورود و خروج باید وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: تعداد افراد در کلاس‌ها با احتساب یک و نیم متر فاصله و 2.25 مترمربع مساحت برای هر نفر باید در نظر گرفته شود.

 وی افزود: در صورت این که مواجهه‌ چهره به چهره کادر اداری، دانش آموز، هنرآموز و... با یکدیگر ناگزیر باشد در حداقل زمان ممکن و با رعایت فاصله ایمن حداقل 1.5 متر با استفاده کامل از ماسک و وجود تهویه مناسب باید صورت گیرد.

رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: استراحت بین کلاس های دانش‌آموزان (زنگ تفریح) باید در حداقل زمان و در زمان‌های مختلف بین کلاس‌ها باشد و ساعت شروع و پایان مدرسه به گونه‌ای تعیین ‌شود که از همزمانی رفت و آمد دانش‌آموزان و ازدحام جلوگیری شود.

«برزگر» افزود: آموزش حضوری برای دروس نیازمند تعامل بیشتر معلم با دانش‌آموز از قبیل ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و دروس مهارتی انجام  و برای آموزش سایر دروس از فضای مجازی استفاده ‌شود.

وی تصریح کرد: در صورت فعال بودن سرویس حمل و نقل، رفت و آمد دانش‌آموزان و کارکنان حداکثر به تعداد صندلی و مشروط به واکسیناسیون راننده باشد. وی خاطرنشان کرد: در صورت استفاده از سرویس مدرسه، اگر فردی مبتلا یا مشکوک و دارای علایم بیماری کروناست، سوار سرویس نشود.

وی اضافه کرد: مراقب سلامت مدرسه یا رابط بهداشت در صورت مشاهده علایم بیماری در بین دانش‌آموزان و کارکنان اقدامات بهداشتی لازم را انجام ‌دهد.

 وی با اشاره به این که هرگونه فعالیت بوفه‌ها و پایگاه تغذیه سالم مدارس تعطیل است، ادامه داد: غذای گرم برای معلمان، دانش‌آموزان و کارکنان در مدرسه سرو نمی‌شود.«برزگر» خاطرنشان کرد: بازگشایی مدارس نیاز به پیش شرط‌هایی دارد که توجه به آن ها باعث اطمینان خاطر خانواده‌ها و آرامش شان برای فرستادن فرزندان شان به مدارس می‌شود که 2 مقوله تخصیص اعتبار کافی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از سوی دیگر نظارت بر روند رعایت دستورالعمل‌ها توسط مدارس، پیش شرط های بازگشایی موفق هستند.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز