title
کد خبر: 200945
00
هرگز این 2دارو را باهم نخورید

محققان با انجام مطالعاتی درباره عوارض خطرناک مصرف داروی ضدافسردگی و مسکن هشدار دادند.

به گزارش بهداشت نیوز، براساس یک مطالعه جدید، محققان هشدار می‌دهند که مصرف مُسکن‌های رایج در کنار SSRI‌ها ممکن است احتمال خونریزی روده را افزایش دهد.

محققان با بررسی ۱۰ مطالعه منتشر شده متشکل از ۶ هزار بیمار، دریافتند افرادی که SSRI (مانند سلکسا، پاکسیل، پروزاک و زولافت) و دارو‌های ضددرد به نام دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مصرف می‌کنند، در معرض افزایش خطر خونریزی دستگاه گوارش هستند.

دکتر «سید عالم»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کریتون ایالت نبراسکا آمریکا، می‌گوید: «هنگام تجویز SSRI به بیمارانی که قبلا از NSAID استفاده می‌کردند، احتمال بروز خونریزی دستگاه گوارش فوقانی ۷۵ درصد افزایش یافت.»

او گفت: «افزایش خطر خونریزی دستگاه گوارش فوقانی احتمالا به دلیل تداخل این دو نوع دارو است. NSAID‌ها تولید پروستاگلاندین را که از دستگاه گوارش محافظت می‌کند و SSRI‌ها تولید پلاکت‌ها را که برای لخته شدن لازم هستند، مهار می‌کنند. این ترکیب، خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.»

عالم توصیه می‌کند: «بهتر است قبل از شروع به مصرف SSRI ها، بیماران با تجویز پزشک، مصرف NSAID‌ها را کاهش داده یا قطع کنند تا خطر خونریزی دستگاه گوارش فوقانی به حداقل برسد.»

همچنین محققان معتقدند که SSRI‌ها علاوه بر تاثیر بر پلاکت‌ها، اسیدیته معده را افزایش می‌دهند که می‌تواند منجر به زخم معده شود و خطر خونریزی دستگاه گوارش را افزایش دهد.

به گفته محققان، خونریزی گوارشی می‌تواند باعث استفراغ خون یا خون در مدفوع یا مدفوع سیاه شود؛ اما برخی از خونریزی‌ها ممکن است میکروسکوپی باشند و دیده نشوند؛ بنابراین علائم کم خونی مانند خستگی، تنگی نفس در هنگام فعالیت یا سبکی سر ممکن است نشانه از دست دادن خون باشد.


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز