title
کد خبر: 203200
00
برای چه مشکلاتی باید به متخصص داخلی مراجعه کنیم؟+ کرونا

اگر به دنبال یک قانون کلی برای زمان مراجعه به متخصص داخلی هستید، می توانیم بگوییم که به طور کلی برای هر درد و عارضه و بیماری می توانید به متخصص داخلی مراجعه کنید.

به گزارش بهداشت نیوز،در صورت مراجعه به متخصص داخلی دو مسیر در مقابل شما به وجود می آید. اول اینکه بیماری شما توسط همان متخصص داخلی درمان می شود و روش های درمانی که باید در پیش بگیرید برای‌تان تجویز می شود، دوم اینکه در صورت نیاز، متخصص داخلی شما را به یک متخصص دیگر ارجاع می دهد.

اما اگر نمی دانید که عارضه ای که دارید مربوط به چه تخصصی است حتما باید ابتدا به متخصص داخلی مراجعه نمایید. البته لازم به ذکر است که برخی از متخصصین داخلی تحصیلات خود را در مقاطع فوق تخصص و در زمینه هایی مانند گوارش، خون، آلرژی و … ادامه می دهند و فلوشیپ یا فوق تخصص این رشته ها را دارا هستند.

در ادامه به بررسی دلایلی که در جریان آنها باید به متخصص داخلی مراجعه کنید می پردازیم:

۱. چکاپ

به توصیه اکثر پزشکان همه بزرگسالان باید سالیانه معاینات فیزیکی و آزمایشات چکاپ خود را به صورت مرتب انجام دهند. پزشکان داخلی می توانند این معاینات فیزیکی را انجام دهند و آزمایش های لازم از جمله آزمایشات CBC، هرمونی، تیروئید و ادرار را تجویز کرده و نتایج آن را بررسی نمایند.

۲. انواع درد

برای بسیاری از دردها و تشخیص چرایی آن می توانید به متخصص داخلی مراجعه نمایید.
 

دردهای شکمی

درد در ناحیه شکم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از کشیدگی عضلانی یا ویروس معده گرفته تا بیماری های جدی تر مانند آپاندیسیت حاد و چندین نوع سرطان که می توانند باعث درد شکم شوند. برای دردهای حاد قطعا باید به اورژانس مراجعه کنید ولی برای دردهایی با شدت کمتر و یا دردهای خفیف ولی طولانی مدت، مراجعه به متخصص داخلی شروع خوبی است. متخصص داخلی تشخیص می دهد ماهیت درد شکم شما گوارشی است یا منشا دیگری دارد.
 

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه همیشه به معنی حمله قلبی و آریتمی های قلبی نیست بلکه می تواند ناشی از مشکلات در ریه ها یا دستگاه گوارش باشد. حتی اضطراب و رفلاکس اسید معده نیز می توانند موجب دردهای قفسه سینه شوند. در صورتی که سایر علائم حمله قلبی را ندارید می توانید برای تشخیص منشا درد در قفسه سینه به پزشک متخصص داخلی مراجعه نمایید.

دردهای کلیوی

کلیه ها اندام های حساسی در بدن هستند که عوامل زیادی می توانند باعث ایجاد درد و ناراحتی در آنها شوند. اگر در پهلوها، کمر و پشت شکم احساس درد دارید حتما با یک متخصص داخلی مشورت نمایید.

کمردرد و آرتروز

کمردرد از جمله دردهایی است که می تواند منشاهای متفاوتی داشته باشد مانند آرتروز، روماتیسم، بارداری، قاعدگی، پوکی استخوان، اضافه وزن، دیسک کمر و… پزشک متخصص داخلی می تواند منشا دردهای کمر را شناسایی کرده و درمان لازم مانند دارودرمانی یا فیزیوتراپی را برای شما تجویز نماید و در صورت لزوم شما را به یک متخصص ارتوپدی ارجاع دهد.

سردرد و میگرن

سردرد نیز از جمله عارضه هایی است که می تواند دلایل بسیار متنوعی داشته باشد مانند کم خونی و لوسمی، افسردگی، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن، سرماخوردگی، بیماری های عفونی، مننژیت و… اما شایع ترین نوع سردردها، سردردهای میگرنی هستند که برای تشخیص آنها می توانید به متخصص داخلی مراجعه نمایید.

۳. آلرژی

واکنش های آلرژیک، علل و علائم متفاوتی دارند. برخی از واکنش های آلرژیک می توانند بسیار خطرناک و حتی مرگبار باشند مانند آلرژی به بادام زمینی یا باقالا که می تواند باعث شوک آنافیلاکتیک در افراد مستعد شود، در حالی که آلرژی های جزئی تر می توانند باعث خارش و بثورات پوستی شوند. آلرژی و علائم آن، کنترل و درمان از جمله نقش هایی است که متخصص داخلی بر عهده دارد.

۴. فشار خون بالا و کلسترول بالا

بیماری فشار خون و کلسترول بالا معمولاً در مراحل اولیه علائم واضحی ندارند با این حال، می توانند باعث آسیب های قلبی عروقی شود بنابراین بررسی فشار خون و کلسترون به صورت مرتب در ورزشکاران، افرادی که سابقه خانوادگی دارند و یا دچار چاقی هستند بسیار حائز اهمیت است. این بیماری ها از جمله بیماری هایی هستند که توسط متخصص داخلی کنترل و درمان می شوند.

۵. دیابت و مشکلات تیروئیدی

بیماری دیابت به صورت معمول با علائمی مثل بی حالی، غش، کندی حرکات، سرگیجه و… شروع می شود. همه این علائم می توانند دلیلی برای مراجعه به متخصص داخلی باشند. متخصص داخلی با انجام آزمایشاتی می تواند ابتلا به بیماری دیابت را تشخیص دهد و درمان های لازم را تجویز نماید و یا در صورت لزوم شما را به متخصص غدد ارجاع دهد. علاوه بر دیابت، بیماری های تیروئید مانند پرکاری یا کم کاری تیروئید نیز می توانند باعث بروز علائمی مانند خستگی و افزایش یا کاهش وزن، درد در نواحی گلو و… شوند. در صورت داشتن این علائم، پزشک متخصص داخلی آزمایشاتی برای بررسی تیروئید و هرمون های دیگر بدن را برای شما تجویز می نماید.

۶. کرونا

امروزه کرونا به یکی دیگر از زمینه های کاری متخصصان داخلی تبدیل شده است. در صورت داشتن علائمی مانند تب، لرز، بدن درد و سایر علائم کرونا می توانید به متخصص داخلی مراجعه نمایید. متخصص داخلی داروهای لازم و مراقبت های مورد نیاز را تجویز کرده و حتی می تواند در صورت لزوم نامه بستری در بیمارستان را صادر نماید.

۷. برونشیت و آسم

به التهاب مجاری تنفسی که به صورت حاد یا مزمن بروز می کنند برونشیت گفته می شود. برونشیت معمولا به دلیل عفونت در راه های هوایی رخ می دهد و می تواند بسیار آزار دهنده باشد. برای درمان برونشیت مزمن، متخصص داخلی ممکن است از داروهای استنشاقى برای باز کردن راه های هوایی و پاک کردن مخاط ها استفاده کند و یا داروهایی برای کاهش التهاب تجویز نماید.

در افراد مبتلا به آسم حملات تنفسی اتفاق می افتد که در طیف گسترده ای بروز می نمایند و در صورت عدم اکسیژن رسانی به بیمار می توانند منجر به مرگ یا آسیب های شدید مغزی شوند. در طول حمله آسم، راه های هوایی باریک تر می شوند و مقدار مناسب هوا به ریه ها نمی رسد. آسم نیز از جمله بیماری هایی است که می تواند باعث شود تا به متخصص داخلی مراجعه نمایید.

۸. خستگی

کمبود انرژی روزانه و خستگی های بدون دلیل در بسیاری از بیماری ها مانند کم خونی و لوسمی، انواع سرطان، مشکلات تیروئیدی و اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی رخ می دهد. برای پیگیری بیشتر منشا خستگی باید به متخصص داخلی مراجعه نمایید. برخی از بی حالی های روزانه می توانند بر اثر کمبود در ویتامین هایی مانند ویتامین D در بدن رخ دهند که پزشک متخصص داخلی با انجام آزمایشات خون، این عوارض را بررسی می کند.

۹. سرماخوردگی و آنفلوآنزا

همه افراد بارها و بارها سرماخوردگی و آنفلوآنزا را در طول زندگی خود تجربه نموده اند و با علائمی مانند تب، سردرد، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و درد دست و پنجه نرم کرده اند. برای تشخیص بیماری آنفلوآنزا، کنترل علائم و درمان و یا دریافت واکسن آنفلوانزا نیز می توانید به متخصصین داخلی مراجعه نمایید.

سخن آخر

به طور کلی متخصصین داخلی طیف گسترده ای از بیماری ها و علائم بیماری ها را تحت پوشش قرار می دهند که می توانید در مراحل اولیه هر بیماری به آنها مراجعه نمایید و با انجام آزمایشات روند درمانی لازم را پیگیری نمایید.

منبع: drdr


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز