title
کد خبر: 202692
00
آیا دیابت درمان قطعی دارد؟

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: دیابت فعلاً درمان قطعی ندارد، اما می‌توان آن را کنترل نمود تا از یک زندگی فعال و بانشاط محروم نشد.

به گزارش بهداشت نیوز،  فرزانه گشمردی بیان داشت: دیابت به علت بالا بودن مداوم قند خون ایجاد می‌گردد.

وی تصریح کرد: تنظیم میزان قند خون بوسیله هورمون‌های متعددی صورت می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها انسولین است، این ماده توسط لوزالمعده تولید می‌شود، درصورتی‌که به هر علتی انسولین نتواند فعالیت خود را به انجام برساند یا مقدار آن کافی نباشد میزان قند خون بالا رفته حالتی به وجود می‌آید که به آن دیابت یا مرض قند گویند.

گشمردی افزود: دیابت بر اساس عملکرد لوزالمعده به دو گروه 1 و 2 تقسیم می‌شود در افراد مبتلابه دیابت نوع 1(دیابت وابسته به انسولین) یا انسولین اصلاً ساخته نمی‌شود و یا مقدار آن ناچیز است؛ بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع 1، برای ادامه حیات نیاز به تزریق انسولین و رعایت رژیم غذایی دارند، در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (دیابت غیر وابسته به انسولین) لوزالمعده هنوز قادر به تولید انسولین است، ولی سلول‌های بدن به انسولین موجود در خون پاسخ مناسب نمی‌دهند.

این مقام مسئول اظهار داشت: تشنگی بیش‌ازحد، افزایش تعداد دفعات ادرار (تکرار ادرار)، کاهش وزن، خستگی و احساس از دست رفتن انرژی، تاری دید، خشکی و خارش پوست و عفونت‌های عود کننده مانند برفک، عفونت‌های دستگاه ادراری، از بین رفتن حس بخش‌های انتهایی اندام‌ها و احساس گزگز و مورمور در آن‌ها از علائم این بیماری است.

گشمردی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به انواع دیابت اگر به‌طور دقیق درمان نشوند و همواره قند خون آن‌ها بالا باشد، دچار عوارض مخرب دیابت خواهند شد و اعضایی که ممکن است بر اثر دیابت آسیب ببینند شامل اعصاب، چشم، کلیه، قلب و ... می‌باشند.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر تأکید کرد: امروزه با مطالعات متعدد ثابت‌شده است که کنترل دقیق قند خون می‌تواند از پیدایش یا پیشرفت این عوارض جلوگیری نماید؛ و کنترل دیابت به عواملی مانند برنامه غذایی مناسب، ورزش منظم و کاهش وزن (در صورت وجود اضافه‌وزن) بستگی دارد و همچنین تشخیص زودرس این بیماری از بروز عوارض مرگبار و ناتوان‌کننده جلوگیری می‌کند و باعث سلامت و بهبود فرد می‌شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز