title
کد خبر: 202870
00
تفاوت کرونا با آنفلوانزا، حساسیت و سرماخوردگی را بشناسیم

در فصل سرما آمار ابتلا به برخی بیماری ها همچون آنفلوانزا و سرماخوردگی افزایش می یابد؛ حساسیت فصلی نیز در هر فصلی از جمله در پاییز ممکن است رخ دهد، در این بین با توجه به شیوع کرونا شاید در ظاهر مشخص نباشد که فرد به کدام یک از این بیماری ها مبتلا شده است و بی تفاوتی و سهل انگاری در درمان می تواند زمینه ساز ابتلای بقیه افراد به بیماری شود. در همین خصوص، رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، تفاوت کرونا با آنفلوانزا، حساسیت و سرماخوردگی را بیان کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، «فیض ا... برزگر» گفت: اگر آبریزش بینی و خارش چشم دارید، به ویروس جدید کرونا مبتلا نشده اید، اما اگر سرفه می کنید، احساس خستگی شدید و تب دارید، ممکن است به کووید۱۹ مبتلا شده باشید.

 وی افزود: به طور معمول آنفلوانزا یا سرماخوردگی باعث تنگی نفس نمی شود مگر این که به ذات الریه تبدیل شده باشد که در این صورت هم باید با پزشک متخصص عفونی یا ریه مشورت کنید.

وی با اشاره به این که همه این بیماری ها در اثر ویروس به وجود می آیند اما ویروس هر یک متفاوت است، تصریح کرد: بسیاری از علایم سرماخوردگی،  آنفلوانزا و کووید19 شبیه هم است به طوری که تشخیص دادن آن ها از هم دشوار می شود. 

وی تفاوت کلیدی بین این 3 مورد را بروز تنگی نفس در صورت ابتلا به  ویروس کرونا یاد کرد و ادامه داد: تنگی نفس از علامت های شایع ابتلا به کووید۱۹ است که قبل از التهاب ریه رخ می دهد.

وی افزود: به ندرت پیش می آید که بعد از بروز تب در سرماخوردگی شاهد تنگی نفس باشیم و در واقع آنفلوانزا شباهت زیادی به کووید۱۹ دارد، اما تنگی نفس در آنفلوانزا معمولاً به شدت کووید۱۹ نیست.

وی ادامه داد: تنگی نفس در کووید۱۹ معمولاً ۵ تا ۱۰ روز بعد از اولین علایم تب ظاهر می شود. وی با اشاره به این که حالت تهوع و استفراغ، نشانه عفونت با ویروس کروناست، اضافه کرد: در صورت مبتلا شدن به آنفلوانزا، سرماخوردگی و آلرژی این حالت وجود ندارد، اما در کودکان ممکن است علامت آنفلوانزا باشد.

«برزگر» افزود: اسهال نشانه عفونت با ویروس کروناست و در موارد ابتلا به آنفلوانزا، سرماخوردگی و آلرژی چنین عارضه‌ای وجود ندارد، اما اسهال در کودکان هنگام آلودگی به آنفلوانزا بیشتر دیده می‌شود. 

رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی  گفت: هنگامی که سرما می‌خورید یا از آلرژی رنج می‌برید این یک علامت شایع است، اما در صورت وجود ویروس کرونا یا آنفلوانزا چنین علامتی وجود ندارد.

وی افزود: چنان چه از علایمی که بین سرماخوردگی، آنفلوانزا، آلرژی و کرونا مشترک است رنج می‌برید، به پزشک مراجعه کنید تا بتوان از شیوع کرونا در بین اعضای خانواده و محیط کار جلوگیری کرد.

وی همچنین متذکر شد: با توجه به نتایج خوب واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر ناشی از کووید 19، هم استانی ها برای دریافت نوبت های واکسن به مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت مراجعه کنند تا درصد حفاظتی مناسبی در مقابله با کرونا در درجه اول برای خود شخص و خانواده و به تبع آن برای جامعه فراهم  شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز