title
کد خبر: 202857
00
این دارو  برای سرما خوردگی  مناسب نیست

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک : مصرف خودسرانه ی آنتی بیوتیک ها برای درمان سرماخوردگی ممکن است در مواقعی معکوس عمل کند.

به گزارش بهداشت نیوز،دکتر عباس علیمرادیان گفت : در اکثر موارد آنتی بیوتیک درمان بیماری سرماخوردگی نیست و نه تنها این بیماری را درمان نمی‌کند بلکه عوارض آن را تشدید می‌کند، در هر کدام از ذرات عطسه نیز هزاران ویروس وجود دارد که تا مدت‌ها بیماری‌زا هستند.

او افزود : درمان اصلی سرماخوردگی استراحت و استفاده از مایعات است، البته در برخی مواد استفاده از داروهای مسکن علامتی هم تسکین دهنده است اما درمان با آنتی بیوتیک در اغلب موارد برای سرماخوردگی موجب افزایش طول مدت بیماری و مقاوم شدن میکروب‌ها علیه بیماری‌ها در بدن می‌شود و عوارض این بیماری را بدتر و درمان آن را سخت تر می‌کند.

وی تاکید کرد : در گفتگو با همکاران پزشک و طرح این سوال که چرا وقتی می‌دانید سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است، برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز می‌کنید،متوجه شدم که اغلب پزشکان تحت فشار مردم قرار می گیرند و   مجبور به تجویز آنتی بیوتیک می شوند که البته این عذر قابل قبولی نیست.

دکتر علیمرادیان گفت :  با این حال برای رفع این معضل نیازمند ارتقاء دانش و سطح فرهنگ مردم هستیم، مردم باید بدانند که سرماخوردگی مساوی مصرف آنتی بیوتیک نیست، بلکه در بیشتر وقت‌ها می‌تواند مضر هم باشد.

او افزود : باید توجه داشت مصرف میوه به خصوص مرکبات در این ایام بروز این بیماری را کاهش می‌دهد، پوشش مناسب و پوشاندن لباس گرم برای بچه‌ها ضروری است، کسانی که سرما خورده‌اند نیز با رعایت نکات بهداشتی نقش مهمی در کاهش این بیماری دارند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه خاطر نشان کرد :  افرادی که به این بیماری مبتلا هستند  و سرماخورده اند وظیفه دارند نکات بهداشتی را رعایت کنند، از دست دادن و روبوسی با دیگران پرهیز کنند، جلوی عطسه خود را بگیرند.

او در پایان گفت : همه مردم باید هنگام ورود به خانه دست و صورت به خصوص دست‌های خود را با آب و صابون بشویند تا اگر در اتوبوس یا تاکسی دستشان با ذره چسبیده شده برخورد کرده باشد، پاک شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز